La nivel european există 1.233 de produse recunoscute și protejate, însă țara noastră se poate lăuda doar cu magiunul de Topoloveni.

Fără protecție la nivel european, produse ca Salamul de Sibiu, Cârnații de Pleșcoi sau Brânza de Covurlui ar putea fi preparate oriunde în lume. Însă, din ce în ce mai mulți producători au înțeles că protecția europeană îi poate ajuta să câștige mai mult, mai ales că Uniunea Europeană oferă și fonduri pentru promovare în afara granițelor comunitare.

„La nivel european, sunt circa 1.233 de produse care sunt recunoscute şi protejate. În România, avem un singur produs, plus încă două care au fost transmise şi încă 30 care sunt în lucru în faza naţională, la Ministerul Agriculturii. În perioada următoare, trebuie să facem mai mult pentru partea de promovare. Mă bucur că s-a luat o decizie la nivel european, potrivit căreia sumele care sunt destinate tuturor statelor membre pentru promovarea produselor au crescut semnificativ pentru intervalul 2014 – 2020. În cazul României, o să avem o parte de cofinanţare mai mică pentru fiecare societate comercială care doreşte să-şi promoveze produsele pe alte pieţe, atât ale Uniunii Europene, cât şi pe pieţe terţe. Când vrem să vorbim de o producţie generoasă, trebuie să vorbim şi de o piaţă care se deschide din ce în ce mai mult”, a precizat ministrul Agriculturii, Daniel Constantin.

În ceea ce privește produsele tradiționale celelalte produse tradiţionale pentru care documentaţiile sunt în diferite faze de elaborare, pe listă sunt Cârnaţii de Pleşcoi, Salamul de Sibiu, Vîrşli, Brânza de Giulianca Brăila, Gemul de Rabarbăr, Scrumbia de Dunăre eviscerată afumată şi Telemeaua de la Mărginimea Sibiului. Unii dintre cei mai mari producători de pe piață, Agricola Bacău, Aldis, H&E Reinert, Salsi SA și Scandia România, au decis să înființeze o asociație care să ceară mai marilor de la Bruxelles protejarea mărcii Salam de Sibiu ca Indicaţie Geografică Protejată la nivel comunitar.

Share on Facebook