Federatia Nationala PRO AGRO, ROMALIMENTA, ROFISH, ANCMMR, PATROMAT si APDCR isi manifesta ingrijorarea referitor la modul in care autoritatile statului implicate aleg sa implementeze normele comunitare in Romania. Constatam, contrar celor declarate in preambul, ca actul normativ nu contribuie cu nimic la asigurarea indeplinirii de catre Romania a obiectivelor politicii Uniunii Europene in materie de deseuri si politici de mediu si nu contine nicio prevedere in sarcina operatorilor economici responsabili care sa stimuleze indeplinirea obiectivelor anuale de valorificare a deseurilor statuate prin directivele Uniunii Europene!

Guvernul, prin adoptarea OUG 48/2017, „ Pentru unii muma, pentru altii ciuma!”

Prima urgenta care apare in actul normativ, desi neargumentata in preambulul actului normativ, se pare ca a fost dublarea sumelor pentru cheltuielile curente si de capital ale Administratiei Fondului pentru mediu, de la 5% la 10% din venituri.

Pe de-o parte Guvernul scade, pana in anul 2019 presiunea asupra autoritatilor locale in ceea ce priveste infiintarea, organizarea, gestionarea, unui serviciu de salubrizare care sa atinga performantele impuse prin legislatia nationala si comunitara, iar pe de alta parte mentine taxarea producatorilor de produse ambalate pentru asigura in viitorii ani venituri substantiale la Fondul pentru mediu, fara ca acesti bani sa contribuie cu ceva la cresterea reciclarii la nivel national.

Producatorii nu au alternativa la plata taxei catre Fondul pentru mediu deoarece peste 60% din deseurile de ambalaje se regasesc in deseurile municipale si acestea vor ajunge, cel putin pana in 2019, la fel ca acum, la groapa de gunoi. In timp ce autoritatea publica locala ar plati eventual 5 bani pentru un kg de deseuri de ambalaje pe care il elimina prin depozitare, producatorii trebuie sa plateasca 2 lei pentru acelasi kg de deseuri de ambalaje care, din cauza modului defectuos in care administratia publica locala organizeaza serviciul de salubrizare, nu mai au cum sa il recicleze.

Daca luam in considerare si lipsa controalelor organelor competente pentru verificarea modului in care autoritatile locale au declarat si indeplinit obiectivul de reducere a cantitatilor eliminate prin depozitare, prin aceasta ordonanta de urgenta s-au creat toate premisele ca si in urmatorii ani gradul de reciclare a deseurilor municipale in Romania sa nu depaseasca cele 7-10 procente declarate de autoritatile de mediu.

Cetatenii acestei tari trebuie sa stie ca, in final, penalitatile impuse, care sunt de neevitat pentru mediul de afaceri din industria alimentara si nu numai, se vor regasi cel mai probabil in preturi si vor anula in mare masura cresterile salariale acordate sau care urmeaza sa fie acordate.

Federatia Nationala PRO AGRO, ROMALIMENTA, ROFISH, ANCMMR, PATROMAT si APDCR considera ca ORDONANTA DE URGENTA pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind fondul de mediu:

Ø favorizeaza cu precadere acele autoritati locale care nu percep tarife/taxe distincte de salubrizare de la cetateni, din care cauza nu au fost in masura sa transfere in tarife taxa in limita indicatorilor de performanta impusi operatorilor de salubrizare si incurajeaza in fapt depozitarea deseurilor amestecate la groapa, ceea ce va duce la situatia in care gropile de gunoi se vor umple cu o viteza mult mai mare decat cea preconizata.

In acest context intrebam initiatorii si Guvernul ce se intampla cu tarifele pe care unele unitati ale autoritatilor publice locale le-au majorat pentru a include taxa de depozitare.

  • Ø Suspendarea taxei pentru depozitarea deseurilor pana in anul 2019, si injumatatirea penalitatii aplicate unitatilor administrativ-teritoriale pentru eliminarea prin depozitarea deseurilor municipale peste obiectivul anual, incurajeaza perpetuarea comportamentului actual la nivelul municipalitatilor: colectare in amestec si „totul la groapa”.
  • Ø Prin costurile suplimentare pe care le va genera, este o lovitura pentru agentii economici din sectorul agroalimentar si implicit pentru intreaga populatie.
  • Ø Industria de reciclare va avea de suferit datorita lipsei de materii prime secundare
  • Ø Romania se va indeparta tot mai mult de principiile economiei circulare si de nivelul celorlalte State Membre.

Atragem de asemenea atentia ca masurile din actul normativ adoptate in regim de urgenta nu sunt de natura a reduce cu nimic riscul de avansare a procedurii de infringement si de impunere a unor sanctiuni pecuniare de catre Curtea de Justitie a Uniunii Europene pentru nerespectarea obligatiilor de stat membru al Uniunii Europene!

Solicitam Guvernului si Parlamentului sa ia masuri concrete pentru stimularea colectarii selective de la populatie pentru ca Romania sa isi poata atinge obiectivele referitoare la reciclare asumate la nivel european.

Share on Facebook