Uniunea Europeană a adoptat noi reglementări cu privire la măsurile de promovare a produselor agroalimentare pe piața internă și în țări terțe, punând la dispoziția producătorilor și cooperativelor fonduri europene nerambursabile de ordinul sutelor de milioane de euro.

Marea Britanie, Olanda și Suedia au votat împotriva acestor noi norme.

Parlamentul European a dat deja undă verde noilor măsuri, care ar trebui să fie un sprijin pentru producătorii agricoli europeni, care trebuie să facă față unui mediu extrem de competitiv. Astfel, noile măsuri creează un cadru pentru stabilirea priorităților strategice și încurajarea promovării pe noi piețe, cum sunt cele extra-comunitare.

Mai mult decât atât, noua Politică Agricolă Comună (PAC), care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2015, încurajează fermierii să se organizeze în asociații sau cooperative, iar aceste noi entități vor putea accesa fonduri europene nerambursabile pentru a face reclamă produselor agroalimentare proprii, în special pe piețe din afara Uniunii Europene.

Valoarea fondurilor alocate pentru promovarea produselor agroalimentare va crește până în 2020, de la 61,5 milioane de euro în 2013, la 200 de milioane de euro. Pentru ca producătorii sau cooperativele să obțină mai ușor fondurile europene nerambursabile, a fost simplificată procedura de accesare.

Printre produsele care vor fi promovate pe piețe ca Elveția sau Rusia se numără și Magiunul de Topoloveni, care a obținut certificarea de Indicaţie Geografică Protejată (IGP) la nivel european din 8 aprilie 2011, aceasta fiind prima distincţie de acest fel primită de un produs românesc tradiţional. Magiunul natural de prune Topoloveni este produs după o reţetă păstrată din anul 1914. Produsul deţine şi titlul de Furnizor al Casei Majestăţii Regale a României.

În luna iulie a anului trecut, reprezentanţii companiei Sonimpex şi cei ai Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) au semnat contractul de finanţare din fonduri europene în valoare de 981.613 euro. Astfel, magiunul de Topoloveni va fi promovat în Elveţia, Norvegia şi Rusia, pe o perioadă de trei ani, respectiv 2013-2016.

Share on Facebook