Felicia Tulai, Luna Solai: Micul producător român nu poate susține volumele impuse de supermarketuri, dar nici nu se asociază pentru a-și valorifica marfa

Facebook
Twitter

România are un potențial enorm de export de produse procesate cu valoare adăugată mare, dar teama de asociere îi duce pe fermierii români în situația de a vinde aproape pe nimic marfa. Știriagricole.ro a stat de vorbă cu unul dintre producătorii care au fost la „Săptămâna verde” de la Berlin și au luat parte la negocierile cu reprezentanții Metro.

Chiar dacă fermierii marchează record după record în ceea ce privește exporturile de produse agroalimentare, vorbim de exporturi de materie primă, care se întoarce în țară sub formă de produse procesate. Grâul revine sub formă de biscuiți, iar fructele bio ca gemuri, la prețuri mult mai mari decât cele obținute de producătorii români pentru marfa exportată. De asemenea, nici cei care vând marfa direct către comercianții locali nu obțin venituri frumoase pentru că, individual, nu au putere de negociere.

Dacă s-ar reuni în asociații sau cooperative, producătorii locali ar putea să construiască împreună spații de depozitare sau linii de procesare și nu ar mai trebui să vândă merele direct din livadă, de multe la prețuri care de abia le acoperă costurile de producție, mai ales că prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014-2020 sunt puse la bătaie fonduri de milioane de euro pentru integrarea producției și asociere. În plus, o cooperativă care va comercializa marfa de la mai mulți producători va putea livra unui supermarket un volum mare, constant, ceea ce îi va conferi o altă putere de negociere atât cu comerciantul, cât și cu furnizorii de input-uri.

Unii producători au înțeles necesitatea constituiri de cooperative, cum sunt cei care au pus bazele Cooperativei Someş Arieş, care au reluat producția în fabrica de la Țaga, sau membrii Cooperativei Agricole Lunca Someșului Mic, care reunește 16 producători din comunele Jucu și Apahida din județul Cluj și care livrează săptămânal 30 de tone de legume, în valoare de 30-40.000 de lei, către supermarketuri.

Lecții învățate la „Săptămâna verde” de la Berlin

Dincolo de fondurile europene nerambursabile disponibile prin PNDR 2014-2020, participarea la târgurile internaționale îi ajută pe producători să înțeleagă necesitatea asocierii. Astfel, după ce au participat la expoziția internațională „Săptămâna verde” de la Berlin, producătorii români spun că au înțeles modalitatea de abordare a pieței din Germania în perspectiva exporturilor produselor procesate pe piețele externe. Știriagricole.ro a stat de vorbă cu unul dintre producătorii care au fost la Berlin și au luat parte la negocierile cu reprezentanții Metro.

Felicia Tulai, Brand Manager Luna Solai, a renunțat la o carieră de succes într-o multinațională și s-a întors acasă, unde a dezvoltat afacerea părinților. Astăzi, Luna Solai este unul dintre cele mai iubite branduri din Transilvania și a primit calitatea de Furnizor al Casei Regale a României pentru uleiurile presate la rece.

ȘtiriAgricole: Cu ce impresii ați rămas după participarea la expoziția internațională „Săptămâna verde” de la Berlin?

Felicia Tulai, Brand Manager Luna Solai: Luna Solai, ca brand, și noi, ca producători, am participat pentru prima dată  la expoziția internațională „Săptămâna verde” de la Berlin. Pentru noi, aceasta a reprezentat o experiență din care am învățat multe: atât din punct de vedere al poziționării produsului, cât și din punct de vedere al comportamentului de consum al nemților și nu numai, ținând cont de faptul că la „Săptămâna verde” de la Berlin au participat reprezentanți din 75 de state.

ȘtiriAgricole: Merită eforturile statului si ale producătorilor pentru participarea la asemenea evenimente sau ar trebui găsite alte metode de promovare? Ce sugestii ați avea pentru reprezentanții statului, mai ales ca aveți experiența muncii într-o multinațională?

Felicia Tulai, Brand Manager Luna SolaiAbsolut! Orice modalitate de promovare, susținere și implicare a autorităților pentru a face cunoscute produsele, tradițiile și obiceiurile neamului nostru este foarte bine venită. Când spun asta nu mă refer doar la facilitatea pe care autoritățile, în cazul de față – Ministerul Agriculturii, le oferă micilor producători (care altfel probabil nu ar fi ieșit în afara granițelor țării cu produsele lor) de a-și expune produsele într-o piață de consum cu o competiție acerbă, ci mă refer la experiența pe care micul producător român o poate acumula, informațiile și oportunitățile  de dezvoltare a afacerilor și, implicit, de dezvoltare a mediului rural și a imaginii pe care România o creează prin calitatea produselor sale.

