septembrie 17, 2021

idei de afaceri

Vinicultura din Romania se confrunta cu numeroase provocari. Slaba promovare a sortimentelor de top si educarea consumatorilor, printre marile probleme enumerate de specialisti

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

In ciuda istorie si traditiei de sute de ani, sectorul viniviticol din Romania se confrunta cu o serie de provocari si ocupa, in prezent, locul 13 in lume in clasamentul celor mai mari producatori de vin si sase la nivel european. 

Totusi, provocarile acestui sector sunt legate, in principiu, de lipsa unor programe concrete de educare a consumatorilor si de numeroase sortimente de vinuri de proasta calitate, aparute pe rafturile supermarketurilor, sustin specialisti din aceasta industrie.

Crearea unor parteneriate pentru educarea consumatorilor intre autoritati si producatorii de vin din Romania, care nu sunt putini la numar si stiu sa produca vinuri de calitate, dar si pentru intarirea controlului in sector ar imbunatati semnificativ situatia.

Simona Mardale, consultant independent in industria viticulturii si vinificatiei, spune ca in ultimii 20 de ani aceasta industrie a accesat aproape 100% fondurile europene pentru replantarea si reconversia vitei de vie precum si pentru dezvoltarea si retehnologizarea cramelor, dar nu a investit suficient in promovare.

“Marea majoritate a cramelor din Romania stiu sa produca vinuri de calitate, dar nu cred in specialisti si nu au investit in promovare, promovare insemnand mesajul pe care pot sa il transmita catre consumatori in asa fel incat acestia sa faca diferentierea intre potentialul unei zone, stilul de vinificatie si de ce este important sa descoperim soiurile noastre locale. Toate aceste lucruri la un loc inseamna problematica producatorului de vin din Romania in relatia lui cu consumatorul final”, a declarat pentru AGERPRES Simona Mardale.

Ea sustine ca educatia consumatorilor ar trebui facuta in colaborare cu autoritatile, deoarece producatorii nu au capacitatea financiara de a ajunge cu mesajele de promovare la marea masa a consumatorilor de vin. Chiar daca ei fac degustari de vinuri in crame, acestea sunt adresate cu precadere micului consumator.

“Cred ca aceasta educatie trebuie facuta in colaborare, prin crearea unor parteneriate intre stat si producatori. Acestia nu au capacitatea financiara de a ajunge la marea masa a consumatorilor. Romania este o tara producatoare de vin, are o istorie, produce vin de cateva sute de ani, iar in ultimii 30 au aparut crame noi si vinuri foarte bune, dar exista in continuare un consum de vin de slaba calitate. Consumatorul roman nu este educat si nu stie sa faca diferenta dintre vinul produs din soiuri hibride, adica vinul facut in casa, si vinul DOC (Denumire de Origine Controlata, n.r.). Vinul de casa are au element de alcool metilic, periculos pentru consumul uman, iar pentru a putea transmite acest lucru catre populatie, ar trebui facute niste ample campanii televizate”, a explicat Mardale.

Consultantul sustine ca in Romania inca persista mitul ca vinul facut in casa din soiuri hibride este mai curat decat vinul imbuteliat.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE