septembrie 24, 2021

Organizatie de fermieri: „dezinteresul fata de sectorul legumicol este evident din partea autoritatilor”. Ce solicitari urgente au agricultorii?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Masurile de sprijin insuficiente pentru sustinerea sectorului legumicol, practicile neloiale ale marilor comercianti, nesactionate de autoritati, dar si birocratia, care pune bete in roate agricultorilor au determinat mai multi reprezentanti ai unor importante asociatii de fermierii sa faca un demers prin care sa prezinte public problemele cu care se confrunta si sa ceara solutii urgente din partea autoritatilor. In cele ce urmeaza va transmitem scrisoarea deschisa, remisa Stiri Agricole, in care este prezentat intregul context.  

Desi in anul 2021 am avut promisiuni privind continuarea programului “Tomata” si altor programe incepute anterior, acestea s-au materializat intr-un tarziu dar cu diminuarea cuantumurilor. Va solicitam sa observati ca sectorul legumicol a fost un sector care a fost foarte putin sprijinit ca urmare a pierderilor suferite din cauza pandemiei, dar cel mai sprijinit sector fiind sectorul cresterii animalelor, diferentele fiind semnificative cu toate ca Uniunea Europeana a dat derogari pentru sprijinul micilor producatori dar si a formelor asociative.

In acest context, este evident ca ajutoarele de stat s-au acordat intr-un mod cu totul discretionar, fara o consultare reala si fara o viziune pe termen scurt si mediu.

Formelor asociative , respectiv cooperativelor dar si altor entitati care se afla in lantul comercial nu li s-a acordat nici un fel de sprijin, desi se puteau acorda pana la 200.000 euro. Nimeni nu a contabilizat pierderile suferite de producatorii mici si medii, nici macar nu au fost interesati.

Toate acestea nu au facut altceva decat sa faciliteze importurile de produse vegetale din spatiul extra comunitar dar si din spatiul comunitar in detrimentul productiei autohtone.

Dezinteresul fata de sectorul legumicol este evident din partea autoritatilor cu putere de decizie, astfel va dam un exemplu elocvent, respectiv, pana la data de 1 mai 2021, Romania, ca si celelalte state membre, ar fi trebuit sa transpuna in legislatia nationala Directiva privind practicile comerciale neloiale care reglementeaza relatia dintre marile lanturi de magazine si furnizorii lor. Momentan insa, proiectul de lege prin care se va face transpunerea este “pe drum” intre Senat si Camera Deputatilor, ca sa nu mai vorbim de lipsa de politici privind sectorul legumicol.

Avand in vedere aspectele mentionate, dar si faptul ca sectorul legumicol, cu precadere legumicultorii mici si medii se afla la limita de subzistenta datorita unei lipse a politicilor pe termen scurt si mediu, unei lipse de viziune in ceea ce priveste incurajarea asocierii prin masuri stimulative pentru fermierii care se asociaza, cresterea preturilor de achizitie a inputurilor cu pana la 200%,  solicitam masuri concrete si urgente :

  • Infiintarea unei directii de Horticultura in cadrul MADR
  • Reglementarea in sectorul legume-fructe si actualizarea legislatiei acestui sector conform necesitatilor actuale (trasabilitate, sortare, ambalare, etichetare etc)
  • Acordarea unui Ajutor de Stat catre legumicultorii mici si medii, si formelor associative ale acestora gurpuri si organizatii de producatori in contextul preturilor foarte scazute de achizitie la legumele de sezon in 2021. Totodata legumicultorii au suferit pierderi in cursul anului 2020 si in anul 2021 ca urmare a inchiderii pietelor agro-alimentare, a pietelor en-gros, precum si din cauza masurilor dispuse in sectorul HORECA. In plus in anul 2020, respectiv in 2021 am avut si inghet timpuriu, grindina, inundatii urmate de seceta si, cu toate acestea sau realizat productii medii dar care nu au putut fi comercializate nici macar la pretul de productie, consecinta fiind aruncarea produselor si decapitalizarea fermierilor. Nimeni nu a contabilizat pierderile suferite de producatorii mici si medii, nici macar nu au fost interesa Toate acestea nu au facut altceva decat sa faciliteze importurile de produse vegetale din spatiul extra comunitar dar si din spatiul comunitar in detrimentul productiei autohtone.

Acordarea unui ajutor de stat cu o valoare incepand de la 20.000 euro/ferma pana la maxim 100.000 euro/ferma este imperios necesara, avand in vedere derogarile pe care Comisia Europeana le-a acordat in contextul COVID statelor member.

