Consiliul Concurenței a sancționat 25 de companii de pe piața comercializării produselor alimentare, respectiv 4 retaileri și 21 de furnizori ai acestora, cu amenzi în valoare totală de 154.029.538 lei (aproximativ 35 milioane euro).

Cea mai mare sancțiune fiind acordată companiei Mega Image SRL, 24.569.530 lei, potrivit unui comunicat al Consiliului.

Sancțiunile au fost aplicate în cadrul investigației ce a avut ca obiect înțelegeri pentru fixarea prețurilor între retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image și furnizorii acestora, în perioada 2005-2009. În urma investigației a fost sancționată încălcarea legii concurenței atât pentru stabilirea prețurilor de revânzare (de raft), cât și pentru comportamentul companiilor în cadrul promoțiilor.

„Consiliul Concurenței a constatat că prețurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piață prin raportul dintre cerere și ofertă, ci furnizorul și retailer-ul stabileau un preț fix sau minim. Această practică conduce la prețuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă prețul sub limita stabilită cu furnizorul”, se arată în comunicat.

În ceea ce privește comportamentul companiilor în cadrul promoțiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri și furnizori conțineau o clauză care prevedea că, în aceeași perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoții simultane în diferite lanțuri de retail, acestea putând doar să alterneze. În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în același timp, la promoții și implicit la cel mai mic preț, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoții în lanțuri de magazine concurente trebuie să aparțină furnizorului.

Companiile sancționate sunt:

  • Mega Image SRL — 24.569.530 lei (5,6 milioane euro),
  • Metro Cash&Carry Romania SRL—49.684.182 lei (11,3 milioane euro),
  • Real Hypermarket Romania SRL-23.869.142 lei (5,5 milioane euro),
  • Selgros Cash&Carry Romania SRL—29.202.355 lei (6,6 milioane euro),
  • Agroalim Distribution SRL—607.214 lei (138.000 euro),
  • Albalact SA—2.199.507 lei (499.888 euro),
  • Argus SA—623.106 lei (141.615 euro),
  • Covalact SA — 659.267 lei (149.833 euro),
  • Cramele Halewood SA — 278.694 lei (63.340 euro),
  • Danone PDPA SRL—2.639.243 lei (599.828 euro),
  • De Silva Intermed SRL — 31.753 lei (7.217 euro),
  • Delaco Distribution SA—910.047 lei (206.829 euro),
  • Gerola Prodinvest SRL — 308.923 lei (70.210 euro),
  • Granddis SRL — 327.157 lei (74.354 euro),
  • Impex Bock SRL—5.751 lei (1.307 euro),
  • Macromex SRL—2.354.190 lei (535.043 euro),
  • Napolact SA—1.164.467 lei (264.652 euro),
  • Parmalat Romania SA — 269.852 lei (61.330 euro),
  • Prodlacta SA — 166.122 lei (37.755 euro),
  • Quadrant-Amroq Beverages SRL—3.193.541 lei (725.805 euro),
  • Star Foods EM SRL — 1.953.160 lei (443.900 euro),
  • Transilvania General Import Export SRL — 4.693.436 lei (1,1 milioane euro),
  • Tymbark Maspex Romania SRL — 1.646.923 lei (374.301 euro),
  • Whiteland Import Export SRL — 2.324.484 lei (528. 292 euro)
  • Zarea SA — 347.489 lei (78. 975 euro).

Consiliul Concurenței reamintește că la sfârșitul anului trecut a declanșat o nouă investigație, care vizează posibila încălcare a regulilor de concurență naționale și comunitare de alte lanțuri de retail din România și anume Auchan România SA, Carrefour România SA, România Hypermarche SA (Cora), Kaufland România SCS și furnizori ai acestora.

În cadrul investigației declanșate, Consiliul Concurenței a efectuat inspecții inopinate, documentele ridicate în cadrul acestor inspecții aflându-se în analiza autorității române de concurență, în cadrul procedurilor specifice investigației.

Tot la sfârșitul anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul privind înființarea unui sistem de monitorizare a prețurilor bunurilor de consum, respectiv „Monitorului prețurilor bunurilor de consum”. Proiectul, ce va fi derulat de Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC România) cu sprijinul prin Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor — ANPC și al Consiliului Concurenței, prevede crearea unui platforme on-line care să afișeze săptămânal prețurile produselor care fac parte din coșul zilnic al populației.

Obiectivele proiectului sunt pe de-o parte informarea consumatorilor care vor putea compara prețurile și identifica magazinele de unde pot cumpăra alimentele de bază la cele mai mici prețuri, iar pe de altă parte scăderea prețurilor ca urmare a creșterii concurenței între magazine.

Aceste acțiuni ale Consiliului Concurenței se înscriu în trendul european privind acordarea unei mai mari atenții sectorului de comercializare a produselor alimentare prin intermediul lanțurilor de retail. În anul 2013, Autoritatea de concurență din Austria a amendat grupul Rewe pentru înțelegeri cu un grup de furnizori pentru fixarea prețurilor de vânzare la raft, a prețurilor de promoție și a intervalelor exclusive pentru realizarea promoțiilor.

O altă investigație care vizează segmentul de retail alimentar se află în desfășurare la autoritatea germană de concurență.

Share on Facebook