Romania se poate lauda cu un singur produs cu denumire protejata la nivel european, un produs pentru care s-a depus cererea de inregistrare si care se afla in procedura de avizare la Bruxelles si alte doua produse pentru care se doreste obtinerea indicatiei geografice protejate.

Astfel, Magiunul de Topoloveni a obtinut certificarea de Indicatie Geografica Protejata (IGP), prima certificare de acest fel acordata unui produs traditional romanesc. Pentru Telemeaua de Ibanesti a fost depus dosarul in vederea obtinerii certificarii de Denumire de origine protejata (DOP), in vreme ce Salamul de Sibiu si Novacul Afumat din Tara Barsei se mai afla in perioada de opozitie pe site-ul Uniunii Europene.

Spre comparatie, Bulgaria, stat care a aderat la aceeasi data cu Romania la Uniunea Europeana, are cinci produse care au obtinut certificarea, un produs pentru care documentatia este in curs de verificare si inca unul aflat in perioada de opozitie.

Ungaria, un membru mai vechi al UE, se poate lauda cu 14 produse inregistrate si un produs pentru care documentatia este in curs de verificare, fiind vorba de un tip de branzeturi pentru care se doreste obtinerea certificarii de specialitate traditionala garantata.

Croatia, care a devenit membra a UE la 1 iulie 2013, are deja un produs care a obtinut certificarea de Indicatie Geografica Protejata si are alte sase dosare in curs de avizare, potrivit datelor publicate pe site-ul Comisiei Europene.

Polonia ne da o lectie si la capitolul protejarii si promovarii industriei alimentare, putandu-se lauda cu 36 de produse care au obtinut certificarea de Indicatie Geografica Protejata, cea de Denumire de origine protejata sau cea de Specialitate traditionala garantata. Pentru alte doua produse a fost depusa documentatia spre avizare.

In schimb, Irlanda, tara natala a actualului comisar european pentru Agricultura, Phil Hogan, are doar patru produse care au obtinut certificarea de Indicatie Geografica Protejata si unul care a obtinut certificarea de Denumire de origine protejata.

Share on Facebook