Chiar daca nu au beneficiat de sustinere financiara din partea Ministerului Agriculturii, producatorii autohtoni au reprezentat si de aceasta data cu succes Romania la cel mai mare targ international dedicat agriculturii: „Saptamana Verde” (Grune Woche), de la Berlin, care s-a desfasurat intre 20 – 29 ianuarie. Pe langa promovarea produselor, micii producatori au reusit sa initieze si parteneriate de afaceri cu diverse firme europene.
„Este a treia oara cand participam la „Saptamana Verde” si pot spune ca am avut si la aceasta editie rezultate foarte bune. Ma refer aici in primul rand la discutiile de colaborare pe care le-am avut cu o firma de apiterapie din Slovenia, in vederea dezvoltarii unei ferme apiterapeutice si la Cluj. De asemenea, am stabilit contacte si cu o firma de procesare din Polonia. Pe langa acest lucru, noi, ca si apicultori, ne-am putut face cunoscut si un produs recent, e vorba despre un spray de gat, pentru care noi am reusit sa dizolvam propolisul in apa. Strainii au fost foarte incantati de gust si de rezultat. A fost cel mai apreciat produs al nostru”, a declarat, pentru StiriAgricole.ro, Ioana Avram, apicultor si cercetator in domeniul apicol, administratorul Dapis Transilvania-Stupina Avram.
In lipsa unei finantari din partea Ministerului Agriculturii, Consiliul Judetean din Cluj, prin intermediul Asociatiei Produs de Cluj, a sprijinit financiar mai multi producatori pentru a fi prezenti la Berlin.
„Daca in ceilalti ani ni s-a asigurat macar transportul marfii, in acest an nu s-a mai acoperit nimic. Cu toate acestea, e foarte important ca noi sa ne promovam, sa ajungem acolo, si sa scoatem noi acel profit in urma prezentei noastre. Fireste, ar fi ideal ca MADR sa ne sustina macar cu un sfert sau jumatate dintre cheltuieli. Noi suntem niste producatori care de-abia acum invatam sa devenim intreprinzatori. Ceea ce este insa important este ca imaginea Romaniei a fost la inaltime”, ne-a mai spus Ioana Avram.
Anul acesta au fost prezenti la „Saptamana Verde” (Grune Woche) 12 producatori romani, din mai multe zone ale tarii. Din pacate, numarul fermierilor romani care ajung la acest targ international se diminueaza de la un an la altul.
Un alt producator roman care a participat la Saptamana Verde” de la Berlin este si Gabriela Culda, care administreaza in Cluj o afacere cu lavanda, chiar din 2009.
„Noi am fost prezenti la targ cu uleiul, apa si siropul de lavanda, care sunt niste produse foarte cautate in Germania. Au existat numerosi clienti care ne cunoasteau de la editiile anterioare si care ne-au cautate produsele. O astfel de promovare, pentru noi, micii producatori, este deosebit de benefica. Din punct de vedere al costurilor acestea se ridica pana la 4.000 euro pentru un expozant, dar am avut bucuria sa fim sprijiniti de Asociatia Produs de Cluj. Din pacate, MADR nu s-a implicat mai deloc. Au avut si dansii un stand la Saptamana verde. Totusi, nu am inteles cum au existat bani pentru prezenta dansilor aici, dar pentru micii producatori nu”, ne-a declarat Gabriela Culda.
Dupa ce in 2012 Romania a fost tara partenera la evenimentul „Saptamana Verde”, in ultimii doi ani producatorii romani au fost lasati sa se descurce Saptamana verde la targul de la Berlin. Nu putine au fost momentele cand unii straini au dorit sa regaseasca producatorii romani la targ, insa au constatat cu surprindere ca acestia nu mai sunt prezenti.
„Din cauza lipsei unei finantari, fara indoiala ca si imaginea Romaniei are de suferit. De la un stand de circa 400 mp, cat am avut atunci cand am fost tara partenera, am ajuns sa avem aproape 120 mp. Chiar anul trecut au existat cativa nemti care ne cautatu produsele si nu le gaseau, tocmai din cauza faptului ca acei producatori nu mai erau prezenti”, ne-a mai spus directoarea Asociatiei „Produs de Cluj”.
Saptamana Verde (Grüne Woche) se intinde pe o suprafata de aproape 130.000 de metri patrati cu un numar de total de expozanti de 1.689 din 69 de tari, iar numarul anual de vizitatori depaseste 400.000 de persoane.