In cursul lunii noiembrie 2015, Directiile judetene sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor precum si a municipiului Bucuresti au desfasurat activitati de control in unitatile din industria agroalimentara.

Unitatile din industria agroalimentara controlate desfasoara activitati pe domenii de activitate diverse, precum fabricarea produselor de morarit, a painii si produselor de patiserie, a altor produse alimentare, a bauturilor racoritoare si alcoolice precum si unitati de depozitare – alimentare, seminte, legume fructe.

Controlul unitatilor a vizat in principal aspecte privind calitatea spatiilor in care produsele alimentare sunt manipulate, prelucrate precum si cele de depozitare a materiilor prime si produselor finite, controlul daunatorilor, evidenta documentelor si a informatiilor privind sistemul HACCP, conditiile de igiena si de functionare a unitatii.

In unitatile din industria agroalimentara s-au efectuat 7.236 controale, fiind acordate 115 avertismente precum si 127 amenzi in cuantum de 166.500 lei.

In urma controalelor efectuate de inspectorii ANSVSA, au fost constatate o serie de neconformitati cum ar fi:

  • neconformitati privind respectarea regulilor de igiena (tencuiala, depozitare, pereti, tavan, spatii, proces verbal DDD, contract SNCU, ustensile, utilaje, autocontrol, manipulare, substante dezinfectie, iluminat, paviment, vestiar, plase insecte, dospitor, instalatii frigorifice, chiuveta, termometre, grup sanitar, aparate masura si control, vitrine frigorifice);
  • neconformitati privind documentarea si implementarea procedurilor bazate pe principiile HACCP (monitorizare, lipsa HACCP);
  • neconformitati legate de produse (etichetare, buletine analiza, ambalare);
  • neconformitati documentare (documente, trasabilitate)
  • neconformitati privind personalul (examene medicale, fise aptitudini, echipament protectie)
  • altele (inregistrare sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor, mijloc transport neinregistrat, comercializare, compatibilitati, termene remediere).

Pentru neconformitatile constatate au fost acordate amenzi in urmatoarele judete:

