In cursul lunii decembrie 2016 Directiile judetene sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor precum si a municipiului Bucuresti au efectuat activitati de control in unitatile din industria agroalimentara care desfasoara activitati pe domenii de activitate, precum fabricarea produselor de morarit, a painii si produselor de patiserie, a altor produse alimentare, a bauturilor racoritoare si alcoolice, depozitarea de seminte, legume si fructe.

Controlul unitatilor a vizat in principal aspecte privind calitatea spatiilor in care produsele alimentare sunt manipulate, prelucrate precum si cele de depozitare a materiilor prime si produselor finite, controlul daunatorilor, evidenta documentelor si a informatiilor privind sistemul HACCP, conditiile de igiena si de functionare a unitatii.

In unitatile din industria agroalimentara s-au efectuat 8.010 controale, in urma carora au fost acordate 118 de amenzi in valoare de 197.120 de lei.

Neconformitatile constatate si sanctionate au fost cele privind:

– nerespectarea regulilor de igiena (depozitare, pereti, spatii, echipamente, infiltratii, ustensile, utilaje, autocontrol, manipulare, actiuni DDD, paleti, becuri, plase protectie, chiuvete, recipienti deseuri);
– documentarea si implementarea procedurilor bazate pe principiile HACCP (monitorizare, lipsa HACCP);
– etichetare, buletine analiza si ambalare;
– documente si trasabilitate;
– personalul – lipsa fise de aptitudini, echipament de protectie, stare de sanatate neatestata, instruiri;
– lipsa inregistrare sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor;
– mijloace auto neinregistrate sanitar veterinar si pentru siguranta alimentelor;

Pentru neconformitatile constatate au fost acordate amenzi in urmatoarele judete:

