Export de animale vii

Legea privind exportul de animale vii in afara UE bate pasul pe loc

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Desi Romania este mereu criticata de partenerii externi si ONG-uri pentru ca exporta animale in conditii care nu respecta standardele comunitare de bunastare, parlamentarii nu se grabesc deloc sa adopte un proiect de lege care sa ofere o sansa la conditii mai bune de transport animalelor exportate.

In iulie 2019, la Senat a fost inregistrat proiectul de lege pentru asigurarea condiţiilor superioare de bunăstare a animalelor vii în timpul transportului de lungă durată în afara spaţiului comunitar. Printre initiatori se numara si ministrul Agriculturii, Adrian Oros. Consiliul Economic si Social, sub semnatura presedintelui Iacob Baciu, a dat aviz negativ acestui proiect, motivand ca proiectul „va genera o serie de costuri aditionale, ce se vor deconta in special pe seama transportatorilor, aparand astfel o presiune financiara suplimentara la nivelul acestor agenti economici”.

Desi proiectul a fost depus in luna iulie la Senat, de abia in luna septembrie documentul a fost transmis catre Consiliul Legislativ. Forul a dat aviz favorabil proiectului de lege, aratand insa ca „din punct de vedere al dreptului european, demersul legislativ cade sub incidenta reglementarilor statuare la nivelul Uniunii Europene, subsumate Politicii Agricole Comune, in segmentul – Armonizarea legislatiilor si politici in domeniul sanatatii, in sectiunea Sectorul veterinar si zootehnic”. Practic, Consiliul Legislativ concluzioneaza ca Romania ca stat membru al Uniunii Europene este obligata sa respecte bunastarea animalelor, chiar daca exportul de animale se face catre tari din afara blocului comunitar. In plus, Consiliul Legislativ recomanda ca cei care se vor ocupade transportul animalelor sa fie instruiti de specialisti in domeniu.

Dupa ce a fost adoptat de Senat, proiectul a ajuns la Camera Deputatilor, for decizional, in primele zile ale lunii decembrie 2019. Comisia pentru mediu şi echilibru ecologic a dat aviz favorabil documentului, la jumatatea lunii februarie. Insa la Comisia pentru Agricultura va intra in discutii de abia luni, pe 4 maidesi termenul de solutionare era 19 decembrie 2020. Pe 5 mai, deputatii vor mai discuta o data pe marginea acestui proiect, avandu-i invitati pe cei de la MADR, ANSVSA si Colegiul Medicilor Veterinari.

Lentoarea cu care parlamentarii se ocupa de chestiuni care privesc sectorul agricol ne face sa ne intrebam daca domniile lor cunosc legislatia europeana si faptul ca cei de la Comisia Europeana au atras in nenumarate randuri atentia cu privire la neregulile comise de exportatoriide animale. Mai mult decat atat, in urma unui audit desfasurat de Comisia Europeana  s-a ajuns la concluzia ca tara noastra este o sursa de dezastre maritime in ceea ce priveste exportul de animale vii. Astfel, ANSVSA a fost obligata sa realizeze o noua metodologie de export.

Printre reglementarile continute in proiectul de act legislativ, in forma adoptata de Senat, se precizeaza urmatoarele:

  • Transportul de animale vii catre state din afara UE, destinate cresterii, sacrificarii sau reproductiei si care implica o calatorie de lunga durata este asistat de un medic veterinar de libera practica si de tehnicieni veterinari intransporturi de peste 1.000 de capete. „Calatoria de lunga” durata inseamna ca aceasta dureaza mai mult de 8 ore.
  • Medicii veterinari care vor dori sa insoteasca aceste transporturi trebuie sa urmeze o serie de cursuri organizate de Colegiul Medicilor Veterinari si sa obtina calificarea in acest sens.
  • Operatorul economic care efectueaza exportul de animale vii va plati cheltuielile de deplasare dus-intors, diurna si o taxa negociata de medicul veterinar.
  • Modalitatea de avizare a competentelorde formare/instruire a asociatiilor de export de animale vii vor fi stabilite de ANSVSA.

O alta prevedere se refera la faptul ca atunci cand temperaturile vor fi cuprinse intre 26-30 de grade Celsius, pe segmente de ruta sau pe intreaga durata a transportului pana la destinatie, pe baza prognozelor oficiale atasate la jurnalul de calatorie, densitatea animalelor va fi redusa cu 10% sau 15% si sa se asigure o ventilare mai buna si o cantitate de apa mai mare. Daca temperaturile prognozate depasesc 30% atat la incarcare, cat si pe durata transportului, medicul veterinar are obligatia de a nu aviza incarcarea animalelor.

Totusi, documentul nu stabileste densitatea animalelor. Daca ar fi prevederi clare privind cate animale pot fi incarcare pe o anumita suprafata, ce capacitate de ventilare sa aiba unitatea de transport, ce inseamna „apa mai multa”, atunci poate nu am asista la dezastre cum a fost scufundarea navei incarcate cu oi in Portul Midia. Insa, ca orice lege facuta pe la noi, aceste detalii probabil vor fi cuprinse in normele de aplicare, ce revin in sarcina ANSVSA.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE