Comisia va acorda o finantare suplimentara de 169 de milioane EUR pentru a promova produsele agricole din UE in intreaga lume – cu 27 de milioane EUR mai mult decat in 2017.

Comisia Europeana a lansat astazi cereri de propuneri privind programe pentru promovarea produselor agricole europene, atat la nivel mondial, cat si in cadrul UE. In total, 169 de milioane EUR sunt disponibile pentru cofinantarea programelor, fata de 142 de milioane EUR in 2017. Programele pot viza o gama ampla de tematici, de la campanii generale privind alimentatia sanatoasa la sectoare de piata specifice.

Phil Hogan, comisarul pentru agricultura si dezvoltare rurala, a declarat: „UE este cel mai mare comerciant de produse agroalimentare la nivel mondial si se plaseaza pe primul loc in lume din punct de vedere al ofertei de alimente de inalta calitate. Am avut ocazia sa constat in mod nemijlocit interesul pe care il manifesta consumatorii si intreprinderile la nivel mondial fata de produsele agroalimentare din UE cu prilejul diverselor mele misiuni comerciale desfasurate in strainatate. Salut aceste noi programe de promovare care au deschis in trecut oportunitati pentru noi candidati si au sporit vizibilitatea noastra in intreaga lume. Anul trecut, ofertele de programe de promovare a produselor agroalimentare au depasit bugetul disponibil de aproape zece ori. Asadar, daca sunteti o organizatie eligibila, acum este momentul sa va depuneti candidatura.”

Aproximativ doua treimi din finantarea disponibila este destinata promovarii produselor alimentare din UE in tarile din afara UE, in special in cele in care exista un mare potential de crestere a exporturilor agroalimentare din UE, precum Canada, Japonia, China, Mexicul si Columbia. In ceea ce priveste programele din cadrul UE, accentul ar trebui sa se puna pe informarea consumatorilor cu privire la diferitele sisteme si etichete de calitate ale UE, precum indicatiile geografice sau produsele ecologice. Finantarea sectoriala va fi dedicata programelor care promoveaza cresterea durabila, inclusiv a ovinelor si a caprinelor. De asemenea, este prevazuta alocarea unei finantari pentru campaniile menite sa promoveze alimentatia sanatoasa si cresterea consumului de fructe si legume. Lista completa a prioritatilor si a finantarilor disponibile ale Comisiei poate fi consultata aici.

Cine isi poate depune candidatura?

O gama vasta de organizatii, precum organizatii comerciale, organizatii de producatori si organisme agroalimentare responsabile pentru activitati de promovare, sunt eligibile pentru a solicita finantare prin intermediul cererii de propuneri lansate astazi. Asa-numitele programe „simple” pot fi prezentate de una sau mai multe organizatii din aceeasi tara a UE; programele „multinationale” pot fi prezentate fie de cel putin doua organizatii nationale din cel putin doua state membre, fie de una sau mai multe organizatii europene. campaniile subsecvente se desfasoara de obicei timp de trei ani.

Propunerile ar trebui sa fie prezentate pana la data de 12 aprilie 2018 prin intermediul portalului specific. Comisia va evalua propunerile si va anunta in toamna care vor fi beneficiarii.

Agentia Executiva a Uniunii Europene pentru Consumatori, Sanatate, Agricultura si Alimente (CHAFEA) furnizeaza o serie de instrumente menite sa-i ajute pe candidati sa isi prezinte cu succes propunerile. Mai multe informatii vor fi disponibile in cadrul unei serii de „zile de informare” care vor avea loc in intreaga UE. Prima zi de informare va avea loc la Bruxelles la 31 ianuarie si va fi deschisa tuturor potentialilor beneficiari, agentiilor de publicitate si autoritatilor nationale.