  • Arad, 6.000 lei – intretinere necorespunzatoare a spatiilor de depozitare, productie si comercializare, materile prime erau depozitate pe jos in spatiul de productie;
  • Arges, 2.000 lei – produse alimentare expuse la comercializare etichetate necorespunzator;
  • Bacau, 2.400 lei – comercializarea produselor alimentare in spatii neaprobate si fara respectarea conditiilor de igiena;
  • Bistrita-Nasaud, 16.600 lei – echipament de lucru incomplet, nu este atestata starea de sanatate a personalului, nu au fost prelevate probe si efectuate analize pentru apa potabila, teste de sanitatie si produs finit, depozitare direct pe paviment, materii prime depozitate impreuna cu produsele finite, nu se inregistreaza parametrii de temperatura si umiditate relativa a aerului, chiuveta neracordata, lipsa dezinfectanti, depozitare pe paviment, ambalaje deteriorate, etichete nelizibile, lipsa inregistrari parametru temperatura, actiuni dezinsectie-deratizare, desfasurare de alte activitati decat cel pentru care are inregistrare sanitara veterinara, lipsa apa calda, lipsa dezinfectanti, stare de igiena necorespunzatoare, agregate frigorifice neigienizate, recipient colectare deseuri necorespunzator, echipament incomplet, spatii neidentificate, incompatibilitate la depozitare, spatii neintretinute, chiuvete nedotate cu mijloace igienice de spalare si uscare a mainilor;
  • Brasov, 600 lei – etichetare incompleta;
  • Braila, 2.000 lei – depozitare necorespunzatoare;
  • Bucuresti, 4.000 lei – manipularea produselor alimentare in mod necorespunzator, ambalarea necorespunzatoare;
  • Buzau, 600 lei – manipularea produselor alimentare cu incalcarea normelor sanitare-veterinare si pentru siguranta alimentelor;
  • Calarasi, 7.720 lei – nerespectarea normelor sanitar veterinare si pentru siguranta alimentelor privind manipularea produselor alimentare si intretinerea spatiilor de valorificare si de depozitare a produselor alimentare, nerespectarea normelor sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor privind intretinerea spatiilor, echipamentelor si instalatiilor, mijloc transport auto neigienizat corespunzator;
  • Cluj, 18.600 lei – etichetare necorespunzatoare a produselor alimentare, intretinere necorespunzatoare a spatiilor unitatii, desfasurare de activitati neinregistrate sanitar veterinar si pentru siguranta alimentelor, desfasurare de activitati in spatii amenajate necorespunzator;
  • Constanta, 4.000 lei – depozitare necorespunzatoare materii prime si ingrediente, neintretinere in conditii corespunzatoare de igiena a spatiului de prelucrare, depozitare, a utilajelor si ustensilelor;
  • Dambovita, 14.500 lei – neintretinere spatii, ustensile, depozitare necorespunzatoare materie prima, lipsa apa calda, lipsa fisa aptitudini, etichetare necorespunzatoare, neaplicarea procedurilor de retragere produse neconforme, manipulare neigienica produse;
  • Dolj, 21.800 lei – lipsa document de inregistrare sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor, manipulare necorespunzatoare, etichetare necorespunzatoare, igiena necorespunzatoare, depozitare necorespunzatoare;
  • Giurgiu, 3.200 lei – nerespectarea normelor sanitare veterinare in vigoare, depozitare necorespunzatoare;
  • Gorj, 6.800 lei – manipularea neigienica a produselor de patiserie, din cauza suprapunerii activitati de servire si modelare a semifabricatelor, alimente depozitate direct pe paviment, aparatura frigorifica neigienizata, strat gros de gheata, nu exista termometre si nici grafice de temperatura, lipsa echipament de protectie la personalul angajat, produse direct pe paviment, etichetare, cos deseuri fara capac, amplasat in vecinatatea veselei folosite pe flux;
  • Ialomita, 1.200 lei – manipularea necorespunzatoare a produselor alimentare;
  • Ilfov, 2.000 lei – etichetare necorespunzatoare;
  • Mures, 5.600 lei – depozitare necorespunzatoare, etichetare necorespunzatoare, igiena necorespunzatoare, lipsa proceduri siguranta alimentelor;
  • Olt, 9.000 lei – conditii necorespunzatoare de igiena, depozitare necorespunzatoare, activitate neinregistrata sanitar veterinar si pentru siguranta alimentelor;
  • Prahova, 55.400 lei – neintretinere spatii, valorificare produse alimentare cu termen de valabilitate depasit, etichetare necorespunzatoare, depozitare necorespunzatoare, comercializarea produselor alimentare in spatii neaprobate sanitar veterinar;
  • Salaj, 600 lei – depozitare necorespunzatoare a produselor alimentare;
  • Sibiu, 2.000 lei – etichetare necorespunzatoare;
  • Timis, 600 lei – depozitarea necorespunzatoare a alimentelor;
  • Tulcea, 3.700 lei – nerespectarea conditiilor de igiena in spatiile de productie, de depozitare si comercializare, cat si a ustensilelor folosit, etichetare necorespunzatoare a produselor alimentare;
  • Vaslui, 1.800 lei – manipulare necorespunzatoare, neintretinerea spatiilor de lucru;
  • Valcea, 600 lei – manipulare necorespunzatoare produse alimentare;
  • Vrancea, 3.800 lei – neintretinerea igienica a spatiilor de prelucrare, depozitare si valorificare a produselor alimentare, lipsa conditiilor corespunzatoare de depozitare, lipsa conditiilor privind manipularea igienica a produselor alimentare;

De asemenea, in cadrul controalelor in unitatile din industria agroalimentara s-au prelevat probe conform procedurilor si Programului de supraveghere si control, urmarindu-se prezenta si incadrarea in valorile maxime admise a pesticidelor, contaminantilor, aditivilor si substantelor interzise, precum si teste de sanitatie necesare analizei gradului de igiena si probe transmise spre analiza laboratoarelor arondate.

Share on Facebook