Noi reglementari privind procedura efectiva de obtinere a certificatului de situatii de urgenta

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

In Monitorul oficial din 14 mai 2020, a fost publicata OUG nr. 69 din 14 Mai 2020 Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale.

In analiza de astazi urmarim modul in care se acorda bonificatia de 10% pentru depunerea declaratiei unice si plata depozitelor pana in data de 30 iunie 2020, respectiv de acordare unei facilitati fiscale – anulare accesorii pentru datoriie scadente la data de 30 martie 2020.

Actul normativ analizat astazi reglementeaza procedura efectiva de  obtinere a certificatului de situatii de urgenta tinand cont de veniturile si incasarile lunii aprilie asa cum a fost reglementat prin OUG nr. 67/2020.

Astfel daca incasarile/veniturile din luna aprilie sau dupa caz martie sunt mai mici cu cel putin 25% fata de media lunilor ianuarie si februarie sau intrerupt total si partial activitatea ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice pot obtine acest certificat de situatii de urgenta.

Foarte important: daca acest certificat este utilizat pentru amanarea ratelor bancare astazi este ultima zi in care poate fi obtinut certificatul si se poate solicita amanarea ratelor bancare. A se vedea art. 3 alin. (1) din OUG nr. 37/2020 privind unele facilitati pentru creditele acordate.

Daca certificatul de situatii de urgenta este folosit de intreprinderile mici si mijlocii pentru aplicarea unei clauze de forta majora, tot astazi este ultima zi in care poate fi folosit acest certificat de situatii de urgenta. A se vedea art. X din OUG nr. 29/2020 privind unele masuri economice.

2) Daca pana la data prezentei ordonante, o persoana fizica a depus deja Declaratia unica si a efectuat plata impozitului, si aceasta beneficiaza de bonificatie, cu obligatia depunerii unei Declaratii unice rectificative;

3) Se proroga termenul de depunere a Declaratiei unice de la data de 25 mai 2020 la data de 30 iunie 2020 inclusiv;

4) Anularea unor obligatii accesorii. Orice debitor bugetar (persoana fizica sau juridica indiferent de forma de proprietate beneficiaza de anularea obligatiilor fiscale accesorii pentru datoriile restante la data de 31 martie 2020). Conditia este ca aceste datorii restante la data de 31 martie 2020 sa fie stinse prin orice metoda prevazuta de lege, pana la data de 15 decembrie 2020. Pana la aceiasi data poate fi depusa cererea de anulare a accesoriilor. Daca cererea este depusa inainte de aceasta data, pana la data cererii trebuie platite/stinse datoriile bugetare.

O alta conditie pentru a beneficia de anularea accesoriilor este plata obligatiilor fiscale principale la zi. Desigur, se impune ca debitorul bugetar sa aiba depuse toate declaratiile fiscale ce ii sunt opozabile.

Din punct de vedere procedural, intentia contribuabilului de a aplica aceasta masura fiscala se concretizeaza prin depunerea la organul fiscal al unei notificari. Organul fiscal verifica daca debitorul inregistreaza toate obligatiile declarative si in termen de 5 zile lucratoare emite un certificat de atestare fiscala pe care il comunica debitorului.

Ordonanta aduce si proceduri de lucru in situatia in care exista diferente intre evidenta contribuabilului si evidenta organului fiscal.  Contribuabilii ce au notificat autoritatea fiscala cu intentia aplicarii acestei facilitati nu vor fi executat silit pentru datoriile ce fac obiectul notificari.

5) Ordonanta aduce si o clarificare privind cererile de inregistrare in scopuri de TVA depuse si nesolutionate la data prezentei ordonante. Acestea vor fi solutionate fara a se face analiza criteriului de risc fiscal.

Adrian Benta, consultant fiscal

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE