lemn de foc

Prolemn: blocarea accesului la lemn de foc, echivalenta cu oprirea reactoarelor de la Cernavoda

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Masuri disfunctionale care duc la blocarea accesului la lemn de foc reprezinta o pierdere enorma in sectorul energetic. Aceasta echivaleaza cu oprirea reactoarelor nucleare de la Cernavoda, declara reprezentantii asociatiei Prolemn.

“In plina criza energetica, blocarea accesului la resursa de lemn este echivalenta opririi reactoarelor de la Cernavoda. Concomitent, prin deficitul artificial de lemn creat, deturnam catre lemn de foc resursa esentiala pentru industrie si ne asumam dublul efect al saraciei energetice a populatiei si al reducerii capacitatilor de productie a industriei lemnului – cu consecinte economice si sociale ingrijoratoare”, sustine Catalin Tobescu, presedintele Asociatiei Industriei Lemnului – Prolemn.

Potrivit datelor centralizate de Asociatie, in mixul energetic al Romaniei, energia nucleara produsa la nivelul anului 2020 a fost de 11.709 GWh, reprezentand 17% din totalul productiei de energie electrica la nivel national.

“Pentru a compara doar ce poate fi comparat, aceasta energie este echivalenta cu 1.006 ktep (kilotone echivalent petrol – unitate de masura echivalenta pentru energia produsa prin arderea combustibililor).

In acelasi timp, in tara noastra au fost consumate pentru productia de energie 14 milioane de tone de biomasa (lemn de foc, peleti, brichete, deseuri din prelucrarea lemnului), cu un echivalent energetic de 3.652 ktep.

Un calcul simplu arata ca fiecare 2 milioane de tone de biomasa echivaleaza energetic cu puterea furnizata anual de un reactor nuclear. Estimarea noastra, expusa in pozitia publica prezentata Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor, este ca recoltarea a minim 4 milioane mc de biomasa sunt blocate doar de pe proprietatile forestiere mici si din vegetatia aflata in afara fondului forestier, prin procedurile de punere in valoare greoaie introduse de SUMAL 2.0 – echivalentul opririi a doua reactoare nucleare.

Masuri recente, instituite prin ordinele de ministru 1945, 1946 si 1947, obliga la o revizuire retroactiva a evaluarilor de mediu pentru amenajamente silvice care au fost legal aprobate, care au parcurs procedura legala de evaluare de mediu in urma cu 3 sau 5 sau chiar 9 ani, in momentul aprobarii lor.

Chiar si amenajamente aprobate de minister in urma cu o luna trebuie sa intre in revizuire acum, cu blocarea executarii unei mari parti a lucrarilor silvice, cu efect in amplificarea artificiala a deficitului de lemn din piata”, noteaza sursa citata.

In viziunea sefului Prolemn, lipsa acestei cantitati de resursa de pe piata lemnului a dus la explozia preturilor lemnului de foc pana la nivelul la care lemnul de lucru, resursa esentiala pentru industria de prelucrare, este deturnata catre sobele populatiei.

Citeste si: Lege simplificata pentru fermieri. Constructiile in extravilan, mult mai simplu de realizat

“La un pret de peste 500 de lei/mc pentru lemnul de foc, busteanul de gater din fag merge direct in lemn de foc, fara sortare.

Marea majoritate a firmelor din industria lemnului lucreaza la 25-50% din capacitate, fiind semnalate si cazul a numeroase unitati care opresc productia si nu mai pot onora contractele in curs.

Prin blocajul evaluarii de mediu a amenajamentelor silvice, Guvernul creeaza deficite artificiale pe piata lemnului, cu efecte enorme asupra capacitatilor de productie industriala si a rezilientei energetice a populatiei in prag de iarna.

In timp ce obliga la revizuirea retroactiva a amenajamentelor legal aprobate, care au parcurs procedura de evaluare de mediu, timp de doi ani de la inceperea procedurii de infirngement pe domeniul padurilor, Ministerul Mediului nu a facut aproape nimic pentru a rezolva problema reala a amenajamentelor silvice care se aplica fara evaluare de mediu si a ignorat complet concluziile dezbaterilor publice la care au participat reprezentanti ai mediului academic si universitar, organizatii de pe intreg lantul valoric padure-lemn si din societatea civila”, precizeaza Tobescu.

Asociatia Industriei Lemnului – Prolemn anunta ca a transmis ministerului de resort, impreuna cu Federatia Proprietarilor de Pasuni si Paduri Nostra Silva, un set de masuri concrete pentru deblocarea situatiei.

Printre acestea se afla simplificarea procedurilor de punere in valoare pe micile proprietati si pentru vegetatia din afara fondului forestier – modificarea HG 497/2021, sustinerea de catre Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor a unei finantari corecte a sectorului forestier prin Planul National Strategic 2023-2027, cu introducerea unor masuri de compensatii pentru padurile incluse in situri Natura 2000, de finantare a accesibilizarii fondului forestier, de investitii in tehnologie, de exploatare prietenoasa cu mediul si de creare a infrastructurii pentru valorificarea masei lemnoase in forma fasonata, precum si notificarea titularilor amenajamentelor silvice care nu au parcurs procedura de evaluare de mediu pentru a initia parcurgerea procedurii in cel mai scurt timp, cu termen de conformare.

In plus, se doreste modificarea Ordinului de ministru 1947/2021, in sensul eliminarii obligativitatii revizuirii amenajamentelor pentru titularii amenajamentelor care au parcurs o procedura de evaluare de mediu, dar si publicarea de catre ANANP a unei harti GIS pentru toate siturile Natura 2000, cu speciile si habitatele protejate precum si masuri de conservare unitare la nivel national pentru fiecare specie si habitat.

Potrivit sursei citate, pe lista recomandarilor industriei se mai afla: identificarea generica, la nivel national, a lucrarilor silvice care pot avea un impact de mediu negativ semnificativ, si doar pentru amenajamentele noi care cuprind astfel de lucrari sa se reglementeze parcurgerea unei proceduri cu evaluare adecvata si raport de mediu (poate fi la nivel de norma interna); initierea unor masuri administrative urgente pentru trainingul si cresterea numarului de evaluatori de mediu specializati pe problematica evaluarii de mediu a amenajamentelor silvice; instruirea personalului de la ANANP si APM-uri privind problematica evaluarii de mediu a amenajamentelor silvice.

Comisiile de lucru trebuie sa fie numite permanent, cu sedinte periodice (dupa modelul CTAS), nu pentru fiecare amenajament; verificarea cauzelor blocajelor evaluarii de mediu a amenajamentelor silvice care au inceput aceasta procedura in 2021 si luarea de masuri imediate de deblocare; constituirea unui grup operativ la nivelul Ministerului, cu participarea partilor implicate si interesate, respectiv reprezentanti ai proprietarilor de paduri, ai administratiei silvice, ai industriei lemnului, ai firmelor de amenajare, APM-uri, ANANP, Garzi Forestiere, pentru monitorizarea implementarii unui plan de masuri coerent pentru fluidizarea evaluarii de mediu a amenajamentelor silvice.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE