Dacian Cioloș: Organizațiile de producători trebuie să prezinte programe de promovare ambițioase în următoarele săptămâni

Facebook
Twitter

Comisia Europeană a confirmat intenția de a aloca o finanțare suplimentară de 30 de milioane de euro din fondurile UE pentru programele de promovare a politicii agricole comune (PAC), începând din 2015, la cele 60 de milioane de euro, prevăzute anual în bugetul PAC.

Având în vedere că aceste scheme sunt co-finanțate, schimbarea poate însemna o suplimentare cu 60 de milioane de euro a fondurilor pentru măsuri de promovare. Menit să reducă impactul interdicțiilor impuse de Federația Rusă în ceea ce privește importurile anumitor produse agricole din UE, acest efort suplimentar va începe cu programele de promovare care trebuie să fie depuse până la sfârșitul lunii septembrie.

„Programele de promovare sunt unul din instrumentele PAC ce pot fi folosite, pe termen mediu, pentru a aborda dificultățile de piață inerente din mai multe sectoare, ca urmare a embargoului rusesc, ele ajutând producătorii să găsească noi puncte de vânzare în interiorul și în afara UE. Decizia de astăzi înseamnă că 60 de milioane de euro din fondurile UE sunt disponibile pentru proiectele de promovare urmând a fi depuse până la sfârșitul acestei luni. Deoarece acestea sunt co-finanțate de către organizațiile de promovare, acest lucru înseamnă că scheme de promovare în valoare de cel puțin 120 de milioane de euro ar putea începe să funcționeze în 2015. Încurajez în mod deosebit organizațiile agricole să profite din plin de această oportunitate și să prezinte programe de promovare ambițioase în următoarele săptămâni”, a declarat comisarul european pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală Dacian Cioloș.

Anunțul vine în completarea măsurilor excepționale de sprijinire a pieței pentru piersici și nectarine (33 milioane de euro) și pentru alte fructe și legume perisabile (125 milioane de euro), deja adoptate, precum și a celor de activare a sprijinului pentru depozitarea în regim privat a untului, laptelui praf degresat și brânzeturilor, anunțate săptămâna trecută și urmând a fi adoptate în această săptămână.

În fiecare an, UE prevede aproximativ 60 de milioane de euro pentru co-finanțarea programelor de promovare, acordați în două tranșe, pe baza propunerilor prezentate – până la 30 milioane de euro pentru cele din prima tranșă, iar restul pentru a doua tranșă. Termenele-limită pentru prezentarea programelor de către organizații statelor membre sunt la sfârșitul lunii septembrie și la sfârșitul lunii februarie. Statele membre prezintă, mai apoi, programele selectate Comisiei pentru evaluare. Prezentul anunț înseamnă că până la 60 de milioane  de euro, adică dublu, vor fi disponibile pentru programele prezentate statelor membre în această lună.

UE finanțează până la 50% din costurile aferente acestor măsuri (până la 60% în cazul programelor de promovare a consumului de fructe și legume de către copii), restul costurilor fiind suportate de organizațiile profesionale/interprofesionale care le-au propus și/sau de statele membre în cauză. Prin urmare, decizia de astăzi, de a oferi 30 de milioane € în plus din fondurile UE, va însemna în practică un volum de aproximativ 60 de milioane de euro urmând a fi investiți în programe de promovare peste suma prevăzută anterior. Comisia va acorda prioritate schemelor ce au în vedere produsele care altfel ar fi fost exportate în Federația Rusă.

Noile reguli de promovare, agreate în prima parte a acestui an, vor intra în vigoare la timp pentru anul bugetar 2016, dau asigurări reprezentanții Comisiei Europene.

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE

RECOMANDĂRI ȘTIRIAGRICOLE