Comisarul pentru agricultura al UE, Phill Hogan a informat ministrii despre rezultatele preliminare ale evaluarii impactului – sau colectarii de opinii – de la Bruxelles, privind introducerea legislatiei de combatere a asa-numitelor practici comerciale neloiale contracte sau plati intarziate, informeaza LAPAR intr-un comunicat.
„Masurile posibile pot fi propuse in primul semestru din 2018, pe baza evaluarii impactului”, a afirmat Phil Hogan, invinuind chiar in mod direct supermarketurile pentru o serie de practici neloiale.
Preturi echitabile pentru fiecare fermier
Problema volatilitatii preturilor a fost amplu dezbatuta in noua Politica Agricola Comuna. Acest subiect este extrem de sensibil si a fost expus in repetate randuri de numerosi fermieri, ingrijorati de inechitatea actual existenta pe piata.
Conform documentului, agricultorii se afla intr-o directa competitie cu marile corporatii, fara a avea insa aceeasi putere de negociere ca acestia. Considerand faptul ca marii producatori agricoli se ocupa si cu comercializarea de inputuri, respectiv seminte si ingrasaminte, fermierii se confrunta cu o putere de negociere net inferioara. In aceste conditii, este necesar ca fermierii sa beneficieze de o concurenta loiala, piata trebuind reglata in asa fel incat sa asigure o pozitie consolidata si pentru micii producatori.
Conform rezolutiei trasate de Partidul Popular European, „pozitia fermierilor din lantul alimentar trebuie consolidata prin combaterea practicilor comerciale neloiale”. In acest context, sectorul agricol va trebui sa beneficieze de o mai buna organizare economica iar noua Politica Agricola Comuna va trebui sa incurajeze in mod activ acest lucru.
De asemenea, viitoarea PAC va trebui sa se axeze pe o organizare cat mai performanta in ceea ce priveste sectorul agricol si sa faciliteze o cooperare verticala si orizontala, dar si sa incurajeze o piata cat mai transparenta.
Plati intarziate cu peste 90 zile
Pe langa practicile comerciale neloiale, multe firme romanesti se confrunta si cu intarzieri foarte mari in privinta platilor, acestea depasind chiar 90 zile, desi legea impune un termen limita de 30 zile.
„Primesc foarte multe informatii din teritoriu ca marile hypermarket-uri au inceput un razboi (…) impotriva companiilor romanesti: nu platesc furnizorii nici la 90 de zile, desi Legea 321 impune max 30 de zile!”, a scris Dorin Cojocaru recent pe pagina sa de Facebook.
De asemenea, presedintele APRIL precizeaza ca la ora actuala costurile de productie au crescut cu 20%, insa marile lanturi de magazine doresc reduceri de pret la furnizor.