In UE exista 11 milioane de ferme si 44 milioane de oameni care lucreaza in lantul european de aprovizionare cu produse alimentare. Fermierii sunt elemente importante, strategice si economice in lant, se arata intr-un comunicat.

PAC a devenit mai orientata spre piata si se bazeaza mai putin pe managementul pietelor.

Agricultura europeana este din ce in ce mai integrata pe pietele globale, ceea ce a creat importante oportunitati de afaceri, dar a si expus fermierii la incertitudinea asupra pietei, la volatilitatea mare a preturilor. Fermierii lucreaza independent, acestia neavand o putere de negociere colectiva in fata partilor implicate in lant cum ar fi procesatorii si retailerii.

Agricultural Markets Task Force – AMTF, infiintatata de comisarul Hogan a propus modalitati concrete de intarire a pozitiei fermierilor in lantul de aprovizionare cu alimente. CE va prezenta mai departe aceste lucrari consultand publicul privitor la 3 zone care se refera la pozitia fermierilor in lant: – Practici de negociere neloiale, Transparenta pietei, Cooperarea intre producatori

Rezultatul consultarii va completa simplificarea PAC. Masurile avute in vedere de aceasta initiativa ar avea, daca sint adoptate, un impact relativ mic asupra bugetului UE deoarece ele privesc in principal regulile de conducere si management al lantului.

Cum raspunde grupul tinta la consultare – completand chestionarul online. Raspunsurile vor fi publicate pe site-ul UE. Organizatiile trebuie sa se inregistreze in registrul de transparenta si sa fie de acord cu dispozitiile codului de conduita, sub sanctiunea ca raspunsul organizatiei va fi considerat unul personal si nu ca reprezentand unul colectiv – membrii organizatiei.

Contact: Unitatea G1 – guvernarea pietelor agro-alimentare.

Initiativa privind imbunatatirea lantului de aprovizionare cu alimente

Situatia de fapt care sta la baza initiativei

Demersul CE vizeaza practicile anticompetitive cauzate de pozitia mai slaba a fermierilor si de cea a IMM-urilor , participanti la lantul de furnizare produse alimentare.

Pentru aceasta, CE urmeaza sa ia in considerare activitatea AMTF si a Forumului la nivel inalt pentru o mai buna functionare a lantului – HLF. Aliniate la Programul REFIT, activitatile vor conduce la o evaluare a impactului care urmeaza sa fie supusa atentiei Comisiei de analiza – RSB si poate avea ca rezultat o initiativa legislativa. CE si-a propus in 2017 modernizarea si simplificarea PAC. Actualmente se realizeaza o evaluare care acopera lantul in integralitate, in conformitate de Regulamentul CE nr. 178/2002 privind produsele alimentare.

Datorita pozitiei slabe de negociere, diferitii actori din lant pot fi subiecti ai unor practici comerciale neloiale care deviaza de la conduita comerciala loiala, contrare bunei credinte si negocierilor cinstite. Conditiile neloiale pot fi impuse de partenerul comercial cel mai puternic asupra celui mai slab, caracteristica a unei piete afectate de concurenta neloiala si care va determina slabirea calitatii lantului.

In peste 20 de state membre au fost adoptate legi protectioniste pentru concurenta loiala, o legislatie similara existand si cu privire la protectia consumatorului.

In plus, accesul diferit la informatie al actorilor din lant este afectat de pozitia dominanta a unor participanti ceea ce determina scaderea increderii in calitatea lantului.

Raportul AMTF a identificat probleme aparute in lant legate de transparenta informatiei. Cooperarea producatorilor este incurajata de masurile legislative europene care ofera o contrapondere fata de actorii puternici din lant. TFUE recunoaste statutul specific al sectorului agricol cu privire la aplicarea regulilor de concurenta, mai ales in ceea ce priveste cooperarea dintre fermieri. Astfel, poate ca ar fi cazul sa se extinda prevederea din CMO care se aplica in sectorul zaharului si care permite intelegerile referitoare la preturi intre producatori, ceea ce e ii ajuta la intarirea pozitiilor lor pe piete si ii protejeaza impotriva practicilor concurentiale neloiale.

Legiuitorul european a considerat ca UE trebuie sa intervina pentru a proteja fermierii si IMM-urile care sunt supusi unei concurente neloiale, protejandu-i de particpantii din lant situati la nivel superior.

In iunie 2016 Parlamentul european s-a adresat CE pentru a identifica ce masuri trebuie luate impotriva concurentei neloiale, inclusiv la nivel reglementar, toate acestea intr-o rezolutie votata cu 600 voturi ,,pentru’’.

