Hipermarketurile ar putea fi obligate sa aloce spatii de expunere şi vanzare producatorilor de produse alimentare atestate traditional, in caz contrar riscand amenzi intre 2.500 lei şi 5.000 lei.
Masura a fost inclusa intr-un proiect de lege care va modifica legea privind comercializarea produselor alimentare, initiat de un grup de parlamentari. Hipermagazinele sunt structuri de vanzare cu amanuntul, cu suprafata de peste 2.500 metri patrati, utilizate pentru comert marfuri alimentare sau nealimentare, potrivit initiativei legislative.
Prin proiect, magazinele vor fi obligate sa acorde spatii de expunere şi vanzare producatorilor de produse alimentare atestate traditional de Ministerul Agriculturii. Nerespectarea acestor dispozitii ar putea fi sanctionata cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei.
Initiatorii considera ca produsele traditionale romaneşti sunt realizate exclusiv din materii prime locale, avand la baza o reteta şi un proces de prelucrare traditionale. Insa aceste produse nu au fost suficient de bine promovate. Targurile de produse romaneşti, organizate din cand in cand, ofera producatorilor putine sanse de „a iesi in lume”, iar micii producatori nu işi pot permite introducerea produselor in magazinele mari, au aratat initiatorii in expunerea de motive.
Parlamentarii si-au motivat proiectul prin faptul ca se va reglementa acordarea de spatii in hipermarketuri pentru promovarea si comercializarea acestor produse romanesti atestate.
Proiectul a fost depus in 27 aprilie si a intrat in procesul legislativ, fiind discutat mai intai la Senat.
In anul 2013 a fost emis Ordinul nr. 724 privind atestarea produselor tradiţionale, in baza caruia a fost creat Registrul naţional al produselor tradiţionale (RNPT). In registru sunt inregistrate in prezent 421 de produse traditionale.