Casa de licitații Christie’s a deschis prima agenție de tranzacții destinată oamenilor bogați din China care nu doresc doar să cumpere vinuri scumpe, ci să dețină propriile lor podgorii.
Christie’s International Real Estate a fost deschisă în Hong Kong și este deservită de experți în domeniul vinurilor de lux, capabili să ofere “servicii de consultanță discrete pentru clienții care doresc să achiziționeze podgorii în cele mai căutate zone viticole”.
“Această mișcare s-a datorat dorinței de a veni în întâmpinarea cererilor clienților casei de licitații de vinuri din Hong Kong, care cereau sfatul experților pentru cumpărarea podgoriilor”, au explicat oficialii casei de licitații, citați de presa internațională.
Vinuri de top, vândute la preț record
Interesul chinezilor față de vinurile franțuzești s-a văyut și la licitațiile organizate pe piața asiatică. Anul trecut, în cadrul a numai 9 licitații organizate în Hong Kong, casa de licitații Christie’s a vândut sticle de vin de colecție, în valoare de 23 de milioane de lire sterline. O singură sticlă de vin Romanée-Conti burgundy, având 3,03 litri, din1999, a fost vândută, în cadrul unei licitații, pentru mai mai mult de 47.000 de lire sterline.
În martie, o casă de licitații din Hong Kong, a vândut în cadrul licitației, trei sticle de Pétrus Bordeaux din 1990 pentru un preț record de 49.500 de lire sterline, iar o singură sticlă de Pétrus, din 1947, a stabilit un alt record, fiind achiziționată cu 9.900 de lire sterline.
China este, în acest moment, a patra piață pentru exporturile de vin franceze, după Japonia, Marea Britanie și Statele Unite. Ca să arate interesul producărilor de vin din regiunea Burgundia față de piața chineză, asociația care le reprezintă interesele francezilor în China a relocate biroul de marketing din Asia de la Singapore în Hong Kong. Decizia a fost luată pe fondul cererii mari de vinuri de pe piața chineză și pentru a le arăta locuitorilor celei de a doua economii a lumii că francezii sunt gata să le satisfacă cererea de vinuri de calitate.
Din Beijing în Burgundia
Chinezii nu sunt interesați doar să cumpere vinuri îmbuteliate în Franța ci și să vadă locurile în care strugurii s-au rumenit la soare. Așa că Burgundia a devenit noul punct de atracție pentru asiatici. Față de 2010, în 2011 numărul chinezilor care au petrecut cel puțin o noapte într-o pensiune sau hotel din Burgundia aproape că s-a dublat, ajungând la 70.000.
Dar dragostea față de Burgundia nu se oprește aici. Când vizitezi un colț de lume iei acasă un suvenir, dar nu poți pleca cu regiunea în buzunar. Cum banii nu le lipsesc, în rândul bogătașilor chinezi a apărut o nouă modă: să își cumpere podgorii în Franța. Dacă via este străjuită de un vechi castel, în care vreo domniță a suspinat după vreun conte, cu atât mai bine. Din 35 de castele cu podgorii de jur împrejur, câte au fost vândute în 2011, 21 au intrat în posesia unor investitori chinezi, potrivit datelor publicate de SAFER, autoritatea națională care supraveghează vânzările de terenuri agricole și podgorii din Franța.
Interesul chinezilor i-a făcut pe proprietarii francezi să își majoreze pretențiile, iar analiștii susțin că prețurile vor continua să crească și se așteaptă ca asiaticii să preia întregul lanț de producție, de la butucul de vie la vânzarea peste mări și țări a vinului îmbuteliat.