Numiți „nasurile”, oamenii cu un simțul mirosului foarte dezvoltat sunt căutați atât în industria parfumurilor, cât și a vinurilor. Aici, în lumea vinului, Ilja Gort, cel mai important creator și degustător de vinuri din Europa, a uimit din nou.
Ilja Gort a încheiat în anul 2008 o poliță de asigurare pentru nasul său, în valoare de 8 milioane de euro, cu compania londoneză Lloyd`s. „M-am gândit că ar fi îngrozitor c cineva să își piardă simțul olfactic. Asta ar însemna să nu mai poți degusta vinul vreodată, pentru că degustarea se face cu nasul, nu cu gura”, a explicat, simplu Ilja Gort, motivul pentru care a decis să semneze polița cu o valoarea asigurată enormă. Însă, dacă ne gândim că Gort își folosește nasul pentru a crea vinuri exclusiviste, la podgoria sa Chateau de la Garde din faimoasa regiune Bordeaux din Franța, atunci e de înțeles de ce a vrut să se pună la adăpost de eventuale riscuri.
Compania de asigurări a comunicat, la acea vreme, că polița acoperă atât pierderea nasului, cât și a simțului olfactiv, dar are niște condiții mai puțin obișnuite. Este vorba despre o listă cu „reguli de modă veche”, după cum le numește Gort. De exemplu, olandezul nu are voie să se plimbe cu motocicleta, să practice boxul, să fie asistentul unui aruncător de cuțite sa să lupte cu flăcările. De asemenea, nici bărbierii care îi vor scurta mustața degustătorului nu au voie să se apropie cu briciul de nasul acestuia.
Totuși, polița semnată de Ilja Gort nu este cea mai scumpă din domeniu. În 2003, Angela Mount, alt degustător de top, și-a asigurat simțul olfactiv și gustativ pentru 20,1 milioane de dolari.