Numindu-l „Thembu Collection”, după tribul din care a provenit ilustrul lor predecesor, Makaziwe Mandela, fiica cea mare a lui Nelson Mandela, şi o nepoată a fostului preşedinte sud-african şi-au lansat oficial marca de vinuri House of Mandela pe piaţa olandeză.

„Ca familie, întotdeauna am dorit să spunem povestea Casei Mandela. Nu e vorba doar despre tatăl meu, ci și despre locul de unde venim, despre rădăcinile noastre”, a povestit Makaziwe Mandela, în cadrul evenimentului de lansare.

Vinurile sunt deja comercializate pe piața sud-africană și în alte părți ale lumii, cum sunt China, Canada şi Brazilia. În Olanda, aceste vinuri, disponibile în patru varietăți, se vor vinde la un preț recomandat de 5,49 de euro pe sticlă.  Clienții vor putea alege între două vinuri roşii şi două albe. Unul dintre acestea este obținut din soiul Pinotage, emblematic pentru Africa de Sud, rezultat după introducerea în cultură a soiului Pinot Noir pe continental african și încrucișarea acestuia cu soiul cinsaut, în 1920-1925. Pinotage se identifică prin strugurii săi de o culoare roșie intensă și aroma de fum, spini și pământ, cu note de banană și fructe tropicale. Unii critici spun că miroase a acetonă. Strugurii din acest soi sunt adesea folosiți și la obținerea vinurilor spumoase.

Cinsaut este un soi de struguri roșii, cu origini în sudul Franței, regiunea Herault. Soiul, foarte rezistent la temperaturi ridicate și productivitatea mare, a devenit rapid important pentru cultivatorii din Languedoc-Roussillon și fostele colonii franceze din Algeria și Maroc. Adesea, strugurii din soiul cinsaut sunt zdrobiți împreună cu siuri ca Granache sau Carignan, pentru a-i spori buchetul și dulceața. În Africa de Sud, soiul cinsaut mai este cunoscut ca Hermitage.

Cel de al doilea tip de vin este un Merlot energic, creat special pentru piața olandeză. În ceea ce privește vinurile albe, acestea sunt un Chardonnay fructat și un Sauvignon Blanc aspru.

„Nu vă void a detalii despre aromele acestor vinuri. Ceea ce știu este că le iubesc pe fiecare dintre ele”, a punctat Makaziwe Mandela.

Fiica fostului președinte sud-african a povestit că ideea de a se lansa în domeniul vinurilor a apărut după a 85-a aniversare a lui Nelson Mandela, în 2003, şi s-a concretizat în 2010, când Makaziwe şi fiica ei, Tukwini, şi-au inaugurat firma, recurgând la domenii viticole sud-africane. Astăzi, îl au în echipă pe creatorul de vinuri Erlank Erasmus și își ale strugurii doar din ferme certificate Fairtrade.

Lansarea vinurilor în Olanda are loc la trei luni de la moartea lui Nelson Mandela, după care s-au acutizat neînţelegerile familiale în privinţa mărcii şi a moştenirii spirituale „Mandela”. Makaziwe a fost implicată într-un proces judiciar legat de controlul firmelor care urmau să administreze veniturile provenite din vânzarea reproducerilor celebrei amprente a mâinii fostului preşedinte sud-african.

„Nu este nicio îndoială că numele este un avantaj, nu vom nega acest lucru. Pe continentul african nu există marcă mai bună decât marca Mandela, ea putând arăta ce are Africa mai bun de oferit”, a răspuns Makaziwe Mandela, întrebată fiind despre avantajele pe care le-ar putea oferi numele „Mandela” mărcii sale de vinuri.

Exporturile de vinuri sud-africane au înregistrat recorduri în 2013, succes pe care sectorul viticol şi-l explică prin fragilitatea monedei naţionale, randul, şi prin lipsa produselor în Europa. Exporturile în Marea Britanie, care reprezintă o cincime din totalul exporturilor de vinuri sud-africane, au crescut de exemplu cu 21% în 2013, ajungând la circa 111 milioane de litri. Exporturile în Germania au crescut cu 24%, până la 96,5 milioane de litri, în vreme ce livrările către Rusia au avansat cu 18%, la 37,3 milioane de tone, potrivit datelor publicate de o organizația care promovează exporturile de vinuri sud-africane, Wines of South Africa.

Share on Facebook