O asociatie nou infiintata din Oradea isi propune sa consilieze micii producatori agricoli pentru a cultiva soiuri romanesti, cu gust si fara pesticide. Mai mult decat atat, fermierii vor fi sprijiniti si in vederea comercializarii, acestora urmand sa li se puna la dispozitie standuri personalizate in piete.

Asociatia pentru Cercetarea si Promovarea Produselor Agroalimentare „Crisana” reprezinta initiativa unui colectiv format din oameni de afaceri, fermieri si cadre didactice universitare din Oradea care si-au propus sa protejeze produsele locale in fata importurilor masive.

„Concret, asociatia pe care am infiintat-o are ca scop sa rezolve niste probleme vechi din lantul agroalimentar. In primul rand, circa 70% din legume si fructe nu sunt din zona, ci din import. Apoi, foarte multe dintre produse nu au gust, deoarece sunt soiuri si hibrizi din strainatate, moderni, care bineinteles rezista mai mult. Sunt coapte la exterior, dar in interior sunt verzi. Ca sa nu mai adaugam suspiciunea ca multe din aceste produse contin reziduuri de pesticide peste limita admisa”, a declarat, pentru StiriAgricole.ro, Ing. Dorin Popa, presedintele Asociatiei pentru Cercetarea si Promovarea Produselor Agroalimentare „Crisana”.

Unul dintre obiectivele asumate de membrii asociatiei este si consilierea in prima faza a micilor producatori in ceea ce priveste utilizarea ingrasamintelor.

„Exista multe persoane care se ocupa de agricultura, dar care nu cunosc sa spunem prea multe lucruri despre substantele folosite, despre ingrasaminte. Tratamentele sunt in general preluate de la vecini. Daca vede ca cineva a pus azot si creste planta mare, pune si el, fara sa stie ca acel azot se transforma in nitriti si nitrati, care sunt daunatori omului”, a explicat Dorin Popa.

Pentru a creste nivelul de constientizare a consumatorilor si pentru a promove micii producatori locali, membrii asociatiei au creat si brandul „Produs agroalimentar Crișana”.

„In prezent, in piata ar trebui sa regasim 40% producatori locali, insa cine controleaza acest aspect? Cel care vinde mesele nu are competenta si nici interesul. De aceea, vom face niste spatii special delimitate, avem deja o firma de comercializare, a asociatiei in fond, care se va ocupa doar de asta. Nu se va practica un adaos de 100%, ci doar cu un procent care sa ne ajute sa sustinem activitatea economica a asociatie. Exista deja si un slogan pe care il vom utiliza – produse din Bihor, pentru bihoreni”, a mai declarat presedintele ACPPAC.

Pe langa promovare, asociatia isi propune sa asigure membrilor sai inputuri la preturi mai avantajoase si sa ii ajute pe fermieri sa-si programeze productiile, astfel incat sa se asigure necesarul.

„Cu ajutorul asociatiei vrem sa oferim micilor producatori inputuri la preturi corecte si substante nu din cele mai ieftine, ci din cele mai eficiente si fara remanenta. Fara indoiala, ne propunem si sa verificam produsele in laborator, pentru a garanta fructele si legumele pe care le vindem. Nu in ultimul rand, vrem sa programam productiile. Daca anul acesta au mers bine tomatele sa spunem, la anul, daca putem toti rosii, nu o sa mai avem cartofi, ceapa etc. De aceea, trebuie sa stabilim care este necesarul de consum pe zone si pe produse. Fermierul va putea intra pe site pentru a vedea cati producatori s-au inscris sa cultive cartofi, tomate etc.”, ne-a mai spus Ing. Dorin Popa

Numarul de producatori de legume si fructe din Bihor, inregistrati in evidentele APIA, este in prezent de peste 24.800, potrivit presedintelui Asociatiei pentru Cercetarea si Promovarea Produselor Agroalimentare „Crisana”.

Share on Facebook