Fermierii apara legea 321: se fac presiuni intr-un mod netransparent la Bruxelles

Facebook
Twitter

Discutiile si ipotezele lansate in media ulterior pozitiei forului european fata de Legea 150/2016 pentru modificarea si completarea Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, sunt de natura a ne ingrijora, mai ales avand in vedere ca exista sincope mari de comunicare atat la nivel intern, cat si in raport cu forul european in tratarea acestui subiect, se arata intr-un comunicat al Federatiei ProAgro.

Chiar daca este un pas foarte mic, modificarea legislatiei mai sus indicata este de natura sa aplice in mod corespunzator, sa echilibreze raportul intre producatorii romani de alimente si marile magazine, grav afectate.

Cu toate acestea, intr-un mod netransparent si profund incorect, au existat presiuni si s-a facut lobby pentru modificarea acestei legi, observand din ultimele declaratii publice ale domnului ministru Achim Irimescu ca aceste practici dau roade.

Facem trimitere si la modul in care sunt tratate drepturile producatorilor in alte state ale UE.

Cum bine stim, statul francez a demarat o actiune in justitie impotriva unei retele comerciale pentru nerespectarea drepturilor producatorilor autohtoni, ori in Romania retelele comerciale impun si obtin de la producatorii romani toate taxele si serviciile interzise de Legea 321/2009 mascandu-le acum in remize si risturne.

Indicam mai jos unele dintre intrebarile pe care ni le punem referitor la modul de lucru in acest caz, cu mentiunea ca aceste aspecte trebuiesc indreptate cat mai grabnic.

  • de ce au fost transmise in vederea analizarii doar anumite articole (10 alin 1,3,6) si nu a fost transmis textul integral tradus? un text legal nu poate fi interpretat in litera si spiritul lui in aceste conditii.
  • de ce autoritatile statului nu au adus clarificari in ceea ce priveste semnalizarea produselor romanesti la raft? in sensul ca aceasta prevedere exista in legislatia majoritatii statelor membre dar mai ales ca aceasta prevedere nu face referire la procentul de 51% obligatoriu a fi achizitionat din lantul scurt de aprovizionare.
  • Romania ar fi trebuit sa aibe reprezentanti specializati care sa sustina clarificarile transmise conform art 34 TFUE si 36 TFUE, acest lucru s-a intamplat?

Corect ar fi fost ca M.A.D.R. sa puna la dispozitia C.E. si proiectul legislativ care reglementeaza lantul scurt de aprovizionare astfel incat sa se demonstreze ca legislatia care reglementeaza relatiile comerciale intre producatori si retele nu urmareste sub nici o forma instituirea unor bariere in calea liberului acces la piata ci incearca sa reglementeze reducerea numarului de operatori in lantul alimentar astfel incat consumatorii sa aibe acces la produse proaspete si profitul sa fie impartit cat mai echitabil pe filiera de produs. MADR nu a elaborat normele de aplicare, avand pana acum o intarziere de 5 luni. Suntem convinsi ca multe din neclaritati puteau fi clarificate in acest mod.

In jurisprudenta Curtii Europene in alte cazuri similare a rezultat ca “Statele membre pot permite unor organizatii sa incurajeze achizitia unor anumitor tipuri de fructe si legume intre altele prin mentionarea proprietatilor specifice ale acestora, chiar daca varietatile sunt specifice produselor nationale, atata timp cat consumatorii nu sunt indemnati sa cumpere marfuri interne doar ca urmare a originii lor nationale”

Sintagma lant scurt de aprovizionare este prevazuta in noua Politica Agricola Comuna, iar Parlamentul European si Comisia Europeana tocmai aceste aspecte enuntate anterior le-au urmarit si avizat, chiar si in PNDR 2014-2020. Definitia lantului scurt de aprovizionare nu este Romaniei.

Stimati domni, este necesar sa interveniti in dialogul cu forul european, impreuna cu experti in domeniu, chiar si cu factorul politic, si sa va asigurati ca intentia legiutorului roman este perceputa corect, respectiv conforma cu regulile aplicabile in spatiul comunitar si in deplina legalitate.

Ca si pana acum, ne manifestam disponibilitatea totala de a participa la discutiile si temele de lucru necesare in asa fel incat pozitia Romaniei sa fie inteleasa si acceptata, asteptand de la dumneavoastra stabilirea unei intrevederi cu toti factorii implicati, se mai noteaza in comunicat.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE