Modul în care statul a gestionat înființarea Camerelor Agricole este un „eșec de proporții”, apreciază membrii LAPAR, care critică și legea privind reorganizarea MADR, care prevede înființarea unei Autorităț pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor.

Adunarea Generala a Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR), care a avut loc vineri 21 februarie 2014, a analizat activitatea conducerii federației în anul încheiat, precum și rezultatele demersurilor întreprinse de Ligă, pentru îmbunătățirea politicilor în agricultură, a atitudinii ministerului de resort și a Guvernului României, față de situația din agricultură.

Concluziile rezultate din dezbateri, au fost punctuale si se refera la principalele obiective urmărite de conducerea Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România, în perioada încheiată. Vă prezentăm concluziile LAPAR:

1. Măsurile inițiate de minister, pentru constituirea Camerelor Agricole, au constituit un eșec de proporții, așa cum reprezentanții Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România au intuit, încă de la enunțarea lor de către ministrul Daniel Constantin. Doar câteva județe s-au aventurat în această acțiune, dar eficiența acesteia este nulă până în prezent și fără nici o perspectivă.

Erori fundamentale se înregistrează și n cadrul actului normativ de înființare a Fondului Mutual, destinat special a fi constituit de o anume structură federativă, subordonată ministrului, ca și în cazul legii pentru vânzarea terenurilor agricole, unde au fost ignorate principalele propuneri ale reprezentanților agrcultorilor români.

2. De la preluarea funcției de ministru, domnul Daniel Constantin a luat toate măsurile pentru anularea subvenției la motorină, începând cu deturnarea sumelor necesare plăților pentru trimestrul trei 2012 și apoi anularea, prin construcția bugetului, a plăților pentru întreg anul 2013. Deși, la presiunile Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România , a promis reparația acestei erori, prin rectificări la bugetul de stat, nu numai că nu a realizat acest deziderat, dar a permis rectificarea negativă a bugetului ministerului pentru 2013.

3. În perioada anului trecut, ministrul Daniel Constantin a fost atenționat de mai multe ori, de toate organizațiile profesionale interesate, de intenția forurilor europene de interzicere abuzivă a utilizării neonicotinoidelor în tratamentul semințelor, începând cu anul 2014 și a consecințelor dezastruoase pentru România a acestei măsuri, sugerându-i-se a adopta atitudini comune, ferme în acest sens. Nici un demers ferm, eficient și responsabil, nu a fost întreprins de către conducerea ministerului, măsura menținându-se, cu consecințe extrem de grave, atât pentru producția de consum, cât și pentru producția de sămânță, la culturile de porumb și floarea soarelui.

4. În cursul anului 2013, ministrul Daniel Constantin a inițiat și susținut, fără consultarea reprezentanților Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România și a celorlalte organizații naționale reprezentative, un proiect de lege, pentru reorganizarea MADR, prin care a prevăzut înființarea unei Autorități Naționale pentru Resurse Vegetale, anulând prerogativele Inspectoratelor Teritoriale pentru Controlul Semințelor și Materialului Săditor, instituții stabile, eficiente și în mare măsură autofinanțabile. Proiectul a trecut de Parlament, dar a fost trimis de Președinție pentru reexaminare, constatându-se lacunele majore ale acestei legi. După o analiză detaliată a prevederilor art. 8, Liga Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România a concluzionat că singurul motiv plauzibil al acestei inițiative legislative l-a constituit intenția frauduloasă de a înființa o structură instituțională cu funcții foarte bine plătite, de genul Autorității Fiscale, unde să-și plaseze clientela politică.

Și alte Autorități au fost prevăzute a se înființa prin această lege: Autoritatea Națională Fitosanitară și Autoritatea pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor(!!!), probabil în acelasi scop.

5. Înainte, în timpul și după încheierea recoltării culturilor de cereale și rapiță, ministrul Daniel Constantin a intervenit în piață, prin aprecieri asupra cantității și calității producției, determinând o cădere masivă a prețului la produsele menționate, România fiind singură țară din Uniunea Europeană cu nivelul cel mai scăzut al prețurilor practicate de comercianți. Consecința acestei intervenții iresponsabile a fost extrem de păguboasă pentru producătorii români, dar și pentru statul român, având efect direct asupra influenței sub așteptări a agriculturii, pe Produsul Intern Brut al României.

În ultima perioada, au fost scoase de la rezerva de stat cantități importante de grâu, cu peste 6 luni înainte de recolta nouă. Aceste cantități, puse pe piață, au determinat scăderea importantă a prețului la grâu, în defavoarea stocurilor aflate la producătorii agricoli.

6. În prima parte a anului 2013, ministrul Daniel Constantin, fără a consulta reprezentanții agricultorilor din sectorul vegetal al agriculturii, a semnat, în numele statului român, un document cu o firmă privată, care anula demersurile insistente ale Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România, pentru reintroducerea în cultură  a soiei modificate genetic, un produs importat, care stă la baza furajelor pentru toate speciile de animale, dar care este interzis a se cultiva, păgubind agricultorii români și statul român cu aproape un miliard de euro anual. Mai mult, reprezentantul României, cu avizul ministrului agriculturii din România, într-o atitudine iresponsabilă, s-a alăturat recent altor state europene, împotriva intereselor României, pentru interzicerea unui hibrid de porumb rezistent la atacul de dăunători.

7. Ministrul Daniel Constantin împreună cu alți colaboratori apropiați, a sprijinit fățiș crearea unei structuri federative, cu componentă politică, nereprezentativă pentru majoritatea agricultorilor români, în fruntea căreia a fost instalat un personaj având legături directe cu staful său, utilizat deseori pentru justificarea în media a „consultării” cu reprezentanții agricultorilor, ăn decizii importante pentru agricultură.

8. Ministrul Daniel Constantin a ignorat potențialul aport al reprezentanților agricultorilor, pentru alcătuirea Planului Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020 și a plătit din bugetul ministerului o sumă importantă unei firme private străine, dar cu participarea unor afaceriști cu influențe, din România. „Eficiența” unei asemenea întreprinderi se reflectă direct în aprobarea dată de UE, pentru amânarea depunerii acestui document, până în vara acestui an, afectând în mod serios derularea acestu important program de investiții in agricultura României.

Adunarea Generală a Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România a concluzionat că nu a existat un dialog serios, eficient și responsabil, cu actuala conducere a ministerului, cu ministrul Daniel Constantin, ceea ce a condus la decizii cu urmări grave pentru agricultură și agricultori, drept pentru care împuternicește conducerea Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România să ceară Primului Ministru al Guvernului României demiterea acestuia și a sfătuitorilor (colaboratorilor) săi.

Menținerea în funcție a ministrului ar conduce la erori grave, în continuare, cu consecințe greu de evaluat pentru agricultura și spațiul rural și care ar îndreptăți  Liga Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România, în colaborare cu celelalte federații reprezentative din agricultură, la inițiative și atitudini ferme.

Share on Facebook