In perioada premergatoare sarbatorilor de Paste, ca in fiecare an, medicii veterinari actioneaza pentru protejarea sanatatii si respectarea intereselor consumatorilor, prin activitatea specifica de monitorizare si control a sigurantei alimentelor si a sanatatii animalelor.

Conducerea ANSVSA a transmis structurilor teritoriale setul de actiuni care urmeaza a fi intreprinse la nivel national, pentru a asigura romanilor produse alimentare sigure.

Aceste actiuni vor include toti medicii veterinari din cadrul Directiilor Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (DSVSA) judetene, circumscriptiilor sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor (CSVSA) dar si a circumscriptiilor sanitare veterinare zonale (CSVZ).

Controalele urmaresc respectarea conditiilor sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor din toate targurile de animale, pietele agro-alimentare, unitatile de taiere, procesare, depozitare, comercializare si unitatile de alimentatie publica.

Fiecare DSVSA judeteana a stabilit un program de lucru pentru perioada 15.03 – 15.04.2017, in baza caruia medicii veterinari vor efectua controale si verificari ale modului in care sunt respectate conditiile sanitare veterinare in obiectivele supuse controlului sanitar veterinar si pentru siguranta alimentelor.

Astfel, in perioada 15.03 – 15.04.2017 este asigurata permanenta la nivelul DSVSA, CSVSA si CSVZ, inclusiv in zilele de sambata si duminica, vor fi afisate programul de lucru, numele medicului veterinar responsabil si numarul de telefon la care consumatorii pot sesiza orice aspect privind nereguli in domeniul sigurantei alimentelor.

In toate pietele agroalimentare si in alte locuri special amenajate in care va fi valorificata carnea si celelalte produse de origine animala, se asigura necesarul de personal sanitar veterinar si permanenta acestuia, inclusiv in zilele de sambata si duminica.

Pentru eficientizarea acestor actiuni, medicii veterinari vor solicita, ori de cate ori considera necesar, sprijinul altor autoritati competente judetene/locale (Primarii, Consilii Judetene, Institutii ale Prefectului, ANAF, ANPC, MS etc) in vederea organizarii unor actiuni comune de inspectie si control, in limita competentelor stabilite prin legislatia in vigoare si in baza protocoalelor de colaborare incheiate cu alte autoritati.

Actiunile de control vor avea in vedere in special urmatoarele aspecte:

1. Animalele destinate sacrificarii

  • – fermele/exploatatiile de unde vor fi livrate animalele pentru taiere, precum si operatorii din domeniul alimentar care desfasoara activitati de procesare, depozitare, transport/distributie si comercializare a carnii de miel si a produselor derivate din aceasta detin autorizare/inregistrare sanitara veterinara eliberata in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare;
  • – animalele au o stare corespunzatoare de sanatate si sunt admise pentru sacrificare in vederea consumului public numai animale identificate conform legislatiei in vigoare, crescute in ferme, localitati si zone indemne de boli transmisibile;
  • – respectarea regulilor de bunastare a animalelor in timpul transportului, abatorizarii sau taierii, conform prevederilor legale, iar formularele de miscare sa fie completate corespunzator;
  • – transportul mieilor pentru taiere este efectuat numai in mijloace auto autorizate sanitar veterinar si insotit de certificate sanitare veterinare care sa ateste sanatatea acestora, precum si de documente privind informatiile lantului alimentar conform modelului stabilit de ANSVSA;
  • – sacrificarea mieilor se realizeaza in unitati de abatorizare autorizate sanitar veterinar pentru schimburi intracomunitare pentru sacrificarea de ovine, publicate pe site-ul ANSVSA.
  • – in cazuri exceptionale, sacrificarea mieilor poate fi realizata si in spatii amenajate temporar, organizate in conditiile legii in care sa se asigure supravegherea sanitara veterinara si in care sunt respectate conditiile prevazute de legislatie.
  • – spatiile amenajate temporar pentru sacrificarea mieilor sunt situate in zone in care nu au fost impuse restrictii din motive de sanatate a animalelor;
  • – activitatea de sacrificare a mieilor in spatii amenajate temporar se realizeaza numai in perioada 30.03 – 15.04.2017, intre orele 06,00-17,00.