  • Promovarea pietelor locale si lanturilor scurte alimentare ca alternativa viabila si sigura de aprovizionare pentru consumatori, printr-o ampla campanie nationala de educare si constientizare, cu parteneriatul micilor producatori si a societatii civile, si prin investitii pe termen lung in aceasta forma traditionala de comert alimen Ministerul Agriculturii prin directiile din subordine trebuie sa verifice trasabilitatea, sortarea si etichetarea, ambalarea, schemele de calitate.
  • Infiintarea Agentiei pentru Calitatea si Marketingul Produselor Agroalimentare, conform dispozitiilor Legii 133/2019, agentie care are printre alte atributii principale se regaseste si asigurarea si implementarea unui sistem electronic pentru monitorizarea trasabilitatii produselor de calitate certificata (Art.4 lit.g din lege, 11. – 23/12/2019 – Art. 11. – a fost modificat prin Ordonanta de urgenta 78/2019 Prezenta lege intra in vigoare la 1 ianuarie 2022. 31/12/2020 – alineatul a fost modificat prin Ordonanta de urgenta 225/2020).Verificarea de catre Ministerul Agriculturii prin intermediul directiilor si/sau agentiilor pe care le are in subordine si/sau coordonare a importurilor de legume din statele non UE, respectiv, efectuarea de analize de produs aleatoriu in vedere depistarii produselor care vin cu depasiri de concentratii de pesticide si/sau alte solutii folosite la tratamente. Urmarirea inregistrarii importurilor in contabilitate de catre importatori, stiut fiind faptul ca de cele mai multe ori acestea nu se inregistreaza in contabilitatea importatorului si/sau a cumparatorilor en-gross de la importator precum si urmarirea comercializarii acestora.

Totodata trebuie avut in vedere ca ajutoarele de minimis acordat producatorilor agricoli din sectorul legumicol in anul 2021 va fi disponibil financiar catre finalul anului respective 25 decembrie 2021-15 ianuarie 2022.

Sprijinul cuplat vegetal pentru 2021 sumele vor fi virate inconturile fermierilor  a doua jumatate a anului 2022, iar suma totala pentru SCV legume  spatii protejate a fost diminuata constant incepand din anul 2017 cu sume de la minim 6 milioane de euro din bugetul total alocat pentru acest sector.In acest context speram la revenirea plafonului negociat de Romania in anul 2014-2015 de 13.300.000 euro.

Desi in spatiul public se incurajeaza asocierea si crearea de cooperative, cu toate acestea legea cooperatie agricole Legea 566 din 2004 cu modifciarile ulterioare, nu prevede sanctiuni pentru producatorii care nu livreaza marfa prin cooperativa sau daca din consiliul de administratie nu pot face parte in acelasi timp sotul/sotia, precum si rudele si afinii membrilor pana la gradul al treilea inclusiv. Ceea ce inseamna ca membrii cooperatori nu sunt protejati in vreun fel, legea fara sa prevada sanctiuni. Desi am solicita de foarte mult timp ca operatorii economici care comercializeaza in regim en-gros legume fructe sa se inregistreze (licentieze) la Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale scopul fiind acela de a avea cunostinta cati operatori economici opereaza pe piata de comercializare legume fructe dar si de a avea o viziune asupra cantitatilor si produselor comercializate en-gros, solicitarile nu au fost luate in considerare.

Avand in vedere cele mentionate mai sus, Confederatia Sindicatelor Democrate din Romania, Federatia Nationala a Sindicatelor Democratice din Agricultura si Uniunea Salvam Taranul Roman vor organiza o conferinta de presa cu tema “Horticultura romaneasca in perioada de tranzitie” Luni, 30 august 2021, orele 11:30, locatia Sediul CSDR, Piata Walter Maracineanu 1-3, unde vom aborda si urmatoarele subiecte:

  • Subventii APIA , Sprijinul Cuplat Vegetal
  • Fonduri Europene, Pilonul II Dezvoltare Rurala pentru perioada de Tranzitie 2021-2022 + ERI
  • Stadiul PNS – includerea unei linii de finantare de minim 1 miliard euro pentru construirea si modernizarea/reconversia a minim 2.000 ha spatii protejate in perioada 2021-2027
  • Programele de finantare MADR din fonduri nationale si guvernamentale
  • Legea vanzarii terenurilor agricole
  • Stadiul implementarii Programului National de Cadastrare gratuita a terenurilor agricole
  • Verificarea mecanismelor de import din spatial extra comunitar
  • Ordinul 8 /2021 ANSVSA
  • Alte probleme de interes

La conferinta vor participa :

Iacob Baciu – Presedinte CSDR

Tudor Dorobantu – Presedinte FNSDA

Victor Lacatus – Acad. Dr. Ing. Horticultura

Ion Paunel – Presedinte SPA Olt/Membru fondator USTR

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE