Chiar daca sesiunea din acest an dedicata accesarii fondurilor europene s-a incheiat, fermierii pot folosi timpul ramas pana la urmatoarea sesiune PNDR, de anul viitor, pregatindu-si temeinic proiectul prin care pot lua 15.000 euro, bani europeni, pentru dezvoltarea fermelor mici.

In cazul dezvoltarii fermelor mici, principiul finantarii nerambursabile este transformarea structurala si deschiderea spre piata a fermelor mici cu potential de a deveni intreprinderi agricole viabile, precum si de a creste capacitatea de a identifica noi oportunitati de valorificare a productiei acestora.

Principalele criterii de eligibilitate in acest caz sunt legate de dimensiunea fermei si de modul legal in care s-a constituit agricultor. Mai exact, exploatatia agricola trebuie sa aiba o dimensiune economica cuprinsa intre 4.000 – 11.999 € S.O., sa fie inregistrata ca microintreprindere/ intreprindere mica si sa fie inregistrata de solicitant, in nume propriu sau sub forma de organizare eligibila pentru accesarea sprijinului cu cel putin 24 de luni inainte de solicitarea sprijinului prin intermediul submasurii 6.3, in Registrul Unic de Identificare3 – APIA si/ sau in Registrul National al Exploatatiilor – ANSVSA, precum si la Primarie in Registrul agricol.

Solicitantii (reprezentantii legali) eligibili pentru sprijinul financiar nerambursabil acordat prin aceasta submasura trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii obligatorii:

– sa fie fermieri care au drept de proprietate si/ sau drept de folosinta pentru o exploatatie agricola care intra in categoria de ferma mica
– sa fie persoane juridice române;
– sa actioneze in nume propriu;
– sa aiba vârsta de cel putin 18 ani impliniti la data depunerii Cererii de finantare;
– sa aiba studii minime de 8 ani clase;
– sa se incadreze intr-una din formele de organizare de mai jos la data depunerii Cererii de finantare, indiferent de data infiintarii formei respective de organizare:
– sa respecte incadrarea in categoria de microintreprinderi sau intreprinderi mici, indiferent de forma de organizare economica;
– sa nu creeze conditii pentru a obtine in mod necuvenit un avantaj, in sensul prevederilor art. 60 din Regulamentul (UE) nr. 1306/ 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, in orice etapa de derulare a proiectului.

In cadrul unei familii (sot/ sotie) doar unul dintre membri poate beneficia de sprijin indiferent de forma de organizare a membrilor familiei aferenta accesarii submasurii 6.3 (PFA, II, IF, SRL).

Contractele care confera dreptul de folosinta asupra terenurilor agricole trebuie sa fie incheiate in numele solicitantului si sa fie valabile la momentul depunerii cererii de finantare.

In ceea ce priveste cladirile asupra carora se intervine cu modernizari/ extinderi si a terenurilor pe care se vor realiza proiecte ce presupun lucrari de contructii montaj, contractele care confera dreptul de folosinta vor fi incheiate pe o perioada egala cu perioada de implementare si monitorizare a proiectelor.

In cazul exploatatiilor care detin animale, acestea vor fi in proprietatea persoanei autorizate/ societatii.

Solicitantul nu va reduce dimensiunea economica prevazuta la depunerea cererii de finantare a exploatatiei agricole pe durata de executie a proiectului cu mai mult de 15%. Prin exceptie, in cazul pepinierelor, marja de fluctuatie de maximum 15% a dimensiunii economice poate fi mai mare. Cu toate acestea, dimensiunea economica a exploatatiei agricole nu va scadea, in nici o situatie, sub pragul minim de 4.000 S.O. stabilit prin conditiile de eligibilitate.