ȘtiriAgricole: Cum vi s-au părut retailerii nemți? Ce v-au spus dumneavoastră și celorlalți producători români?

Felicia Tulai, Brand Manager Luna SolaiAbordarea este foarte asemănătoare cu cea întâlnită până în prezent: preț mic, volume mari și calitate (în această ordine). Micul producător român nu poate susține volumele impuse, dar nici nu se asociază pentru a-și valorifica marfa și cred că aici pierdem în fata concurenților.

ȘtiriAgricole: Cum au reacționat vizitatorii târgului față de produsele românești? Dar ceilalți expozanți? Ce a fost bine în modul în care s-a prezentat România și ce ar trebui îmbunătățit?

Felicia Tulai, Brand Manager Luna SolaiEste evident că România este recunoscută pe plan internațional prin câteva produse de bază: miere, pălincă, vin și mici, iar cei care s-au oprit la standul României au avut surpriza să găsească și alte produse pe care le-au putut degusta și aprecia: uleiurile presate la rece (pentru prima dată prezente în standul românesc – de data aceasta am fost 3 producători), alături de zacusca românească, conservele românești, siropul și uleiul de cătina, prăjituri etc.

Ceea ce a lipsit din standul României a fost zona de degustare a mâncărurilor tradiționale românești, asa cum au avut majoritatea statelor prezente.

ȘtiriAgricole: Este consumatorul pregătit din punct de vedere al cunoștințelor, dar și financiar pentru produse ca cele pe care le obțineți?

Felicia Tulai, Brand Manager Luna SolaiPentru a înțelege și accepta prețul mai ridicat al uleiurilor presate la rece, trebuie mai întâi cunoscută diferența dintre uleiurile presate la rece și uleiurile rafinate și presate la cald. Prin participarea noastră la diferite târguri și evenimente, asta încercăm să facem: să educăm consumatorul pentru un stil de viață sănătos.

Uleiul de floarea soarelui presat la rece este un produs cu tradiție, foarte cunoscut în rândul consumatorului de la sat. Bunicii noștri obișnuiau să meargă cu semințele de floarea soarelui la oloirile din zonă pentru a face ulei, în special în perioadele de post de peste an.

Mai puțin cunoscute sunt însă uleiurile de dovleac, in, cânepa, nucă, uleiuri care, pe lângă gustul plăcut pentru sosuri, salate, paste etc., au efecte terapeutice în funcție de tipul de semințe din care sunt făcute.

ȘtiriAgricole: Ce perspective sau planuri aveți pentru anul în curs și pentru viitor? Veți accesa fonduri europene pentru a vă dezvolta afacerea?

Felicia Tulai, Brand Manager Luna SolaiAnul acesta este anul în care dorim să construim noua unitate de producție, dacă și autoritățile locale vor înțelege că această investiție aduce multe beneficii comunității. Luna Solai este brandul născut în jurul numelui localității unde s-a născut și unde m-am născut – Luna, este locul unde uleiurile, atât de apreciate pe plan intern și internațional sunt produse, este zona de unde provine materia primă, ca floarea soarelui sau rapița.

ȘtiriAgricole: Astăzi sunteți furnizor al Casei Regale. Cum a început povestea uleiului presat la rece Luna Solai?

Felicia Tulai, Brand Manager Luna Solai: Povestea uleiurilor a început, în 1998, din nevoia de acțiune a părinților mei deja pensionari, la o vârstă destul de tânără, în contextul unor culturi însemnate de floarea soarelui în zona noastră – Luna, Luncani etc., decizia de a transforma această activitate într-o afacere de familie a venit mult mai târziu.

În 2011, mi-am propus să încerc să dau valoare muncii părinților mei, să fac cunoscut uleiul de floarea soarelui pe care ei îl făceau și care devenise foarte apreciat de cei care le treceau poarta.

Acesta a fost momentul în care am decis să mă întorc acasă de la București și să răspund unei noi provocări: aceea de a împlini un vis: visul părinților de a realiza ceva cu continuitate între generații și de a crea un brand al uleiurilor pe care ei le făceau deja. O nebunie ar spune unii, o doză mare de curaj, alții, eu spun o mare  provocare. Provocarea era foarte mare pentru că experiența mea în acest domeniu era cu totul inexistentă, o provocare căreia încerc să-i fac față zi de zi.

Din februarie, produsele Luna Solai se vor exporta în Marea Britanie.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE