Autoritatile indiene sunt pe cale sa lanseze un proiect care va revolutiona comertului cu produse agroalimentare si care ar putea fi implementat si in tara noastra, daca autoritatile ar fi cat de cat interesate.

In vreme ce la noi se vorbeste de ringul sau bursa cererealor, piete controlate de agricultori, dar produsele se vand tot direct de pe tarla, imediat dupa recoltare, la preturi mici, guvernul indian a decis sa lanseze pe 14 aprilie o platforma online, unde producatorii agricoli sa publice anunturi de vanzare si sa-si poata vinde astfel produsele la preturi care sa le permita un trai decent.

Masura, adiacenta schemei nationale de asigurari agricole, a fost luata dupa ce fermierii au suferit pierderi enorme din cauza catastrofelor naturale si vine sa completeze alte scheme guvernamentale menite sa revigoreze agricultura celui de al doilea cel mai populat stat al lumii, cum sunt schema nationala de irigatii sau cea pentru sustinerea agriculturii organice.  Guvernul indian a demarat si un program prin care se va asigura necesarul de uree si etanol cultivatorilor de trestie de zahar, dar si unul de sustinere a initiativelor start-up in agricultura.

De altfel, premierul indian Narendra Modi este un sustinator infocat al introducerii noilor tehnologii in agricultura, alaturi de utilizarea a ceea ce el numeste „intelepciunea traditionala a fermierului”. Planurile sale au, pana la urma, acelasi scop pe care ar trebui sa il vizeze si autoritatile de la Bucuresti, fie ca vorbim de MADR sau parlament: asigurarea consumului intern, in primul rand, si cresterea disponibilului de export.

Revenind la platforma agricola online, aceasta va fi functionala din 14 aprilie si, treptat, va fi disponibila tuturor fermierilor indieni, care vor putea posta anunturi si alege cumparatori direct de pe telefonul mobil. Practic, fermierii vor putea alege sa-si vanda marfa celui care le ofera cel mai bun pret.

Si in Romania ar putea fi demarat un proiect similar, mai ales daca ne gandim ca exista peste 6 milioane de conexiuni la internet care se fac in baza unor abonamente de telefonie mobila, iar gradul de penetrare al internetului mobil in mediul rural a crescut intr-un ritm foarte rapid. Astfel, fermierii ar avea la dispozitie gratuit o piata online, in loc sa fie nevoiti sa isi vanda laptele sau zarzavaturile pe la colturi de strada, vanati de politia locala.

Share on Facebook