DSVSA judetene si a municipiului Bucuresti vor permite infiintarea spatiilor amenajate temporar numai daca:

  • – in anul precedent au mai fost infiintate pe aceleasi locatii spatii amenajate temporar iar pe intreaga perioada de functionare nu au fost constatate abateri de la legislatia sanitara veterinara in vigoare;
  • – in aceste spatii amenajate temporar sunt respectate conditiile generale si specifice de igiena, sanatate si bunastare a animalelor, gestionare a suproduselor de origine animala nedestinate consumului uman si de eliminare a deseurilor stabilite de legislatia sanitara veterinara;
  • – exista un numar suficient de medici veterinari oficiali instruiti corespunzator cu privire la efectuarea examenului ante si post-mortem, care sa poata dispune masuri asupra carnii, in cazurile in care constata incalcari ale prevederilor legislatiei in vigoare la nivelul spatiilor amenajate temporar.

2. Carnea de miel

  • – loturile de carne de miel sunt livrate din abatoare insotite de certificat sanitar veterinar;
  • – carnea de miel rezultata in urma sacrificarilor in spatiile amenajate temporar, se obtine numai la cererea directa a consumatorilor si numai dupa efectuarea examenului ante si post mortem, neputand fi livrata catre alte unitati din domeniul alimentar inregistrate/autorizate sanitar veterinar;
  • – marcarea carcaselor de miei se realizeaza cu respectarea prevederilor legale referitoare la marcarea si certificarea sanitara veterinara a carnii proaspete si marcarea produselor de origine animala destinate consumului uman;
  • – marcarea carnii de miel rezultata in urma sacrificarilor in spatiile amenajate temporar se realizeaza cu o marca de sanatate de forma rotunda cu diametrul de 3,5 cm, in interiorul careia este inscris indicativul judetului urmat de codul numeric acordat de DSVSA judeteana;
  • – depozitarea si comercializarea carnii de miel trebuie sa se realizeze in spatii adecvate, cu asigurarea temperaturii si starii de igiena corespunzatoare;
  • – verificarea respectarii pe timpul transportului a temperaturilor pentru carnea de miel in stare refrigerata sau congelata.

3. Ouale si produse din oua destinate consumului uman

  • – producatorii si comerciantii care valorifica oua pentru consum uman, fermele producatoare si centrele de ambalare oua trebuie sa fie autorizate/inregistrate sanitar veterinar conform legislatiei sanitare veterinare in vigoare;
  • – transportul oualor se efectueaza numai in mijloace auto autorizate sanitar veterinar, iar pe intreaga perioada de depozitare si comercializare este asigurata temperatura si igiena corespunzatoare;
  • – ouale sunt marcate cu codul producatorului si provin din centre de ambalare oua autorizate in conformitate cu prevederile privind standardele de comercializare aplicabile oualor;
  • – examenul ovoscopic este efectuat de catre personalul veterinar din cadrul circumscriptiilor sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor pentru ouale valorificate de catre producatorii particulari in pietele agroalimentare si targuri;
  • – ouale cu coaja crapata sau lovita sunt retrase de la comercializare si sunt dirijate catre o unitate de neutralizare sau prelucrare tehnica;

