Exporturile României s-au dublat în ultimul deceniu ca valoare, de la 22 miliarde de euro în 2005  la un total estimat de 53 miliarde de euro în 2014, însă puterea României în lume la exporturi a trecut de la produse industriale la materii prime agricole.

Astfel, în 2012, de când sunt ultimele date disponibile, primele cinci produse la care România avea cea mai bună cotă de piaţă la nivel internaţional în total exporturi erau „oi şi capre vii“, cu 19% din exporturile mondiale, „fir de mătase“, cu 17%, „seminţe de floarea-soarelui“, cu 12% din exporturile mondiale, „fir de aluminiu“ şi „schimbătoare ionice“, cu câte 5%, se arată într-o analiză a Ziarului Financiar.

Economia românească a devenit în ultimii 10 ani supradependentă de exporturile Re­nault de la Piteşti, Ford de la Craiova şi ale fur­nizorilor de componente auto, am­plasaţi mai ales în Transilvania. Această piaţă este atât de aglomerată încât România nu atinge nici măcar 1% din exporturile mondiale de maşini. La material rulant România a pierdut cotă de piaţă în lume până la circa 1% astăzi, iar la sticlă nici nu mai contăm în lume, arată sursa citată.

Mulţi analişti se întreabă: la ce este România bună în lume în acest moment şi pe ce trebuie să focusăm ca să contăm în lume. Răspunsul este: unde avem cele mai mari cote de piaţă la nivel mondial. Şi ce ne arată datele: că suntem puternici în lume la „oi şi capre vii“, la „fir de mătase“ şi „seminţe de floarea-soarelui“.

Share on Facebook