În țara noastră, vânzările de ceaiuri pe segmentul de retail au scăzut atât ca volum, cât și ca valoare în 2013, față de 2012, pe fondul dificultăților financiare cu care se confruntă populația. Însă, vremea rece din ultimele săptămâni a contribuit la creșterea și de zece ori a vânzărilor față de alte perioade din an.

Piața românească de ceai din plante medicinale a fost estimată anul trecut la aproximativ 20 de milioane de euro. Lupta principalilor actori de pe piață pentru acapararea unei cote de piață cât mai mari i-a obligat să taie din prețuri, ceea ce a determinat scăderea pieței ca valoare în 2013, față de 2012. Totuși, perspectivele sunt pozitive, întrucât numeroși consumatori sunt din ce în ce mai conștienți de valorile terapeutice ale ceaiurilor. În plus, canalele de distribuție, în special în ceea ce privește comercializarea ceaiurilor în supermarketuri, va contribui la creșterea vânzărilor, potrivit Euromonitor.

Liderul pieței interne este Fares (Laboratoarele Fares Biovital), care controlează circa 30% din piață, ca urmare a dezvoltării segmentelor de ceaiuri din fructe și a introducerii de noi produse, cu beneficii sporite pentru sănătate. Al doilea mare producător este Novaplus SRL, deținătorul mărcii Belin și care controlează 16%, potrivit Euromonitor. Compania este lider pe segmentul de ceai negru și ocupă poziția a doua la nivel național în ceea ce privește ceaiurile de fructe și plante. Pe piața din România sunt prezenți și alți jucători importanți ca Celmar Trading România SRL, Societatea Națională Plafar SA, Unilever South Central Europe SRL, Kalpo SRL și General Parma Food SRL.

Dacă la noi vânzările de ceaiuri cresc în special atunci când vremea se răcește, pe alte piețe sporește apetitul clienților pentru produse mai sofisticate, ceea ce a determinat creșterea vânzărilor de ceai pe numeroase piețe anul trecut, potrivit Euromonitor. În Ungaria, vânzările de ceaiuri pe segmentul de retail au avansat cu 5% ca valoare și cu 3% ca volum, în 2013, comparativ cu 2012. Deși analiștii nu se așteaptă la un salt la fel de mare și pentru 2014, în primele luni ale anului a fost înregistrată o creștere susținută.

În Olanda, vânzările de ceai au sporit în 2013 ca valoare, în vreme ce volumul a înregistrat o ușoară scădere față de 2012, ca urmare a creșterilor consemnate pe segmentul specialităților, al produselor mai sofisticate. Totuși, există o presiune ridicată pe prețuri, în sensul că din ce în ce mai mulți consumatori amatori de specialități caută produse mai ieftine, iar retailerii apelează la campanii care includ reduceri semnificative de preț, pentru a câștiga cotă de piață.

Chiar și în Belgia, unde se consumă mai ales cafea, vânzările de ceai înregistrează un trend pozitiv. Până nu demult, consumatorii clasici erau persoanele în vârstă, în special femei. Astăzi, tinerii, un segment dinamic al pieței, devin mari consumatori, pe măsură ce devin tot mai conștienți de beneficiile pentru sănătate ale consumului de ceaiuri.

În Portugalia, deși vânzările de produse alimentare au scăzut cu 5% în 2013, comparativ cu 2012,  vânzările de ceai au avansat cu 5%, atât în ceea ce privește volumul, cât și valoarea, pe fondul creșterii consumului de ceaiuri în gospodării. Mai mult decât atât, măsurile de austeritate aplicate de Guvern și anul acesta vor contribui la creșterea consumului de produse alimentare și, implicit, a ceaiurilor la domiciliu.

În schimb, dacă englezii servesc ceaiul de la ora 5, italienii preferă cafeaua, astfel că vânzările de ceai au avansat anul trecut cu numai 1%. Principalii jucători de pe piața italiană a ceaiurilor sunt  Loacker SpA, Star SpA și Pompadour Tè Srl, iar analiștii estimează că aceasta va consemna o creștere redusă, treptată, în perioada următoare.

Temperaturile scăzute generează creșterea profiturilor producătorilor de ceai. În ultimele două săptămâni, aceştia au vândut şi de zece ori mai mult decât în alte perioade din an și angajează personal pentru a face față comenzilor. Spre exemplu, pentru a putea respecta comenzile, angajaţii Societății Naționale Plafar lucrează peste program și procesează, zilnic, peste 500 de kilograme de plante medicinale, informează Digi24. Ceaiurile sunt apoi sortate şi ambalate manual. În zilele mai bune, se produc chiar şi câte 12 mii de pachete pe zi.

„Chiar în zilele acestea am mai angajat trei persoane, urmează să mai angajăm cinci persoane ca să putem face față solicitărilor clienților, este o perioadă de toamnă-iarnă în care a crescut foarte mult solicitarea de ceai”, spune Simion Florian, director general la Plafar, citat de Digi24.

Aproximativ 30% din producţia Societății Naționale Plafar este exportată în Canada, Statele Unite sau Irlanda. Restul ajunge pe rafturile magazinelor locale.

În aceste condiții, cultivare plantelor medicinale poate fi o afacere de succes, mai ales dacă vorbim de segmentul ecologic. Potrivit datelor furnizate de APIA la solicitarea stiriagricole.ro, în ţară existau în 2013 doar 26 de fermieri certificaţi, care au solicitat plata subvenţiei pentru o suprafaţă de 236 de hectare cultivată în regim ecologic cu plante medicinale. Valoarea subvenţiilor solicitate de fermierii care cultivă plante aromatice se ridică la 63.653 de euro.

Cele mai mari suprafeţe cultivate în regim ecologic cu plante aromatice se regăsesc în judeţele Galaţi, Vrancea, Tulcea, Constanţa şi Bucureşti.

Share on Facebook