Conditii de eligibilitate ale proiectului

Pentru a putea primi sprijin in cadrul submasurii 6.3, solicitantul sprijinului trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

– sa se incadreze in categoria microintreprinderilor si intreprinderilor mici
– sa detina o exploatatie agricola cu dimensiunea economica cuprinsa intre 4.000 – 11.999 € S.O. (valoare productie standard) – ferma mica;
– sa aiba exploatatia agricola inregistrata, conform prevederilor legislative nationale, cu cel putin 24 de luni inainte de solicitarea sprijinului;
– sa prezinte un Plan de afaceri;
– nu a beneficiat de sprijin anterior prin aceasta sub-masura din PNDR 2014-2020;
– o exploatatie agricola nu poate primi sprijin decât o singura data in cadrul acestei submasuri prin PNDR 2014-2020, in sensul ca exploatatia nu poate fi transferata intre doi sau mai multi fermieri, beneficiari ai sprijinului prin aceasta submasura;
– in cazul investitiilor in exploatatii viticole pentru soiurile de struguri de vin, vor fi eligibile doar exploatatiile de vita de vie pentru vin din arealele viticole nominalizate prin Ordinul nr. 397/ 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazute in Anexa nr. 7 la Ghidul solicitantului);
– in cazul infiintarii/ reconversiei plantatiilor pomicole, vor fi luate in considerare pentru sprijin doar speciile eligibile si suprafetele incluse in Anexa din Cadrul National de Implementare aferenta Subprogramului Tematic Pomicol din Anexa nr. 6 la Ghidul solicitantului, exceptând culturile din sectorul pomicol in sere si solarii (inclusiv tunele joase) si pepinierele, acestea putând fi infiintate pe intreg teritoriul national.
– implementarea Planului de afaceri trebuie sa inceapa in termen de cel mult 9 luni de la
data semnarii deciziei de acordare a sprijinului;
– inaintea solicitarii celei de-a doua transe de sprijin, beneficiarul face dovada cresterii performantelor economice ale exploatatiei, prin comercializarea productiei proprii in procent de minimum 20% din valoarea primei transe de sprijin (cerinta va fi verificata in momentul finalizarii implementarii Planului de afaceri);
– in cazul in care exploatatia agricola vizeaza cresterea animalelor, Planul de afaceri va prevede in mod obligatoriu platforme de gestionare a gunoiului de grajd, conform normelor de mediu (cerinta va fi verificata la momentul finalizarii implementarii Planului de afaceri, respectiv inainte de acordarea transei a doua); in cazul in care in cadrul exploatatiei agricole exista o platforma de gestionare a gunoiului de grajd care respecta normele de mediu/ care trebuie adaptata la normele de mediu, in Planul de Afaceri se va detalia acest aspect;
– sa aiba stabilit domiciliul/ sediul social in Unitatea Administrativ Teritoriala in care este inregistrata exploatatia. In cazul in care solicitantul este incadrat intr-o activitate salarizata, locul de munca trebuie sa fie in aceeasi UAT sau zona limitrofa a UAT-ului in care este inregistrata exploatatia vizata pentru sprijin. Aceste conditii trebuie indeplinite in maxim 9 luni de la data semnarii Deciziei de finantare.

Criterii de selectie a proiectelor

Evaluarea proiectelor se realizeaza lunar pentru proiectele ce au un punctaj estimat (evaluare/ prescoring) mai mare sau egal decat pragul de calitate lunar mentionat in anuntul de lansare a sesiunii de depunere a proiectelor.

Pentru aceasta submasura pragul minim este de 15 de puncte si reprezinta punctajul minim sub care niciun proiect eligibil nu poate intra la finantare.

Cererile de finantare care au punctajul estimat (evaluare/ prescoring) mai mic decât pragul de calitate lunarvor avea statutul de cereri neconforme. Pentru a putea intra in etapa de selectie, cererile de finantare pot fi depuse numai in luna aferenta pragului de calitate in care acestea se incadreaza.

Este important ca inainte de depunerea Cererii de finantare, solicitantul sa identifice, obiectiv, punctajul estimat (evaluare, prescoring) pe care acesta il intruneste si pe care sa il mentioneze in Cererea de finantare, sectiunea A „Date despre tipul de proiect si beneficiar” si in Planul de afaceri si sectiunea III – Descrierea principiilor de selctie indeplinite.

Sprijinul nerambursabil este de 15.000 Euro si se acorda in doua transe astfel: 75% din cuantumul sprijinului la primirea deciziei de finantare si 25% din cuantumul sprijinului in maximum 3 ani de la primirea deciziei de finantare. Sprijinul se va acorda pe o perioada de 3/ 5* ani (*perioada de 5 ani se aplica doar pentru sectorul pomicol).

Share on Facebook