Cum dezvoltam fermele de familie din Romania?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Una dintre principalele provocari cu care se confrunta fermele de familie mici si mijlocii in intreaga lume o reprezinta accesul la pietele de desfacere, iar in Romania aceasta problema este una stringenta. Acestea sunt cateva dintre concluziile unui raport realizat de Centrul Roman de Politici Europene (CRPE).

Fermele de familie mici si mijlocii concureaza cu marile exploatatii nu numai in ceea ce priveste eficienta si productivitatea, ci si in ceea ce priveste inovatia si antreprenoriatul.

Fermele mici dispar sau sunt „inghitite” de ferme mari, forta de munca in agricultura scade abrupt, iar agricultorii sunt imbatraniti. Intre 2005 si 2017 populatia care se ocupa cu agricultura in UE a scazut cu 25% si este de asteptat sa scada cu inca 28% intre 2017 si 2030, se mai arata in raportul CRPE.

Pandemia a catalizat orientarea consumatorului spre produsele locale. Platformele de agregare online ale acestora s-au inmultit exponential in timpul starii de urgenta din 2020.

Fermele de familie mici si mijlocii: solutii pentru dezvoltare

Cu toate acestea, majoritatea initiativelor fermele de familie mici si mijlocii au vizat doar vanzarea produselor, fara a imbunatati parametrii esentiali ai ecosistemelor alimentare locale, fara de care acestea nu se pot dezvolta:

  • fiscalizarea afacerilor,
  • educarea micilor antreprenori in agricultura,
  • expunerea acestora la inovatie si noi practici ecologice,
  • obtinerea de certificari si asigurarea trasabilitatii produselor,
  • educarea consumatorului pentru consum local,
  • construirea de relatii intre acesta si producatori.

O solutie la toate aceste probleme exista de aproape o jumatate de secol in lume si o reprezinta food hub-urile. Acestea pot fi definite ca agregatoare de productie locala sau noduri alimentare.

Raportul „Food Hub-ul: Model alternativ pentru dezvoltarea fermelor mici si mijlocii in Romania” realizat de CRPE analizeaza implementarea proiectului pilot de dezvoltare a food hub-urilor in Romania in perioada 2017-2021 – evolutie si principalele rezultate. Analiza porneste de la abordarile acestui model in SUA, respectiv Europa.

Desi fiecare entitate are un model de business propriu, toate food hub-urile din program impartasesc un set de elemente si o viziune comuna, circumscrisa misiunii de a genera dezvoltare economica locala.

Cele patru food hub-uri vand agregat peste 4.000 de produse furnizate de catre 342 de fermieri locali si au 14 angajati. Veniturile lor au crescut anual, iar cifra de afaceri cumulata a fost de 650.000 USD la finalul anului 2020.

Cercetarea demonstreaza relevanta acestui model de constituire a lanturilor scurte alimentare si aduce argumente cu privire la nevoia implementarii sale pe scara extinsa in Romania, precum si la modul in care acesta ar putea fi sprijinit prin fonduri europene dedicate in cadrul viitorului Plan National Strategic.

Principalele concluzii ale cercetarii privind fermele de familie mici si mijlocii sunt:

  • Food hub-urile pe modelul pilotat in Romania sunt mai mult decat niste intermediari care cumpara pe baza unor principii etice de la fermieri;
  • Este vital ca fermierii mici si mijlocii sa aiba acces la servicii integrate depozitare-marketing-transport-consiliere si informare-facilitarea relatiei cu consumatorul-sustinerea inovarii;
  • Food hub-urile din acest program educa fermierii, creaza punti cu consumatorii si contribuie la dezvoltarea socio-economica sustenabila a comunitatilor rurale in care activeaza.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE