Un studiu recent, efectuat într-o mare metropolă, arată că, pe măsură ce crește cantitatea de carburanți produși din etanol folosiți de șoferi, concentrația de ozon sporește.

Cercetării au făcut o descoperire surprizătoare cu privire la etanol. Ei au coroborat cantitatea de biocarburanți consumată de șoferii din Sao Paolo, Brazilia, cu grosimea stratului de ozon. Datele obținute arată că pe măsură se consumă o cantitate tot mai mare de biocombustibili, și grosimea stratului de ozon crește.
Alegerea metropolei Sao Paolo ca loc al realizării studiului nu a fost întâmplătoare. Acolo, 40% din cele aproape șase milioane de vehiculele utilitare ușoare pot funcționa atât cu carburanți fosili, cât și pe bază de etanol. Atunci când procentul autoturismelor care foloseau combustibili pe bază de petrol a crescut de la 14% la 76%, concentrațiile de ozon au scăzut cu circa 20%.

Totuși, cercetătorii arată că rezultatele obținute în Sao Paolo nu trebuie extrapolate la alte metropole, întrucât condițiile din fiecare din acestea sunt unice.

Rezultatele studiului, publicate în revista Nature Geoscience, contrazic alte cercetări care susțineau că și biocombustibilii afectează grosimea stratului de ozon. O cercetare finanțată de guvernul federal american, dată publicității recent, arată că reziduurile emise în atmosferă de biocombustibilul din porumb produc cu 7% mai multe gaze cu efect de seră, spre deosebire de combustibilul clasic. Astfel, cu toate că biocombustibilul este benefic pe termen lung, studiul american scoate la iveală faptul că standardele acestuia nu sunt cele reglementate prin legislaţia din 2007, care a stabilit caracteristicile ce se impun combustibilului din energie regenerabilă.