Presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, a promulgat astazi legea prin care marile lanturi de magazine sunt obligate sa comercializeze produse provenite din plan local in proportie de cel putin 51%. Mai mult decat atat, actul normativ adoptat interzice comerciantilor sa parceapa taxe suplimentare pentru producatorii agricoli.

Legea obliga comerciantii ca pentru categoriile carne, oua, fructe, legume, miere de albine, produse lactate si de panificatie sa achizitioneze aceste produse in proportie de cel putin 51% din volum de marfa pe raft, corespunzator fiecarei categorii de produse, provenite din lantul scurt de aprovizionare. Exceptie fac comerciantii cu o cifra de afacere de pana la 2 milioane de euro, echivalenta in lei.

In cadrul legii, lantul scurt este definit ca „un lant de aprovizionare care implica un numar limitat de operatori economici in activitati de cooperare si de dezvoltare economica la nivel local si regional si relatii stranse intre producatori, procesatori si comercianti”.

De asemenea, noua lege interzice comerciantilor sa solicite furnizorului sa nu vanda altor magazine aceleasi produse la un pret de achizitie mai mic sau egal cu care a achizitionat produsele respectiv.

Mai mult decat atat vor fi interzice si taxele suplimentare pe care le percepeau comerciantii, precum taxa de raft. Nu in ultimul rand, legea prevede ca pe etichetele produselor de carne proaspata sa fie trecuta tara de provenienta, iar pe produsele procesate din carne trebuie trecut procentul de carne din Romania pe care produsul respectiv il are in continut.

Legea ramane in continuare contestata de reprezentantii marilor lanturi de magazine. Retailerii considera ca acesta lege „afecteaza masiv” functionarea comertului alimentar si nu asigura garantii nici pentru consumatori si nici pentru producatori, in special in ceea ce priveste obligativitatea privind aprovizionarea din lantul scurt, potrivit Digi24.

Ministrul Agriculturii, Achim Irimescu, a anuntat recent ca va adopta o hotarare de guvern prin care sa stabileasca si sa detalieze „unele aspecte ale legii”, a precizat acesta la Digi24.

Anul trecut, datorita scaderii TVA la alimente si cresterii consumului, Kaufland, Carrefour, Lidl, Metro si Auchan au avut fiecare vanzari de peste un miliard de euro, potrivit sursei citate.

Share on Facebook