Fructele românești au o pondere de o treime în consumul intern și riscă sa dispară din magazine și piețe în următorii 3-5 ani, românii preferând merele, perele și prunele din import, a declarat Aurel Tănase, directorul Prodcom. 

“Doar 60% din consumul la nivel național este asigurat de piața interna la legume și 30-35% în cazul fructelor. Piața de legume-fructe este estimata la aproximativ 700 de milioane de euro”, a declarat directorul executiv al Organizației Interprofesionale Legume-Fructe Prodcom.

Potrivit datelor transmise de INS, in anul 1989, in Romania erau înregistrate aproape 240.000 de hectare de livezi, iar intre timp suprafața a scăzut la 147.000 de hectare. Aurel Tănase subliniază că din acesta suprafața, doar 75.000 de hectare sunt “pe rod”. În ultimii 10 ani au fost plantate doar 7.500 de hectare de livezi, potrivit reprezentantului producătorilor
Livezile din România îmbătrânite iar fructele nu se pretează pentru consum
“Patrimoniul pomicol și consumul de fructe românești sunt în declin. Românii preferă să consume fructe din import, care sunt mai frumoase. Se întâmplă acest lucru atât în cazul merelor și perelor, cât și al prunelor, cireșelor, vișinilor și caiselor. Dacă nu se schimbă ceva, dacă nu se evidențiază cumva în piețe produselor românești și dacă nu se reglementează aceasta piață, ca să putem supraviețui, în 3-5 ani acestea ar putea dispărea din consum”, a mai declarat  directorul Prodcom, Aurel Tănase.
Tot mai multi producători români renunță la livezi, datorită faptului că nu își recuperează costurile alegând să își vândă terenurile, fie cultiva cereale pe ele.

Majoritatea fructelor care concurează cu produsele românești provin din Polonia și Olanda, dar și din Grecia și Ungaria. În Romania s-au produs anul trecut 129.000 de tone de fructe, fata de 132.000 de tone în 2009, potrivit datelor INS.

Potrivit informațiilor furnizate de INS, importurile de fructe au totaliza,t anul trecut, 294 de milioane de euro, iar exporturile 74 de milioane de euro. În anul 2009, importurile de fructe s-a situat la valoarea de 175 milioane de euro iar exporturile de fructe la valoarea de 39 de milioane de euro.

Importurile au crescut constant în ultimii ani, indicând faptul ca fructele autohtone își fac din ce în ce mai greu loc în piața românească.
Share on Facebook