  • Arad, 2.000 lei – depozitare materilor prime, produse semifinite, materi auxiliare fara respectarea criterilor de compatibilitate;
  • Arges, 3.200 lei – ustensile si utilaje igienizate necorespunzator, igienizare necorespunzatoare unitati;
  • Bacau, 600 lei – echipament de protectie a alimentului incomplet, comercializarea directa catre consumatorul final in spatii necorespunzatoare;
  • Bihor, 2.000 lei – conditii de igiena necorespunzatoare;
  • Bistrita-Nasaud, 13.400 lei – produse preambalate fara eticheta de producator, produse cu ambalaj degradat, echipament de protectie incomplet, manipulare neigienica, vitrina frigorifica igienizata necorespunzator, lipsa chiuveta, lipsa echipamentelor de masura si control a temperaturii in spatiile frigorifice, lipsa program autocontrol prelevare probe, lipsa vize periodice privind starea de sanatate a personalului, facilitati de uscare a mainilor din material textil, pereti neintretinuti, agregate frigorifice cu vopsea exfoliata si zone cu rugina, lipsa dezinfectanti, monitorizari ale temperaturii neefectuate la zi, paviment si pereti degradati, tavan afumat in zona cuptorului, dospitor cu zone de rugina, panacoade cu pete de rugina, pereti cu zone de igrasie,  racire si ambalare produs finit in spatiul de depozitare faina;
  • Botosani, 3.800 lei – manipulare necorespunzatoare, neintretinerea spatiilor si utilajelor, grup sanitar necorespunzator, depozitare necorespunzatoare;
  • Brasov, 2.400 lei – igiena necorespunzatoare, depozitare necorespunzatoare, etichetare necorespunzatoare;
  • Braila, 600 lei- spatii de depozitare neintretinute conform normelor;
  • Bucuresti, 8.000 lei- ambalarea si etichetarea necorespunzatoare a produselor alimentare, in vederea depozitarii, transportului si valorificarii si comercializarea acestora neetichetate potrivit legislatiei in vigoare;
  • Cluj, 9.600 lei – Desfasurare de activitați neinregistrate, asigurarea necorespunzatoare a trasabilitații produselor alimentare;
  • Dambovita, 14.900 lei – spatii si utilaje neintretinute, lipsa placi faianta la vestiare si perete nefinisat, deficiente trasabilitate fructe la import, nerespectare cerinte Ordin 145/2007, deficiente neremediate in termen, depozitare necorespunzatoare;
  • Dolj, 11.000 lei – depozitare, etichetare necorespunzatoare, lipsa inregistrare sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor, etichetare necorespunzatoare;
  • Giurgiu, 5.000 lei – unitatea functioneaza fara documente de inregistrare sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor;
  • Gorj, 18.400 lei – utilizarea insuficienta a mijloacelor de ventilatie in timpul procesului de fabricatie, igienizarea necorespunzatoare a suprafetelor si echipamentelor de lucru pe durata programului de lucru, lipsa inregistrare sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor, paviment neigienizat pe care sunt aruncate resturi de ambalaje, obiecte personale existente pe tejgheaua de comercializare, lipsa recipientului igienic pentru precolectarea deseurilor, lipsa etichetare, produse alimentare depozitate direct pe paviment, nerespectarea vecinatatilor, neintretinerea spatiului, a aparaturii frigorifice si a rafturilor de expunere a produselor, nu exista evidente scrise ale activitatii de verificare la receptie, a inregistrarilor referitoare la produsele refuzate la receptie, vitrina frigorifica este in stare precara de igiena;
  • Ialomita, 11.800 lei – manipularea produselor alimentare cu incalcarea normelor sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor, paviment si pereti igienizati necorespunzator, instalatie de iluminat defecta, depozitare necorespunzatoare, neasigurarea corespunzatoare a trasabilitatii produselor;
  • Ilfov, 8.000 lei – etichetare necorespunzatoare, nedemonstrarea trasabilitatii;
  • Maramures, 4.000 lei – igiena necorespunzatoare spatii productie depozitare, etichetare necorespunzatoare;
  • Mehedinti, 3.600 lei – nerespectarea normelor de igiena privind intretinerea spatiilor de productie si de depozitare precum si a echipamentelor de lucru folosite, nerespectarea circuitelor functionale, nerespectarea normelor privind conditiile de depozitare,  lipsa buletin analiza la apa si produse finite, lipsa proces verbal de executie lucrari DDD,  iluminat artificial neprotejat, depozitare necorespunzatoare substante de igienizare;
  • Mures, 3.000 lei – produse neetichetate, eticheta incompleta, igiena si depozitare necorespunzatoare;
  • Neamt, 14.000 lei – depozitare necorespunzatoare a materiei prime si produsului finit, nerespectarea normelor privind intretinere spatiilor de depozitare;
  • Olt, 15.000 lei – depozitare necorespunzatoare a materiei prime si produsului finit, nerespectarea normelor privind intretinere spatiilor de depozitare;
  • Prahova, 4.000 lei – depozitare necorespunzatoare;
  • Sibiu, 1.000 lei- igiena necorespunzatoare;
  • Vaslui, 1.200 lei – neintretinerea spatiilor de lucru, nu se monitorizeaza temperatura de depozitare, depozitare pe paviment;
  • Valcea, 3.600 lei – spatii neintretinute corespunzator, etichetare necorespunzatoare, lipsa documente care sa ateste trasabilitatea;
  • Vrancea, 2.400 lei – nerespectarea normelor privind intretinerea instalatiilor, utilajelor  si ustensilelor de lucru, nerespectarea conditiilor de depozitare, ambalare si etichetare necorespunzatoare.

De asemenea in cadrul controalelor in unitatile din industria agroalimentara s-au prelevat probe conform procedurilor, urmarindu-se prezenta si incadrarea in valorile maxime admise a pesticidelor, contaminantilor, aditivilor si substantelor interzise precum si teste de sanitatie necesare analizei gradului de igiena, probe transmise spre analiza laboratoarelor arondate.

Share on Facebook