4. Lapte si produse din lapte

  • – micii producatori care comercializeaza lapte si branzeturi in pietele agroalimentare si targuri, sunt inregistrati sanitar veterinar, conform prevederilor Ordinului ANSVSA nr.111/2008;
  • – laptele crud care este destinat vanzarii directe sau prelucrarii in branzeturi provine de la animale sanatoase, care nu sufera de boli ce pot fi transmise la om prin intermediul laptelui, crescute in ferme/exploatatii autorizate/inregistrate sanitar veterinar;
  • – micii producatori care vand direct lapte crud si produse din lapte catre consumatorul final in pietele agroalimentare si targuri, trebuie sa detina carnete de sanatate pentru animalele de la care provine laptele, conform Ordinului mai sus mentionat;
  • – branzeturile destinate comercializarii de catre micii producatori, sunt expuse la vanzare, in spatii special amenajate din piete agroalimentare si targuri, in vitrine destinate acestui scop, in recipiente (tavi) confectionate din materiale necorodabile, usor de curatat si igienizat (plastic, ceramica, inox etc);
  • – branzeturile sunt protejate corespunzator impotriva contaminarii pe durata transportului si a expunerii la vanzare catre consumatorul final (de exemplu: in recipiente din material plastic, pungi din plastic etc);
  • – in cazul in care transportul si pastrarea branzeturilor in vederea vanzarii directe catre consumatorul final se realizeaza in recipiente confectionate traditional din lemn (putini), acestea trebuie sa fie curate si identificate corespunzator, pentru prevenirea contaminarii si asigurarea trasabilitatii produselor;
  • – comercializarea branzeturilor in pietele agroalimentare si targuri, se va face numai in ambalaje de desfacere corespunzatoare de unica folosinta (pungi de plastic alimentare, hartie cerata alimentara etc.), sau alte tipuri de recipiente curatate si igienizate corespunzator;
  • – este asigurata trasabilitatea branzeturilor obtinute de micii producatori, prin utilizarea unor metode de identificare/etichetare, care sa contina mentiuni referitoare la denumirea produsului, numele producatorului, locul producerii, data obtinerii, cum ar fi:
  • – aplicarea pe ambalajul de transport sau desfacere a unor etichete adezive;
  • – utilizarea de pungi imprimate;
  • – afisarea, in momentul expunerii la vanzare si pe toata perioada comercializarii, a unor informatii inscrise pe tablite si/sau panouri aplicate deasupra sau in dreptul produsului prezentat etc.

5. Pestele si produsele din pescuit

  • – spatiile si locurile unde se comercializeaza pestele si produsele din pescuit sunt inregistrate sanitar veterinar si indeplinesc conditiile stabilite pentru desfasurarea acestor activitati;
  • – sunt respectate conditiile stabilite de legislatia in vigoare cu privire la transportul, depozitarea si expunerea spre comercializare a pestelui si produselor din pescuit;
  • – gheata utilizata pentru mentinerea temperaturii pestelui si produselor din pescuit proaspete, pe intreaga perioada de expunere este in cantitate suficienta si este obtinuta numai din apa potabila;
  • – se poate asigura trasabilitatea pestelui si produselor din pescuit prin etichete si alte documente insotitoare, inclusiv daca acestea provin din acvacultura (sistem de crestere controlata) sau sunt capturate (pescuite) din mediul salbatic;
  • – pestele si produsele din pescuit nu sunt infestate cu paraziti vizibili si sunt corespunzatoare din punct de vedere al examenului organoleptic.

Alte produse alimentare traditionale: cozonaci, prajituri, produse de panificatie, legume de sezon, etc. se pot comercializa in spatii amenajate si inregistrate sau autorizate sanitar veterinar, sub controlul personalului de specialitate.

In cazul in care, cu ocazia controalelor sanitare veterinare, se constata ca nu sunt respectate conditiile sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor, in functie de gravitatea abaterilor constatate medicii veterinari vor suspenda activitatea unitatii respective pana la remedierea tuturor deficientelor, vor aplica sanctiuni sau vor confisca produsele alimentare care pot constitui un pericol pentru sanatatea cetatenilor.

Daca exista suspiciuni cu privire la substituirea carnii de ovine cu carne provenita de la alte specii cat si in cazul suspiciunii de substituire a speciilor de pesti sau in situatia in care exista dubii cu privire la incadrarea in parametrii de calitate si siguranta stabiliti de legislatia in vigoare, medicii veterinari oficiali pot preleva probe conform prevederilor legale.

Share on Facebook