Fermierii romani cer sprijin la Bruxelles. Criza cerealelor din porturi, un motiv de ingrijorare

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Fermierii romani solicita europarlamentarilor din Comisia de Agricultura solutii pentru rezolvarea crizei cerealelor din porturile romanesti. Acestia cer subventii pentru transport si depozitare, dar si imbunatatirea infrastructurii de stocare, se arata intr-un document emis de Alianta pentru Agricultura si Cooperare.

“Alianta pentru Agricultura si Cooperare propune un pachet de solutii la criza cerealelor din porturile romanesti, dupa dialogul purtat cu delegatia europarlamentarilor din COMAGRI, in cadrul vizitei de saptamana trecuta din porturile Constanta, Agigea si Galati.

Membrii Aliantei apreciaza interventiile ulterioare de la Bruxelles ale eurodeputatilor, care au punctat aspecte de ingrijorare comuna atat pentru Uniunea Europeana, cat si pentru structurile asociative romanesti, indeosebi in ceea ce priveste logistica cerealelor, transportul si trasabilitatea acestora, capacitatea fermierilor de a produce si de a depozita, seceta severa in principalele regiuni producatoare de cereale din tara, dar si cresterile semnificative ale costurilor de productie, de distributie si ale celor de tranzactionare in general”, se arata in comunicat.

Citeste si: Masura disperata. Apicultorii din Arad isi duc albinele in Ungaria, unde culturile sunt irigate

Efectele negative se resimt mai ales in randul intreprinderilor locale de pe piata de productie si comercializare a cerealelor, semintelor si oleaginoaselor. Acest segment de piata, cu afaceri cumulate de 6,5 miliarde de euro in 2021, este cel mai important si acopera aproximativ 25% din sectorul agricol al tarii.

Cantitatile suplimentare de cereale provenite din Ucraina, pentru tranzit sau export final, au pus presiune pe intreaga retea logistica si de depozitare din Romania, mai ales in perioadele de varf de sezon, atunci cand intensitatea comertului in acest sector se afla la cei mai inalti parametri.

Intr-o scrisoare transmisa joi catre cei patru europarlamentari din Comisia de Agricultura care au efectuat vizita de lucru in Romania – Norbert Lins (presedinte), Daniel Buda (vicepresedinte), Herbert Dorfmann si Martin Hlavatek (membri) – Alianta pentru Agricultura si Cooperare a indicat o serie de solutii care s-ar preta managementului cerealelor autohtone si ucrainene din porturile romanesti.

Printre acestea se numara formule de subventii pentru depozitare in regim privat de catre fermieri, in silozuri autorizate si pe baza de chitante de depozit, dar si subventii pentru compensarea costurilor ridicate de transport, pe baza unei distante de referinta de la regiunile producatoare pana la portul Constanta.

In egala masura, Alianta pledeaza pentru imbunatatirea managementului in porturi prin coordonare interinstitutionala, resurse suplimentare la punctele de frontiera terestra, o inventariere a facilitatilor aflate pe teritoriul Romaniei, incluzand aici capacitatile de operare, de tranzit si de depozitare disponibile, precum si un proces constant de verificare si de monitorizare a fluxurilor de marfuri si a disponibilitatilor de transport.

Aceasta masura este necesara pentru o impartire a fluxurilor de marfuri in functie de origine (Ucraina si Romania), in vederea stabilirii unui calendar de accesare a logisticii de export din Constanta si pentru eliberarea unei parti din presiunea asupra terminalelor portuare.

La fel de importanta este si trasabilitatea, pe care Alianta o vede absolut necesara pentru eliminarea riscurilor pentru piata interna a Romaniei, in eventualitatea in care cereale din Ucraina ar fi deturnate catre piata romaneasca.

In acelasi document, Alianta pentru Agricultura si Cooperare a subliniat importanta deosebita a alocarii de fonduri europene corespunzatoare programelor destinate reabilitarii infrastructurii mari (rutiere-feroviare-maritime), a constructiei de autostrazi si a investitiilor de dragare a Dunarii si cailor navigabile din Romania.

De asemenea, este primordial sa se finanteze crearea unei infrastructuri cu o retea de spatii de depozitare regionale in zonele cu acces la navigare.

Portul Constanta are nevoie de investitii majore de logistica portuara pentru a nu inregistra blocaje semnificative ale lantului de aprovizionare.

De asemenea, Alianta ii invita pe europarlamentari sa analizeze oportunitatea infiintarii unui fond de investitii cu o masa critica, bazat pe principii economice (similar Fondului de investitii al Initiativei celor Trei Mari) care sa fie finantat de UE, de guvernul roman si/sau de alti actori interesati. Solutia propusa de reprezentantii fermierilor romani are in vedere un management privat, selectat de actionari, iar scopul final va fi acela de a dezvolta proiecte legate de facilitati logistice si de procesare a produselor agricole de baza romanesti si ucrainene.

Totodata, in scrisoarea transmisa europarlamentarilor din COMAGRI, Alianta pentru Agricultura si Cooperare a reiterat ideea lansata saptamana trecuta privind relocarea a 13 miliarde de euro din Fondul de Coeziune, suma ramasa neutilizata in exercitiul financiar actual, ca o posibila resursa pentru ameliorarea situatiei de criza din agricultura tarii.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE