De la 1 ianuarie 2014, România trebuie să liberalizeze piața funciară. Ca să-și protejeze interesele, statul ar trebui să aloce 250 milioane euro, bani care să intre în bugetul Agenției Domeniilor Statului (ADS).

Această sumă ar trebui să acopere, în primă fază, costurile de achiziție a 100 .00 hectare de teren agricol, la un preţ de circa 2500 euro/hectar, se arată în raportul privind strategia pentru dezvoltarea agriculturii, satului românesc și a industriei alimentare, realizat de comisia prezidențială. Numai că, dincolo de faptul nu are resursele financiare necesare, fapt demonstrat și de amânarea altor investiții, considerate strategice, există riscul ca funcționarii  ADS să nu aibă capacitatea necesară de a gestiona efficient acești bani.

„Aministrarea unui fond de asemenea mărime de către funcţionari fără proceduri clare poate fi dificilă, fără o reconstrucţie instituţională adecvată, după modele de succes existente în România”, se arată în documentul citat.

 Statul să aibă drept de preempțiune

Pe fondul liberalizării pieței funciare, care va permite și cetățenilor străini persoane fizice să cumpere direct teren agricol în România, au apărut discuții legate de modul în care statul român își poate apăra interesele. Aceasta, în condițiile în care, prin vânzarea terenurilor către străini, este alimentată siguranța alimentară a țării, potrivit președintelui LAPAR, Laurențiu Baciu. Astfel, una dintre propuneri era ca ADS să primească atribuții suplimentare, care să îi permită să intervină pe piața funciară.

ADS sau o altă instituție care poate fi înființată la nivel național ar trebui să poată cumpăra terenuri agricole, pentru stat. Un rol similar îl are SAFER, instituție care supraveghează piața funciară din Franța.

Modalităţile de intervenţie ale SAFER:

  • cumpărarea de teren agricol, pe cale amiabilă (între 85-90% din intervenţii) sau prin preemţiune
  • administrarea temporară a terenurilor cumpărate
  • revinderea prin licitaţie
  • închirierea (arendarea) pe o perioadă de maximum 12 ani (de două ori câte 6 ani) a bunurilor pe care proprietarii le pun la dispoziţie

Motivele pentru care ADS sau o altă instituție de tipul SAFER ar trebui să existe și în România, iar statul să aibă drept de preempțiune, în cazul în care un proprietar de teren agricol dorește să îl vândă, sunt, în opinia membrilor comisiei prezidențiale, următoarele:

  • instalarea, reinstalarea şi menţinerea fermierilor în agricultură
  • creşterea dimensiunii exploataţiilor
  • păstrarea echilibrului între exploataţii
  • lupta contra speculaţiilor funciare
  • protejarea pădurilor, a peisajelor rurale şi a mediului
Share on Facebook