Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentelor (EFSA) continua eforturile pentru a stopa raspandirea pestei porcine africane in Europa, prin promovarea campaniei #StopASF in 9 tari noi din spatiul intracomunitar, printre care si Romania.
In vara anului 2020, Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentelor a lansat in sud-estul Europei o campanie majora care sa creasca gradul de constientizare pentru aceasta boala a porcilor. Campania a fost desfasurata in parteneriat cu autoritatile locale din tarile care se se afla in categoria „regiuni in pericol de a fi infectate” – Albania, Bosnia si Hertegovina, Croatia, Grecia, Kosovo, Muntenegru, Macedonia de Nord, Serbia si Slovenia – din cauza faptului ca acestea sunt situate in vecinatatea statelor in care evolueaza pesta porcina africana.
EFSA extinde acum campania – destinata in principal fermierilor – si in Romania, Bulgaria, Republica Ceha, Lituania, Letonia, Polonia, Slovacia, Estonia si Ungaria. In 16 august, ora 11:00, va avea loc si un eveniment axat pe Romania, pentru a informa persoanele care intra in contact cu aceste animale de solutiile de detectare, prevenire si raportare.
Campania are ca scop informarea si eradicarea pestei porcine africane, dar si sprijinirea tarilor invecinate cu regiunile afectate. Ea completeaza eforturile continue ale Comisiei Europene si ale altor organizatii internationale care vizeaza eradicarea bolii in Europa.
Campania isi propune sa sensibilizeze si sa ajute populatia din toate cele 18 tari sa inteleaga cum apare si evolueaza pesta porcina africana, adresandu-se grupurilor de persoane care intra in contact cu porci domestici si porcii mistreti, in special crescatorii de porci si vanatorii. Aceasta campanie este implementata cu sprijinul al organizatiilor veterinare locale, al grupurilor de fermieri, al asociatiilor de vanatoare, al politiei de frontiera si al altor organisme centrale si locale.
Deoarece un focar de pesta porcina africana poate avea efecte grave, detectarea, preventia si raportarea sunt esentiale pentru ca aceasta boala sa fie gestionata corespunzator. Cuvintele cheie ale campaniei sunt: „Detectati, preveniti, raportati!”, conform documentului.