Subventii APIA: Ce este plata redistributiva si cum pot beneficia de ea fermierii

Facebook
Twitter

Intrata in vigoare anul trecut, plata redistributiva are ca scop stimularea comasarii terenurilor agricole si dezvoltarea unor exploatatii viabile din punct de vedere economic. De aceea, cuantumul platii redistributive este mai mic in cazul fermierilor care exploateaza suprafete intre 1-5 hectare si mai mare pentru producatorii care lucreaza suprafete agricole de peste 5 hectare.

Plata redistributiva este incasata de fermieri, o data pe an, la fel cu SAPS si se acorda pe hectar din Fondul European de Garantare Agricola (FEGA). Important de precizat este ca un agricultor care lucreaza mai mult de 30 de hectare va beneficia de plata redistributiva doar pentru primele 30 de hectare.

Potrivit regulamentelor APIA, fragmentarea exploatatiei dupa data de 18 octombrie 2011 se considera conditie artificiala, creata pentru a determina eligibilitatea cererii de plata pentru plata redistributiva. Exploatatiile rezultate in urma fragmentarii, potrivit art.16 din OUG nr. 3/2015, nu sunt eligibile la plata redistributiva.

Fara aduce atingere prevederilor art. 31 din Ordinul MADR nr.619/2015, cazurile in care se considera ca fermierii nu si-au fragmentat/divizat exploatatiile in scopul de a beneficia de plata redistributiva sunt urmatoarele:

  • a) mostenirea;
  • b) vanzarea-cumpararea de terenuri agricole;
  • c) rezilierea contractelor de arenda/concesiune.

Conform O.U.G. nr. 3/2015, art. 16: “Nu beneficiaza de plata redistributiva fermierii care si-au fragmentat exploatatiile dupa 18 octombrie 2011 doar in scopul de a beneficia de plata redistributiva si nici fermierii ale caror exploatatii sunt rezultatul fragmentarii respective“. Conform O.M.A.D.R. nr. 619/2015 art. 31: “Fragmentarea exploatatiei dupa data de 18 octombrie 2011 se considera conditie artificiala creata pentru a determina eligibilitatea cererii de plata pentru plata redistributiva. Exploatatiile rezultate in urma fragmentarii, potrivit art. 16 din ordonanta, nu sunt eligibile la plata redistributiva.

Pentru fermierii care si-au fragmentat exploatatiile dupa data de 18 octombrie 2011 in scopul cresterii/ diminuarii artificiale a suprafetei pentru care sa primeasca plata redistributiva, prin crearea mai multor exploatatii care sa poata primi fiecare plata redistributiva sau prin redistribuirea unor suprafete ale exploatatiei initiale catre alte exploatatii afiliate sau apartinand membrilor familiei in scopul cresterii artificiale a suprafetei pentru care sa primeasca plata redistributiva (ferme care solicita schema de plata redistributiva in campania 2016 si care in campaniile 2012-2014 au avut suprafata solicitata mai mare de 30 ha si care si-au scazut suprafata cu mai mult de 1 ha), exista suspiciunea crearii conditiilor artificiale.

Pentru fermierii care sunt rezultatul fragmentarii exploatatiilor dupa data de 18 octombrie 2011 in scopul crearii mai multor exploatatii care sa poata primi plata redistributiva (fermierii care au depus cerere in campania curenta, au bifa de solicitare pentru schema Redistributiva si nu au depus cerere in campania 2012), exista suspiciunea crearii conditiilor artificiale. Conform art. 95 din OMADR nr.619/2015, cu modificari si completari: “ In cazul in care, in urma efectuarii platii, se constata ca fermierul a creat conditii artificiale pentru a primi plati, APIA aplica procedura de recuperare a platilor necuvenite si sesizeaza in mod obligatoriu Departamentul pentru Lupta Antifrauda si Directia Nationala Anticoruptie.”

Conform unui comunicat al Agentiei de Plati, cuantumurile propuse pentru plata avansului 2016 vor fi de 96,8 euro pe hectar, in cazul SAPS, de 5 si 48,8 euro pe hectar, in cazul platii redistributive, de 57,3 euro pe hectar, in cazul platii pentru inverzire si de 22,8 euro pe hectar pentru plata dedicata tinerilor fermieri.

Platile se vor efectua la cursul de schimb de 4,4537 lei pentru un euro, stabilit de catre Banca Centrala Europeana in data de 30.09.2016 si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 363/04 din 01.10.2016.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE