Fonduri europene de 1 miliard de euro pentru depozitarea si procesarea de produse agroalimentare. Cine le poate accesa?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Potrivit ministrului Agriculturii, Adrian Oros, in cadrul Programului de tranzitie pentru perioada 2021-2022 va fi alocata o suma totala de 3,2 miliarde de euro, dintre care 1 miliard va merge catre capacitatile de procesare si depozitare, adica ”in primul rand la ferme”.

“Facand anul trecut o analiza a nevoilor, am constatat ca sunt mai multe nevoi si mai multe prioritati care trebuie luate in considerare si finantate consistent in urmatoarea perioada de timp. De aceea, in Programul de tranzitie pentru perioada 2021 – 2022, din cele 3,2 miliarde de euro alocate, peste un miliard de euro este pentru capacitatile de depozitare si procesare, in primul rand in ferme. Noi ne dorim ca fermierii, producatorii de produse primare sa fie primii beneficiari ai acestor masuri de depozitare si procesare. Apoi, am constatat ca produsele romanesti, locale, traditionale sunt foarte slab promovate. Din banii care au fost alocati in perioada 2014 – 2020 pentru promovarea Masurii 3 nu a fost accesat niciun euro. Singura modalitate de a utiliza bani europeni pentru a promova produsele romanesti este aceea de a promova scheme de calitate fie europene, fie nationale, voluntare, care creeaza un avantaj pentru producatorii romani dintr-o anumita zona. Am pastrat sumele in program, nu le-am orientat spre alte programe, desi nu au fost consumate, am notificat la Comisie si am obtinut ca produsul traditional sa fie eligibil pentru aceasta masura, astfel incat toti cei care promoveaza produse traditionale sa acceseze aceasta Schema de calitate si sa beneficieze de bani europeni”, a mentionat Oros.

Acesta a adaugat ca o alta modalitate de promovarea a produselor romanesti o reprezinta achizitiile publice.

“Aceasta strategie am gandit-o cu mediul asociativ si utilizarea banilor europeni pentru promovarea produselor romanesti prin scheme de calitate este doar una din modalitati. Achizitiile publice reprezinta cealalta modalitate. Avem o piata publica de cateva miliarde de euro in fiecare an care nu a fost exploatata. Am reusit sa promovam si aceasta idee si sunt multe Unitati Administrativ- Teritoriale care folosesc acest mecanism in asa fel incat achizitiile de produse pe scheme de calitate romanesti sa fie punctate mai bine si sa castige acele achizitii publice. Dorim ca pentru piata publica locala, pentru toate achizitiile care se fac pentru institutiile din subordinea unei primarii sau Consiliu judetean, produsele locale pe scheme de calitate sa obtina punctaj mai mare, sa fie avantajate fata de alte produse si astfel o sa incercam sa diminuam acel fenomen in care o singura firma castiga o licitatie pentru produse in scoli, iar produsele sunt din afara tarii”, a spus Adrian Oros.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE