Comerciantii de cereale cer ajutorul autoritatilor pentru imbunatatirea infrastructurii

Facebook
Twitter

Competitia acerba de pe piata cerealelor i-a determinat pe reprezentantii Asociatiei Romane a Comerciantilor de Produse Agricole (ARCPA) sa solicite sprijin de la autoritati pentru a imbunatati infrastructura de transport intern dar si pentru a asigura producatorilor posibilitatea de a intra pe noi piete de export, relateaza Agerpres.

Presedintele ARCPA a explicat ca prioritatea producatorilor de cereale nu este de a concura cu marii jucatori de pe piata mondiala privind volumul de cereale ci de a fi mai rentabili din punct de vedere economic, printr-o infrastructura mai bine pusa la punct si o industrie mai eficienta.

,,(…) parerea mea este ca nu trebuie sa concuram cu Rusia pe volume exportate. Noi trebuie sa ne propunem, impreuna cu fermierii nostri, sa fim mai rentabili decat fermierii din Rusia, industria locala sa fie mai rentabila decat cea din Rusia, iar transportatorii nostri sa aiba mai mult succes’’, a declarat Vasile Varvaroi, presedintele ARCPA.

Legile din Romania scumpesc artificial costurile de transport

Cu toate ca transportul maritim al cerealelor este mai accesibil ca pret decat in tarile mai dezvoltate, cea mai mare problema ramane transportul feroviar. Din cauza infrastructurii defectuase si al intregului lant logistic de la fermieri si pana la port, exportul de cereale nu mai este la fel de rentabil iar singurii care au de suferit din acest cerc vicios sunt fermierii.

,,Rolul nostru ca asociatie este sa gasim piete alternative de export, asta e meseria noastra, pentru asta ne platesc fermierii. In Portul Constanta suntem mai competitivi decat colegii din Rusia, pentru ca pe fermieri ii costa mai putin sa incarce o nava in Constanta decat in porturile rusesti. In schimb, este complet parodoxal ca o tara mult mai mare ca a noastra pierde mult mai putin pe calea ferata decat noi, unde distantele sunt de 700 — 800 de kilometri.’’, a mai mentionat seful ARCPA.

Executarea comenzilor comerciantilor ar genera costuri uriase pentru transportatori

Din cauza taxelor de infrastructura, taxelor de drum si altor obligatii fiscale, transportul feroviar este scumpit artificial, ajungand sa aiba un cost apropiat transportului rutier. Viteza trenurilor este de asemenea o problema iar anul trecut, viteza medie a trenurilor din Romania a fost de 17 km/h.

Pentru a fi capabili de a onora in intregime comenzile comerciantilor, transportatorii ar trebui sa dubleze puterea de tractiune a trenurilor, lucru care ar genera costuri uriase si care nu ar mai asigura o rentabilitate economica.

,,In 1990 noi caram circa un milion de tone pe zi la nivelul Romaniei, adica in jur de 360 de milioane de tone pe an, iar acum avem 46 de milioane de tone pe an. Anul trecut a fost unul catastrofal pe tot ceea ce a insemnat transport de cereale’’, a declarat Lucia Barbulescu, director general Barexim.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE