grau

Romania, cursa contra-cronometru pentru a livra cerealele din Ucraina, inainte de urmatoarea recolta

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

In conditiile in care porturile de la Marea Neagra ale Ucrainei sunt blocate, din cauza razboiului, Romania se afla intr-o cursa contra-cronometru pentru a livra cerealele din Ucraina pe pietele internationale.

Actiunea trebuie urgentata, in conditiile in care urmatoarea recolta a Ucrainei ar putea cauza blocaje, noteaza Reuters.

Ucraina, al patrulea mare exportator mondial de cereale, a fost fortata de invazia ruseasca sa isi redirectioneze livrarile de cereale pe calea ferata via granitele de vest cu Polonia, Slovacia sau Romania, sau prin intermediul barjelor prin micile porturi de la Dunare.

Citeste si: AFIR, fonduri europene de peste 60 de milioane de euro acordate intr-o singura luna

Insa Ucraina trebuie sa mute 20 de milioane de tone de cereale inainte de urmatoarea recolta, care este la mai putin de trei luni, pentru a evita blocajele si o criza alimentara globala.

Comisarul european al Transporturilor, Adina Valean, a apreciat ca este vorba de o provocare gigantica si joi a anuntat ca Executivul comunitar va colabora cu guvernele statelor membre UE pentru a pune la punct noi rute de transport pentru cerealele din Ucraina.

Amploarea acestei provocari este evidenta in portul Constanta, unde doar 1% din tinta UE, adica aproximativ 240.000 de tone de cereale din Ucraina au reusit sa treaca pana acum, a declarat directorul Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanta, Florin Goidea.

Operatorul portuar Comvex a reusit sa incarce aproximativ 180.000 de tone de cereale din Ucraina la bordul a patru nave, printre care se numara si nava cargo Nordic bc Munich care zilele trecute tocmai a incarcat 33.000 de tone de porumb ce au ca destinatie Egiptul.

“Suntem in masura sa intermediem aceste bunuri gratie unor mari eforturi.

Insa aceste eforturi sunt insuficiente pentru a gestiona peste noapte astfel de volume importante.

In mod clar este nevoie de mai multe echipamente”, a declarat presedintele Comvex, Viorel Panait.

Anul trecut, portul Constanta a expediat o cantitate record de 25,2 milioane de tone de cereale din Romania, Serbia, Ungaria si Austria.

Viorel Panait a estimat ca operatorii din portul Constanta, gratie unor noi investitii promise in infrastructura, ar putea gestiona o cantitate cu 20% mai mare fata de volumele de anul trecut, adica un plus de aproximativ cinci milioane de tone.

Viorel Panait a mai spus ca sprijinul Guvernului sau al UE ar putea ajuta operatorii sa investeasca in echipamente costisitoare de care este nevoie pentru a putea intermedia cerealele din Ucraina, precum macarale, echipamente de incarcare si descarcare a trenurilor si utilaje pentru materiile prime pe care portul Constanta nu le intermediaza de obicei.

Comvex opereaza cel mai rapid terminal de incarcare a cerealelor din Europa, capabil sa proceseze pana la 70.000 de tone de cereale pe zi.

La inceputul acestei saptamani, operatorul a ajuns la un ritm de 10 vagoane de tren descarcate intr-o ora.

In luna iunie va adauga o a doua linie pentru barje, ceea ce ii va dubla capacitatea pentru barje, a spus Panait.

Tot luna trecuta, Comvex a expediat aproximativ 160.000 de tone de minereu de fier din Ucraina prin intermediul terminalului de minereuri.

In luna mai a semnat un contract separat cu un producator ucrainean pentru a putea expedia pana la 180.000 de tone de minereu de fier pe luna.

Una din principalele obstacole care stau in calea preluarii cerealelor din Ucraina sunt problemele la infrastructura care conecteaza portul Constanta.

La inceputul anului aproximativ 700 de vagoane de marfa ruginite erau blocate pe sine iar reabilitarea sinelor de cale ferata era blocata.

Intre timp, operatorul feroviar detinut de statul roman a ridicat jumatate din vagoanele scoase din serviciu.

In luna iunie, operatorul va reabilita 35 de linii de cale ferata din portul Constanta, gratie unei investitii de 200 de milioane de lei, a anuntat ministrul Transporturilor.

De asemenea, Romania lucreaza la reabilitarea unor cai ferate care fac legatura intre teritoriul Ucrainei si porturile romanesti de la Dunare.

 

 

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE