Reticenta fermierilor romani de a se asocia ii pune intr-o pozitie de inferioritate fata de comercianti si importatori. In alte state, agricultorii au inteles ca in unire le sta puterea si reusesc, impreuna, nu doar sa-si vanda cu profit marfa, dar si sa acceseze fonduri europene nerambursabile pentru agricultura.

Spre exemplu, mai multe entitati din Austria si Olanda au format un grup de actiune locala (GAL), care reprezinta interesele producatorilor din doua regiuni, respectiv Nordburgenland din Austria si Kromme Rijn Olanda. In perioada aprilie 2011 – aprilie 2014, acest GAL a implementat un proiect transfrontalier, care a beneficiat de un buget total de 185.622 de euro, din care 160.996 de euro au reprezentat fonduri europene nerambursabile pentru agricultura.

Temele abordate in cadrul proiectului au fost cooperarea si schimbul de experienta pentru dezvoltarea comunitatilor rurale, functionarea GAL-urilor si dobandirea de competente si promovarea teritoriala.

Cum a inceput Cooperativa cireselor

Inca din anii 1950, cele 190 de hectare cu livezi de ciresi din regiunea olandeza Kromme Rijn reprezentau una dintre cele mai intinse zone cu livezi de cirese din Olanda. Dupa o perioada de de clin, cultivarea cireselor a redevenit o activitate economica importanta, care a condus la cresterea suprafetei pomicole.

In zona austriaca Nordburgenland, pe langa struguri, ciresele reprezinta cel mai important produs al „Regiunii ciresilor infloriti”. Din acest motiv, strategia de marketing a zonei se concentreaza in mod deliberat pe tema cireselor, astfel incat sa se dezvolte un profil de „Genussregion” (regiune gurmanda).

Avand in vedere specificul prezentat, fermierii si operatorii din cele doua regiuni au decis sa realizeze un proiect de colaborare transnationala, pentru a face schimb de  cunostinte despre cultivarea cireselor si dezvoltarea de produse si oferte bazate pe acest fruct. Obiectivul general consta in exploatarea temei cireselor, pentru a intari identitatea locala a celor doua regiuni.

Pornind de la experienta profesionala a celor doua asociatii – respectiv Kromme Rijn, in cultura ciresilor (tehnologie de cultura, asigurarea calitatii, imbunatatiri aduse productiei) si activitati recreative pe tema cireselor, iar Nordburgenland privind experienta dezvoltarii unei strategii de marketing unificate -, proiectul a urmarit utilizarea si promovarea ciresilor ca eticheta de calitate a regiunii, in scopuri de turism si promovare. Activitatea care a condus la succesul acestui  proiect a fost organizarea de vizite reciproce in regiunile partenerilor. Din 2012, au fost organizate intalniri in fiecare an, in aprilie si noiembrie, pentru a asigura un flux continuu al schimbului de experienta.

„Vizitele partenerilor sunt o modalitate buna de a schimba cunostinte si experienta”, spune Maike van der Maat, reprezentantul fundatiei olandeze „Kromme Rijnstreek”, citat de RNDR.

Activitatile comune includ dezvoltarea de produse promotionale si afisarea de pancarte cu informatii despre cirese sau elaborarea de planuri pentru crearea  unui muzeu al cireselor. Schimbul de experienta pe parcursul proiectului a stabilit metode de cultivare, a facilitat dezvoltarea produselor din cirese si organizarea unor activitati pe tema acestor fructe si a pus in aplicare metode de marketing pentru regiunile in care a fost implementat. Produsele promotionale au inclus brosuri pentru fermierii care vand fructe proaspete si produse din cirese, precum si pagini informative in reviste de turism si in ziarele locale, pe tema proiectului.

Cunostintele si experienta austriecilor i-au inspirat pe olandezi sa creeze un muzeu al ciresilor, o livada care cuprinde o varietate de sortimente locale pentru obtinerea de produse preparate din cirese. Conform ideii „Experienta practica are un impact mult mai mare”, in iunie 2013, antreprenorii locali s-au folosit de oportunitatea oferita de festivalul de vara organizat de Grupul de Actiune Locala Kromme Rijn pentru a introduce pe piata noile produse din cirese. Acest festival de vara deschide simbolic sezonul cireselor, prin prezentarea primului cos de fructe proaspete.

Share on Facebook