Produsele româneşti agricole şi alimentare ar putea fi promovate în curând printr-o nouă politică de promovare la nivel european, cu o strategie clar definită, un buget majorat şi sprijinit de o agenţie europeană, sub sloganul „Enjoy, it’s from Europe”, conform unei iniţiative prezentată la Bruxelles, de comisarul european pentru agricultură şi dezvoltare rurală, Dacian Cioloş.
„Ca orice produse europene, produsele româneşti pot participa sau prin programe specifice propuse de către o firmă sau un producător sau altul de produse agroalimentare, care are, sigur, şi potenţial de export – pentru că vorbim aici de export mai ales în afara UE -, sau pot să participe în parteneriat cu producători din alte state membre la pachet. Comisia va stimula aceste programe multi-ţări şi multi-produse. De asta, conexiuni cu producători din alte ţări, o atenţie mai mare vizavi de evoluţia pieţelor externe din afara UE cred eu că pot să fie benefice. Şi aici eu aş vedea, personal, o coroborare foarte bună între iniţiativa pe care guvernul a avut-o de a crea posturi de ataşaţi agricoli în câteva ţări din afara UE cu potenţial piaţă şi de creştere a importurilor pentru produse alimentare şi aceste oportunităţi financiare pe care le propunem acum prin acest nou regulament de a finanţa astfel de acţiuni”, a declarat Cioloş în cadrul unui briefing cu presa din România.
El a precizat că, după ce propunerea CE va fi adoptată de Parlamentul European şi de Consiliul UE, vor fi organizate „apeluri la proiecte pe diferite programe, pe diferite regiuni din lume, pe diferite categorii de produse” la care pot participa şi beneficiarii din România. Potrivit comisarului Dacian Cioloş, nu doar produsele de origine vor fi promovate, „dar ele vor fi promovate cu precădere”.
„Orice produse de calitate în general pot fi promovate, dar, sigur, produsele de origine pot fi promovate mai uşor. De altfel, şi în misiunea pe care acum doi ani am avut-o în China am luat în acel grup de oameni de afaceri europeni şi un producător de vinuri din România. În această misiune încheiată recent în Japonia şi în Coreea de Sud am avut un alt producător de vinuri în România, pentru că vinurile din România sunt deja cunoscute şi au deja anumite contacte pe aceste pieţe. Dar cred eu că există potenţial şi dincolo de sectorul vinuri în România”, a mai afirmat comisarul european.
Propunerea CE vizează în primul rând o creştere semnificativă a ajutoarelor destinate acţiunilor de informare şi de promovare, în scopul consolidării competitivităţii agriculturii europene. Ajutoarele europene ar trebui să treacă în mod treptat de la 61 de milioane de euro în cadrul bugetului din 2013, la 200 de milioane de euro în 2020.
Apoi ar urma să fie pusă în aplicare o strategie europeană de promovare, care va permite o mai bună direcţionare a acţiunilor de promovare. Strategia ar urma să ducă la creşterea finanţării programelor care vizează ţările terţe şi a programelor multiple – prezentate de entităţi din mai multe state membre -, printr-o taxă de cofinanţare mai ridicată pentru aceste două categorii, respectiv o cofinanţare de 60% din partea UE, în loc de 50%.
De asemenea, pe piaţa internă strategia ar urma să ducă la îmbunătăţirea nivelului scăzut de cunoştinţe al consumatorilor cu privire la calităţile produselor agricole europene, în general, şi ale produselor recunoscute de sistemele europene de calitate, în special.
Reforma politicii de promovare şi informare vizează şi o extindere a domeniului de aplicare al măsurilor, prin posibilitatea reglementată de a menţiona originea şi mărcile produselor, includerea printre beneficiari a organizaţiilor de producători şi menţionarea printre produsele eligibile, în special a produselor agroalimentare prelucrate care pot face obiectul unor sisteme europene de calitate, cum ar fi pastele alimentare.
De asemenea, se doreşte o simplificare a procedurilor administrative printr-o selecţie care, de acum încolo, are loc într-o singură etapă, la Comisie, în loc de două etape, ca până acum, atât la nivelul statului membru, cât şi la cel al CE. Nu în ultimul rând, se are în vedere o gestionare facilitată a programelor elaborate în comun de entităţile mai multor state membre, prin intermediul unui ghişeu unic al CE.
Sursa: Agerpres