In Monitorul Oficial nr. 0495 din 6 iulie 2015 a fost publicata Legea nr. 186 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2015, act normativ ce a avut cea mai importanta pondere normativa in anul 2015 din punctul de vedere al reglementarilor privind casele de marcat fiscale.

Principalele modificari impuse prin aceasta lege sunt:

  • Dispare notiunea de bacsis din reglementarile privind casele de marcat fiscale. Cu aceasta ocazie este abrogata si obligatia de a intocmi regulament de ordine interioara cu privire la bacsis si totodata dispare si obligatia de a evidentia pe bon fiscal distinct bacsisul.
  • Nu mai exista obligatia inregistrarii banilor personali la inceperea programului in Registrul banilor personali.
  • Persoanele fizice ce deservesc casele de marcat fiscale nu mai au obligatia sa prezinte echipelor de inspectie fiscala sumele personale de bani detinute asupra acestora.

 „In ciuda faptului ca s-a delegalizat bacsisul, legea este un pas inapoi deoarece ne vom afla in aceeasi situatie anterioara modificarilor legislative ce au introdus bacsisul, respectiv vor exista plusuri de casierie generate de bacsisurile care nu dispar in viata de zi cu zi. Activitatea operatorului economic nu este la fel de usor inchisa, insa amenzile sunt mai mari”, apreciaza consultantul fiscal Adrian Benta.

 Procedura fiscala corecta a bacsisului trebuia sa fie:

  • evidentiere pe casa de marcat fiscala;
  • venit neimpozabil atat la operatorul economic cat si la persoana fizica deoarece bacsisul reprezinta un cadou din partea clientului iar clientul persoana fizica il acorda din veniturile proprii deja impozitare
  • scutit de TVA deoarece nu reprezinta o livrare de bunuri sau o prestare de servicii in conceptul art. 128-129 din Codul fiscal.

Prin aceasta lege, s-au abrogat contraventiile cu privire la nerespectarea obligatiilor aferente bacsisului.

 „Se pastreaza pentru un numar de 11 abateri sanctiuni contraventionale cumulative ce consta in amenda intr-o suma de bani si ca sanctiuni suplimentare confiscarea veniturilor si suspendarea activitatii agentului economic. O alta sectiune a legii ne arata ca reprezentantii nostrii din Parlament habar nu au ce voteaza. Va prezentam in acest sens faptul ca s-a reglementat situatia in care operatorul economic va primi contravaloarea sumei reprezentand de 10 ori amenda achitata daca instanta de judecata constata nevinovatia acestuia, suma platita pentru permisiunea de a desfasura activitate economica, insa este reglementata de doua ori! In doua legi diferite, cu continut identic in acest sens!”, apreciaza consultantul fiscal Adrian Benta.

Este vorba de Legea nr. 166/2015 publicata in Monitorul 0460 din 25 iunie si Legea nr. 186/2015. Legea nr. 166/2015 prevede la pct. 7 urmatoarele aspecte:

„7. La articolul 10, dupa punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 3, cu urmatorul cuprins:

3. La articolul 11 alineatul (1) litera e), punctul (viii) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(viii) In situatiile prevazute la pct. (vii), daca operatorul economic achita amenda contraventionala sau jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, precum si o suma egala cu de zece ori amenda aplicata, sanctiunea complementara inceteaza de drept la 24 de ore de la prezentarea dovezii achitarii la organul constatator. Suma de bani egala cu de zece ori amenda aplicata se face venit la bugetul de stat si poate fi achitata la Casa de Economii si Consemnatiuni – C.E.C. – S.A. sau la unitatile Trezoreriei Statului. Termenul de 24 de ore curge de la data inregistrarii la registratura organului constatator a dovezii achitarii sau de la data confirmarii de primire, daca aceasta a fost transmisa prin posta.”

Legea nr. 186/2015 prevede la pct. 6 urmatoarele:

„6. La articolul I punctul 13, la articolul 11 alineatul (1), punctul (viii) al literei e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(viii) in situatiile prevazute la pct. (vii), daca operatorul economic achita amenda contraventionala sau jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, precum si o suma egala cu de zece ori amenda aplicata, sanctiunea complementara inceteaza de drept la 24 de ore de la prezentarea dovezii achitarii la organul constatator. Suma de bani egala cu de zece ori amenda aplicata se face venit la bugetul de stat si poate fi achitata la Casa de Economii si Consemnatiuni – C.E.C. – S.A. sau la unitatile Trezoreriei Statului. Termenul de 24 de ore curge de la data inregistrarii la registratura organului constatator a dovezii achitarii sau de la data confirmarii de primire daca aceasta a fost transmisa prin posta.”

„Existenta in doua acte normative a unor prevederi identice sau similare este interzisa in mod expres chiar de Legea nr. 24/2000 privind tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative”, subliniaza consultantul fiscal Adrian Benta.

Neinmanarea bonului fiscal, cand acesta a fost emis, se sanctioneaza in continuare cu amenda de 1.250 lei aplicata persoanei fizice operator al casei de marcat fiscale. Aceeasi contraventie se aplica si daca operatorul casei de marcat fiscale refuza emiterea facturii la cererea clientului.

Legea intra in vigoare la 3 zile de la publicarea in Monitorul Oficial, respectiv joi 9 iulie 2015.

Share on Facebook