În urma unei inițiative comune a celor mai importante rețete de retail din România, la care se adaugă și compania Cris-Tim, Mega Image a fost reclamată la Consiliul Concurenței pentru poziție dominantă.

Reclamanții susțin că Mega Image are o poziție dominantă și exercită un cvasimonopol minizonal în Capitală, iar, în urma fuziunii cu Angst în anumite zone depăşeşte o cotă de piaţă de 40%, iar creşterea numărului de magazine sub un singur brand reduce semnificativ concurenţa şi opţiunile consumatorilor.

„Având în vedere estimări interne, în baza suprafaţei de vânzare, populaţiei şi consumului estimat în fiecare zonă relevantă, cota de piaţă dobândită de Mega Image, în urma fuziunii, în 4 zone locale, şi anume: Amzei, Ceasornicului, Obor şi Lacul Tei, ajunge la peste 40%, ceea ce ar indica o posibilă poziţie dominantă. În acest moment sunt zone în care exercită un cvasi-monopol minizonal prin comerţul de proximitate practicat. Concentrarea va creşte şi mai mult densitatea magazinelor din lanţul Mega Image, cota lor de piaţă în zona de atracţie comercială şi impactul asupra concurenţei”, susţin retailerii cărora Consiliul Concurenţei le-a solicitat punctul de vedere cu privire la tranzacţia dintre Mega Image şi Angst.

Aceste observații au fost transmise de Auchan (inclusiv Real Hypermarket), Carrefour (inclusiv Artima), Profi, Billa, Lidl Discount, Cora, Penny Market şi Cristim cu privire la posibilele efecte ale operaţiunii de concentrare economică.

Aceştia mai arată că, prin creşterea numărului de magazine dintr-o zonă de proximitate sub un singur brand, şi anume Mega Image, concurenţa şi posibilitatea consumatorilor de a alege în zona respectivă se reduce semnificativ din perspectiva sortimentelor de produse, preţurilor şi promoţiilor şi, în general din perspectiva serviciilor diferenţiate pentru clienţi.

„Ar trebui reevaluată definirea pieţei relevante, în special în Bucureşti şi Ilfov, în sensul diferenţierii între diversele tipuri de comerţ (modern vs. tradiţional) şi între diversele forme de prezentare ale comerţului modern (supermarket, hypermarket, discounter). Poziţia obţinută de Mega Image ar produce distorsionări ale mediului concurenţial, atât pe piaţa totală a FMCG, cât, mai ales, pe piaţa supermarketurilor”, susţin retailerii. În august anul trecut, grupul belgian Mega Image a anunţat că a ajuns la un acord pentru a prelua 20 din cele 22 de magazine operate de Angst, după ce această companie s-a retas dintr-o colaborare cu Carrefour. Tranzacţia a presupus preluarea spaţiilor comerciale (incluzând echipamente, stocuri, salariaţi, clientelă, vadul comercial).

Ulterior, în noiembrie, Consiliul Concurenţei a aprobat preluarea a doar 19 magazine Angst de către Mega Image. Consiliul Concurenţei a constatat că preluarea celor 20 de magazine poate conduce la consolidarea poziţiei puternice a Mega Image din zonele centrale ale Bucureştiului. Astfel, zonele pentru care instituţia şi-a exprimat îngrijorările de ordin concurenţial, respectiv reducerea posibilităţilor de alegere ale consumatorilor, sunt Amzei, Academiei şi Perla.

„Referitor la cele 3 pieţe relevante Amzei, Academiei şi Perla, părţile implicate au convenit să renunţe la achiziţionarea magazinului Angst Perla şi, respectiv, să îşi asume angajamente structurale, constând în cesionarea activităţii comerciale aferente magazinului Angst Amzei sau activităţii comerciale aferente unui alt magazin din interiorul pieţei geografice relevante aferentă magazinului Angst Amzei, aparţinând unuia sau mai multora din magazinele Mega Image, precum şi cesionarea activităţii comerciale aferente Magazinului Angst Academiei sau activităţii comerciale aferente unui alt magazin din interiorul pieţei geografice relevante aferentă magazinului Angst Academiei, aparţinând unuia sau mai multora din magazinele Mega Image”, se arată în decizia Consiliului Concurenţei de aprobare a tranzacţiei.

Până în decembrie, Mega Image a redeschis, sub propriile branduri, 18 magazine Angst, al 19-lea fiind integrat ca o extensie în supermarketul Mega Image Lacul Tei.

Mega Image estima venituri anuale de 21 milioane de euro pentru cele 20 de magazine, care au fiecare suprafeţe totale între 90 şi 750 metri pătraţi.

Fondat în 1995, Mega Image este cel mai mare lanţ de supermarketuri din România cu o reţea care cuprinde în prezent 411 magazine (dintre care circa 300 în Bucureşti), sub mărcile Mega Image (200), Shop&Go (209), AB COOL FOOD (1), Mega Drive (1).

Share on Facebook