În 2012, preţurile medii la produsele alimentare comercializate în România au crescut cu procente care au variat între 0,4% si 38,35%, potrivit unei analize realizate pe baza preţurilor medii la alimentele de bază de către Consiliul Concurenţei.
„Din evoluţia preţurilor de achiziţie ale retailerilor se observă faptul că diferenţa cea mai mare de preţ a fost înregistrată, în 2012, la categoria mezeluri, acolo unde preţul a crescut cu 38,35% faţă de anul precedent. Categoria ouă este singura care a înregistrat scăderi de preţ în această perioadă. Pe categoriile legume/fructe au fost înregistrate creşteri de preţ semnificativ mai mici comparativ cu alimentele de bază şi reduceri pentru 4 din cele 11 produse analizate, în 2012 faţă de 2011”, se arată în documentul citat.
În topul scumpirilor conduc detaşat mezelurile, care s-au scumpit cu 38,35% în 2012, faţă de 2011, urmate de vin cu 33,61% şi pâine cu 31,45%.
La polul opus se plasează ouăle, care au înregistrat cea mai mare ieftinire în 2012, comparativ cu 2011, de 37,02%. Preţurile la uleiul de floarea soarelui au avansat anul trecut doar cu 0,4%, în vreme ce carnea de pasăre s-a scumpit cu 5,7%.
În perioada 2009-2012, ponderea mezelurilor comercializate în magazinele din ţară şi produse în România a scăzut constant. Astfel, la finele anului trecut, doar 82% din cantitatea mezelurilor vândute în România în 2012 a fost produsă în fabrici de procesare din România. Restul de 18% a fost importată, în special din alte state membre ale Uniunii Europene, potrivit documentului citat.