Pentru a recupera scaderea veniturile ca urmare a reducerii TVA de 15% la alimente, foarte multi mari comercianti pun presiune pe producatorii autohtoni si cresc taxele de raft, avertizeaza reprezentantii Sindicatelor din Industria Alimentara.

Dupa ce Guvernul a anuntat ca, incepand din luna iunie, Taxa pe Valoarea Adaugata (TVA) la alimente va scadea de la 24% la 9%, preturile din mai multe supermarketuri si hypermarketuri, precum si din unele magazine de cartier au inceput sa se majoreze usor. Astfel, o masura care avea ca scop sustinerea producatorilor autohtoni, afectati de embargoul rusesc si de eliminarea recenta a cotelor de lapte, dar si a consumatorilor risca sa nu-si atinga in totalitate scopul.

„E greu sa iti dai seama ca un kilogram de carne se poate modifica de azi pe maine cu 50 de bani. Pui azi 50, mai pui peste o saptamana inca 50 si ajungi sa tragi concluzia ca reducerea promisa de TVA nu este de 15% ci, intr-un final, de numai de 3-4 procente”, ne-a declarat Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara.

Patronatele din sectorul agroalimentar avertizeaza ca retailerii ii forteaza pe furnizori sa accepte un pret mai mare de vanzare, care sa contina toate taxele hypermarketului, si anume taxa pe raft, de magazin, de curatenie etc. Mai mult decat atat, contractul dintr-un retailer si un furnizor il va obliga pe cel din urma sa isi vanda produsele doar cu pretul stabilit de comun acord, in niciun caz mai mic.

Oricum, in ultimele saptamani, comerciantii au umflat preturile la alimente. Unii sustin ca de fapt e vorba de cresteri sezoniere sau ca s-a revenit la preturile afisate inainte de reducerile de dinainte de Paste.

Dragos Frumosu: „Sunt niste bani in plus luati producatorului si consumatorului”

Un alt element important se refera si la adaosul practicat de magazine. Daca pentru un hypermarket acesta este de circa 0,2-0,5 %, un magazin de cartier va trebui sa opereze un adaos de cel putin 5-10%, pentru a nu intra in faliment. Astfel, pretul unui produs alimentar va putea fi doar mai mare si nu mai mic decat cel stabilit deja cu un producator care decide sa isi vanda marfa la un hypermarket.

„Unele hypermarketuri si-au manifestat intentia de a schimba clauzele contractelor, in sensul ca producatorul sa plateasca taxe mai mari (taxa de raft, de magazin, de reclama etc.), care pot ajunge si la 30% din pretul produsului. Daca un litru de lapte costa 10 lei, retailerul vine si spune ca iti cumpara 75% din productie cu pretul de 13 lei, diferenta de 3 lei reprezentand taxele hypermarketului. La acest pret se mai adauga un adaos comercial de 0,4% sa spunem, doar acest procentaj fiind impozitat, taxele retailerului ajungand in asa numitul buget de marketing. Daca producatorul refuza sa primeasca pretul mai mare, comerciantul il delisteaza (ii scoate marfa de pe rafturi si nu ii mai face alte comenzi, n.r.). De aceea, producatorii nici nu au curaj deseori sa spuna lucrurilor pe nume”, ne-a explicat Dragos Frumosu.

De cealalta parte, un magazin de cartier este nevoit sa stabileasca un adaos comercial de aproximativ 10%, pentru a nu intra in faliment.

„Ma asteptam ca in aceste cazuri Consiliul Concurentei sa intervina. Sunt de acord ca nu poti sa impui cuiva pretul, dar nici lantul de hypermarket nu poate sa imi ia mie bani din buzunar in plus si sa oblige in acelasi timp producatorul la un pret mai mare. Eu cred ca undeva trebuie sa existe o cale de mijloc”, mai spune Dragos Frumosu.

Totodata, presedintele Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara mai precizeaza ca masura Guvernului este una curajoasa care poate costa bugetul Romaniei, daca se practica ceea ce se intampla acum si daca nu se iau masuri in acest sens.

„Guvernul a redus TVA la alimente astfel incat sa creasca consumul. De asemenea, in mod direct cresc si veniturile populatiei. O scadere de 15 % la produse lactate, carne, poate sa insemne o economie de 200-300 pentru o familie cu un venit mai mic de mediu. Va spun cu certitudine ca de la fabrica un produs ar trebui sa plece daca nu cu 15 la suta mai putin, macar cu minim 12-13%. Ajunge la magazine cu 12%. Sa spunem ca si comerciantul are nevoie de un 2%. In mod normal, dupa 1 iunie ar trebui sa avem o reducere de minim 10% -11% la raft pentru alimente, daca nu vom avea, asa cum ar trebui in mod normal, reducerea de 15%”, conchide Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara, pentru site-ul stiriagricole.ro.

Sorin Minea (Romalimenta): Pentru 80% din piata, va exista o reducere reala de pret la 1 iunie

Pe de alta parte, Sorin Minea, presedintele Federatiei Romalimenta este de parere ca posibila variatie de preturi pentru anumite produse alimentare se datoreaza sezonalitatii, de la 1 iunie consumatorul final urmand sa resimta in mod concret o reducere la preturi de circa 11-12 %.

„Nu stiu cine a lansat acest zvon. Nu spun ca nu exista posibilitatea ca un retailer sa nu isi fi majorat preturile cu 1-2%. Este perioada in care variaza aceste preturi, una mai proasta sa spunem, deoarece nu au aparut rosile romanesti de exemplu. Carnea are un pret ascendent, dar nu cu 30%, ci doar cu 2-3 procente. Ma indoiesc profund ca la ora actuala, o retea de hypermarketuri va face o asemenea crestere”, a declarat Sorin Minea, presedintele Federatiei Romalimenta, pentru stiriagricole.ro.

De asemenea, acesta a mentionat ca TVA-ul face parte din pret doar pentru consumatorul final, pentru intermediari aceasta taxa fiind deductibila. „Pe data de 1 iunie scaderea pretului pe ceea ce reprezinta productie si retele de magazine va fi de 11-12 %. Per total, 80% din piata va exista o reducere reala de pret”, a mai spus Sorin Minea.

Presedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale: Preturile nu raman fixe pe durata unui an

Majorarea usoara pentru unele produse alimentare din ultima perioada este respinsa de Delia Nica, directorul executiv al Asociatiei Marilor Retele Comerciale (AMRC), care precizeaza ca romanii vor putea vedea la data de 1 iunie o reducere a preturilor de minimum 12 la suta, fata de cele inregistrate in data de 31 mai.

„Nimeni nu a venit cu o poza concreta asupra asa-ziselor majorari de preturi. Pe langa asta, preturile nu raman fixe pe durata unui an la produsele alimentare, nu sunt televizoare. Conteaza foarte mult sezonalitatea si sortimentul. Comparatiile, ca sa poata fii concludente, trebuie sa fie facute pe aceeasi marca si pe acelasi tip. Preturile la oua de exemplu se modifica si de 2 ori pe saptamana. Consumatorii trebuie sa vada la raft, pe 1 iunie, un pret cu minim 12 la suta mai mic, fata de 31 mai. Preturile nu pot fi majorate unilateral de catre lanturile de magazine, ci in stransa negociere cu furnizorul. Pentru noi, acest subiect nu este concludent, deoarece realitatea nu se regaseste la raft”, a declarat Delia Nica, presedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale.

Pentru a monitoriza evolutia preturilor, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a anuntat ca va cumpara saptamanal aceleasi produse, din diferite magazine.

Share on Facebook