In decembrie 2016, Consiliul de ministri a cerut CE sa incheie un acord in scopul de a propune un cadru legislativ european si masuri de combatere a concurentie neloiale, inclusiv sa realizeze o transparenta legislativa pentru o mai buna implicare si aplicare a derogarilor cu specific agricol de la legea concurentei prin actiunile organizatiilor producatorilor si a cooperativelor.

A cerut CE sa rezolve intr-un termen rezonabil si coordonat problema lipsei de transparenta si a asimetriei in obtinerea informatiilor la diferite nivele ale lantului.

Ca atare, in conformitate cu REFIT, CE va rezuma toate dovezile relevante si va stabili necesitatea masurilor UE incluzand initiativele legislative printr-un acord care trebuie finalizat pana la jumatatea anului 2018.

Consultarile anterioare

Problemele care au pus bariere functionarii eficiente a lantului de furnizare a produselor alimentare, precum si masurile de combatere a acestora au reprezentat un subiect indelung discutat la nivel european.

Diferite parti interesate au participat la aceste discutii, iar comisia a colectat si analizat contributiile lor care au vizat concurenta loiala, practicile anticoncurentiale, transparenta pietelor si cooperarea producatorilor.

AMTF s-a angajat in consultarea cu privire la problemele sus mentionate inclusiv prin invitarea expertilor la intalnirile pe care le-a organizat, aratand ca toate partile interesate aveau cunostiinta despre existenta unor practici neconcurentiale in lantul de furnizare a produselor alimentare si ca initiativele voluntare nu au fost nici una in stare sa se concretizeze intr-o plangere a partilor interesate. Acestea au declarat ca odata cu cresterea transparentei pietei se vor stabili conditiile contractuale si se va dezvolta o piata futures.

Datele privind pietele trebuie sa fie clare si accesibile.

Forumul la nivel inalt privind functionarea mai buna a lantului alimentar care a inceput inca din 2010, a recunoscut problema concurentei neloiale. Acest forum a avut un schimb de opinii extensiv in ceea ce priveste concurenta neloiala si transparenta pietei cu implicarea mai multor parti interesate cheie si care a ajutat in facilitarea initiativei privind lantul de furnizare a produselor alimentare.

Lantul de furnizare a produselor alimentare, de fapt problemele cu care se confrunta partcipantii la lant, au fost supuse consultarii publice cu privire la modernizarea si simplificarea PAC in 2017.

In mod particular, comisia a intrebat daca imbunatatirea pozitiei fermierilor in lant, incluzand problema de concurenta neloiala a fost o propunere cu care partile interesate ar putea fi de acord, iar 96% dintre respondenti au raspuns afirmativ. Consultarea trebuie sa raspunda daca este nevoie de imbunatatirea transparentei pe pietele agricole, 88% dintre respondenti fiind de acord sau partial de acord .

In 2014, CE a emis un comunicat asupra practicilor comerciale neconcurentiale in lantul de furnizare a produselor agricole business to business, care a fost in parte bazat pe o analiza efectuata de experti juridici in concurenta neloiala din diferite state membre, cu focusare pe descrierea legislatiei nationale si a initiativelor private la nivel national, cu referire la practicile concurentiale neloiale.

De asemenea, statele membre sunt tinute sa realizeze si sa implementeze in mod efectiv in legislatia lor nationala masuri de intarire a mecanismelor de ranforsare a practicilor de combatere a concurentei neloiale.

In 2013 CE a emis un document (Green Paper) cu referire la concurenta neloiala in lantul de furnizare a produselor alimentare si nonalimentare, business to business, urmand ca acest proiect sa fie supus consultarii publice.

Concluzia asupra consultarilor a aratat faptul ca concurenta neloaiala poate aparea, in orice stadiu al lantului de furnizare a produselor alimentare, precum si in orice alt lant cu mentiunea ca exista anumite aspecte particulare in lantul privind funizarea produselor alimentare.

Principalele tipuri de concurenta neloiala identificate de partile interesate au inclus termenii si conditiile contractuale care au fost schimbate in mod unilateral, transferul excesiv al riscurilor intre partenerii comerciali, folosirea abuziva a informatiilor confidentiale si incetarea neconcurentiala a relatiilor comerciale.

In ceea ce priveste scopul final al reglementarilor europene privind alimentatia, doua studii care au fost efectuate in acest context si care au vizat intreprinderile mici si mijlocii din lantul alimentar, au presupus crearea platformei la nivel european a eliminarii risipei alimentare si a pierderilor de hrana.

Share on Facebook