septembrie 25, 2020

Legea motorinei produce nemultumiri in randul fermierilor. Ce prevede si care sunt efectele sale asupra agriculturii?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Clubul Fermierilor Romani a transmis o scrisoare deschisa in care critica adoptarea legii motorinei, care printre altele, obliga intermediarii de carburanti sa aiba depozite speciale.

In viziunea fermierilor, aceasta schimbare va duce la disparitia de pe piata a aproape 1.000 de intermediari de produse petroliere, lucru ce va contribui indirect la cresterea pretului motorinei si la o distribuire mai greoaie a combustibilului catre agricultori, sustin membrii asociatiei. In cele ce urmeaza va redam textul documentului:

„Clubul Fermierilor Romani pentru Agricultura Performanta isi exprima profunda dezamagire privind votul favorabil din 2 septembrie din Camera Deputatilor privind modificarea legii de reglementare a procesului de vanzare a motorinei, care modifica Codul Fiscal si impune obligatia pentru intermediarii de carburanti sa aiba depozite speciale.

Adoptarea proiectului de lege care completeaza articolul 435 din Legea 227/2015 privind procesul de vanzare a motorinei are impact negativ in activitatea operatorilor economici de pe aceasta piata si, in mod deosebit, asupra fermierilor care se aprovizioneaza cu motorina de la acesti comercianti.

Prin adoptarea acestui proiect legislativ, sunt eliminate din piata peste 980 de companii care asigura revanzarea de produse petroliere si care isi desfasoara activitatea la nivel national.

Agricultura va fi puternic afectata de aceasta lege, cu impact imediat asupra campaniei agricole de toamna, in conditiile in care fermierii depind de livrarile de motorina pentru derularea lucrarilor agricole specifice acestei perioade.

Semnalam implicatiile negative pentru fermieri:

Cresterea pretului motorinei, prin reducerea competitiei pe piata (cvasi-disparitia pietei revanzatorilor), ramanand doar cei 6 operatori/producatori nationali.

Imposibilitatea livrarii motorinei conform cererilor fermierilor datorita capacitatilor logistice limitate, intr-o perioada critica de desfasurare a lucrarilor agricole.

Reducerea perioadei de creditare pentru achizitia motorinei. Furnizorii ramasi vor livra numai in baza rapoartelor COFACE, care nu se utilizeaza in cazul companiilor mici (societati in nume colectiv, PFA-uri).

Neplata datoriilor catre revanzatori in conditiile in care fermierii nu mai primesc motorina. Mentionam ca motorina livrata in campania agricola de toamna poate fi platita in primavara anului 2021.

Din analiza noastra, prin aplicarea acestei masuri, cel putin jumatate din cererea de motorina pentru agricultura nu va putea sa fie accesata de fermieri direct de la furnizorii nationali, atat datorita unor conditii care tin de furnizori, cat si unor conditii care tin de fermieri:

Livrarea motorinei se face de catre furnizorii nationali (cele 6 companii nationale) doar cu plata in avans. Pentru furnizorii nationali de motorina agricultura reprezinta maxim 10% din totalul livrarilor, fapt pentru care multe dintre livrari vor fi efectuate cu intarziere din cauza criteriilor de eficienta/geografice/de finantare.

Furnizorii nationali nu livreaza cantitati mai mici de 7.000 litri (echivalent estimat cu necesarul pentru 100 Ha lucrate pe an) – nu toti fermierii au capacitatea de depozitare autorizata si nici nevoia unei astfel de cantitati la o livrare.

Termenul de plata trebuie sa fie sustinut de o asigurare COFACE – precizam ca nicio Intreprindere Individuala si nici un fermier inscris ca PFA nu pot sa faca o asigurare tip COFACE (asigurare de risc de neplata) – deci se va institui o limitare si o restrictie pentru categoriile mentionate.

Analiza noastra arata ca, la nivelul anului 2019, peste 70% din cererea de piata a fost asigurata de revanzatori (aproximativ 200 de companii revanzatoare de motorina pentru agricultura, respectiv aproximativ 250.000 metri cubi motorina), in timp ce doar 30% de furnizorii nationali/producatori.

Guvernul Romaniei si Consiliul Concurentei au respins proiectul de lege ca fiind anticoncurential, nejustificat si va distorsiona piata comertului de motorina. Proiectul a fost denuntat atat de Asociatia Romana a Petrolului (ARP), cat si de Asociatia Distribuitorilor de Produse Petroliere (ADPP).

Reamintim ca ordinul OPANAF nr. 3236/2018 prin care operatorii economici cu activitate de comercializare a produselor energetice pe baza atestatelor „fara depozitare” erau obligati sa construiasca sau sa inchirieze depozite pentru continuarea activitatii lor a fost anulat in baza deciziei instantelor judecatoresti.

Am solicitat Presedintelui Romaniei sa nu promulge legea adoptata de Parlamentul Romaniei, Prim-ministrului si Ministrului Agriculturii sa sustina demersul catre Curtea Constitutionala a Romaniei pentru exceptia de neconstitutionalitate a modificarii de lege la care facem referire, avand in vedere riscurile cu efect imediat asupra lucrarilor agricole din campania agricola de toamna, posibilele implicatii asupra productiei agricole nationale, sigurantei alimentare si bunei functionari a firmelor din agricultura.

In acest context, este important sa avem in vedere apararea intereselor statului in ceea ce priveste transparenta si responsabilitatea financiara, asigurarea liberei concurente pe piata, fara insa a pune la risc productia agricola a Romaniei.”

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE