In cadrul consiliului european Agrifish, ministrul Agriculturii, Petre Daea a salutat intentia oficialilor europeni de a „descatusa” birocratia Politicii Agricole Comune si de a simplifica modalitatea de acordare a fondurilor europene. Totusi, ministrul a insistat ca intentia Comisiei de a extinde responsabilitatea statelor membre in gestionarea PAC ar putea reprezenta si un prim pas catre renationalizarea PAC si o politica agricola mai putin comuna.

In ceea ce priveste plafonarea subventiilor, ministrul a fost transant si a declarat ca Romania se opune total acestei masuri. Va redam mai jos intregul comunicat.

„Permiteti-mi sa aduc salutul de bun venit celor doi colegi carora le urez succes. Julianne mi-ai transmis emotiile de inceput ale Presedintiei, ele sigur au disparut cand Stéphane Travert mi-a spus ca s-a incheiat campionatul mondial si s-a stabilit castigatorul. Eu vreau sa felicit intregul careu de asi, Franta Croatia, Belgia si Anglia, cum de altminteri te felicit si pe tine Phil si o voi face de fiecare data cand am posibilitatea pentru viziunea ta, pentru orientarile generale si de perspectiva.

Ai pus in miscare o descatusare a birocratiei politicii agricole comune. Decizia este corecta si Romania o sustine insa trebuie sa ne ferim sa construim parghii de stimulare a rezistentei birocratice in asa fel incat simplificarea sa devina o realitate pe care toti ne-o dorim. Analizand pasii pe care i-am parcurs pana acum, putem fi increzatori, insa mai sunt multe de facut, de aceea Romania considera ca propunerile inaintate de catre Comisie necesita inca imbunatatiri, care alaturi de propunerile celorlalte state membre si de interpretarea corecta a lor, sa netezeasca drumul spre o simplificare reala a Politicii Agricole Comune.

Ne regasim in declaratia Germaniei si a Frantei. Interventia ta de astazi mi-a stimulat increderea ca impreuna vom face un lucru bun. In spiritul acesta, Romania isi manifesta interesul si contributia.

Plafonarea pentru Romania in planul deciziei generale este de neacceptat, in acest sens, am adus argumente necesare la timpul potrivit. Ea produce greutati si in procesul de simplificare si subsidiaritate ceea ce reprezinta pentru tema zilei un element in plus de ingrijorare. Avand in vedere noul model de realizare de raportare a performantei cu impact semnificativ in programare si implementare, sistemul de monitorizare pentru Fondul FEGA si masurile de piata, evaluarea performantei anuale, vor creste mult povara administrativa pentru Statele membre si va necesita resurse financiare si umane. Procesul de proiectare, implementare si aprobare a planurilor strategice risca sa intarzie punerea in aplicare a masurilor, in special acordarea platilor directe catre fermieri. Perioada de tranzitie este necesara a fi instituita la doi ani.

In ceea ce priveste subsidiaritatea, consideram ca exista riscul unei aplicari neunitare a PAC, ce poate expune si mai mult statele membre la corectii financiare din partea structurilor de control ale Uniunii Europene. Apreciem intentia Comisiei de a extinde responsabilitatea statelor membre in gestionarea PAC, care permite mai buna adaptare la conditiile specifice fiercarui stat membru, insa o flexibilitate sporita ar putea reprezenta si un prim pas catre                            renationalizarea PAC si o politica agricola mai putin comuna si de aici si posibilitatea unor mari diferente in aplicarea PAC in diferite state membre cu posibile denaturari ale pietei. Indicatorii de performanta pentru platile directe pot deveni o povara suplimentara cu posibile interpretari diferite si care se pot schimba ridicand gradul de relativitate al lor, in lipsa unor norme unitare interpretarea devine relativa, iar subsidiaritatea indoielnica.

Privind exemplele concrete ale Romaniei vom transmite prin aparatul tehnic Presedintiei propunerile in esenta lor, vom fi alaturi de efortul Austriei pentru Presedintie si sa ne dorim succes in acest demers extrem de complicat, dar necesar si binemeritat pentru PAC”