Comisia vizeaza cele mai daunatoare practici comerciale neloiale, pentru a le oferi fermierilor si intreprinderilor mici si mijlocii mai multa certitudine si pentru a le degreva partial de necesitatea de a gestiona riscuri pe care nu le pot controla deloc sau aproape deloc, se arata intr-un comunicat al Comisiei.

Comisia prezinta astazi o propunere care interzice cele mai daunatoare practici comerciale neloiale din cadrul lantului de aprovizionare cu alimente, pentru a asigura un tratament mai echitabil pentru intreprinderile mici si mijlocii din domeniul agroalimentar. In plus, propunerea include dispozitii eficace privind punerea in aplicare: autoritatile nationale pot impune sanctiuni atunci când se constata incalcari.

Operatorii mai mici din lantul de aprovizionare cu alimente, inclusiv fermierii, sunt vulnerabili fata de practicile comerciale neloiale utilizate de partenerii din cadrul lantului. Adesea, acesti operatori nu au putere de negociere si alternative pentru vânzarea produselor lor catre consumatori.

Vicepresedintele Jyrki Katainen, responsabil pentru locuri de munca, crestere, investitii si competitivitate, a declarat: „Exista dezechilibre in ceea ce priveste puterea de negociere in cadrul lantului de aprovizionare cu alimente, iar prin aceasta propunere Comisia combate ferm practicile comerciale neloiale. Luam masuri deoarece comportamentul neloial in afaceri submineaza viabilitatea economica a operatorilor din cadrul lantului. Stabilind standarde minime si consolidând aplicarea reglementarilor, propunerea ar trebui sa garanteze ca acesti operatori pot concura in mod echitabil, contribuind astfel la eficienta lantului in ansamblu. Propunerea reprezinta o declaratie clara in favoarea unei conduite mai echitabile in afaceri.”

Comisarul pentru agricultura si dezvoltare rurala, Phil Hogan, a declarat: „Taria unui lant este data de cea mai slaba veriga a sa. Un lant de aprovizionare cu alimente eficient si eficace este un lant echitabil. Propunerea prezentata astazi se refera, in esenta, la echitate, la a da o voce celor fara voce, celor care, fara vreo vina proprie, sunt victimele unei pozitii de negociere slabe. Initiativa de astazi, care interzice practicile comerciale neloiale, vizeaza consolidarea pozitiei producatorilor si a IMM-urilor in cadrul lantului de aprovizionare cu alimente. De asemenea, initiativa vizeaza asigurarea unei aplicari ferme si eficace a reglementarilor. Cu ajutorul unei proceduri bazate pe confidentialitatea plângerilor, incercam sa eliminam «factorul teama» din lantul de aprovizionare cu alimente.”

Practicile comerciale neloiale care urmeaza a fi interzise sunt platile intârziate in cazul produselor perisabile, anularile in ultimul minut ale comenzilor, modificarile unilaterale sau retroactive ale contractelor si obligarea furnizorului la plata produselor irosite. Alte practici vor fi permise numai daca fac obiectul unui acord prealabil, clar si lipsit de ambiguitate intre parti: faptul ca un cumparator returneaza unui furnizor produsele alimentare nevândute; faptul ca un cumparator impune unui furnizor o plata pentru garantarea sau mentinerea unui acord de furnizare pentru produse alimentare; faptul ca un furnizor plateste pentru promovarea sau comercializarea produselor alimentare vândute de cumparator.

Propunerea Comisiei impune statelor membre sa desemneze o autoritate publica responsabila cu aplicarea noilor norme. In cazul unei incalcari dovedite a normelor, organismul responsabil va avea competenta de a impune o sanctiune proportionata si disuasiva. Aceasta autoritate de punere in aplicare va putea initia investigatii din proprie initiativa sau pe baza unei plângeri. In acest caz, partile care depun plângeri vor avea dreptul de a solicita confidentialitate si anonimat pentru a-si proteja pozitia fata de partenerul comercial. Comisia va institui un mecanism de coordonare intre autoritatile de punere in aplicare, pentru a permite schimbul de bune practici.

Masurile propuse completeaza masurile existente in statele membre si codul de conduita al initiativei voluntare privind lantul de aprovizionare. Daca doresc, statele membre pot lua masuri suplimentare.

Propunerea Comisiei va lua forma unei legi europene (directive) si urmeaza sa fie transmisa, impreuna cu o evaluare a impactului, celor doi colegiuitori, adica Parlamentului European si Consiliului, in cadrul acestuia din urma fiind reprezentate guvernele statelor membre.

Potrivit programului de lucru al Comisiei pentru 2018, „Comisia va propune masuri de imbunatatire a functionarii lantului de aprovizionare cu produse alimentare, pentru a-i ajuta pe agricultori sa isi consolideze pozitia pe piata si sa se protejeze impotriva socurilor viitoare”.

Aceasta initiativa soseste in urma referirilor la lantul de aprovizionare cu alimente din discursurile privind starea Uniunii ale presedintelui Juncker din 2015 si 2016 si este un raspuns de politica la rezolutia adoptata de Parlamentul European in iunie 2016, care invita Comisia Europeana sa prezinte o propunere pentru un cadru la nivelul UE privind practicile comerciale neloiale. Mai mult, in decembrie 2016, Consiliul a indemnat Comisia sa realizeze o evaluare a impactului in vederea propunerii unui cadru legislativ la nivelul UE sau a unor masuri nelegislative pentru eliminarea practicilor comerciale neloiale.

Inca de la inceputul mandatului sau, Comisia a depus eforturi pentru realizarea unui lant de aprovizionare cu alimente mai echitabil si mai echilibrat. In 2016, am instituit Grupul operativ pentru pietele agricole (Agricultural Markets Taskforce – AMTF), pentru a evalua rolul fermierilor in lantul de aprovizionare cu alimente in ansamblul sau si pentru a face recomandari privind modul in care poate fi consolidat acest rol. Pe baza acestor recomandari, in 2017, Comisia a lansat o evaluare initiala a impactului si o consultare publica privind imbunatatirea lantului de aprovizionare cu alimente, initiative care au contribuit la identificarea practicilor comerciale neloiale specifice vizate de directiva. Un sondaj de opinie realizat recent la nivelul intregii UE, publicat in februarie 2018, arata ca marea majoritate a respondentilor (88 %) considera importanta consolidarea rolului fermierilor in cadrul lantului de aprovizionare cu alimente. 96 % dintre respondentii care au participat la consultarea publica din 2017 privind modernizarea PAC au fost de acord cu afirmatia ca imbunatatirea pozitiei fermierilor in cadrul lantului de aprovizionare cu alimente, inclusiv combaterea practicilor comerciale neloiale, ar trebui sa fie un obiectiv al politicii agricole comune a UE.

Propunerile se bazeaza pe un cod de bune practici voluntar care exista deja in cadrul lantului de aprovizionare cu alimente, cunoscut sub numele de Initiativa privind lantul de aprovizionare (Supply Chain Initiative – SCI). SCI a fost lansata in 2013 de sapte asociatii de la nivelul UE care cuprindeau industria produselor alimentare si a bauturilor, producatori de bunuri de marca, sectorul comertului cu amanuntul, intreprinderi mici si mijlocii si traderi agricoli. SCI a aparut ca urmare a Forumului la nivel inalt privind mai buna functionare a lantului de aprovizionare cu alimente, condus de Comisie si lansat in 2010 pentru a ajuta la elaborarea politicilor in sectorul produselor alimentare si al bauturilor si pentru a contribui la mai buna functionare a lantului de aprovizionare cu alimente.